Att forska framåt i tiden

Startet af Monica Fogelqvist, 02 Jun 2017 - 18:30

Forrige emne - Næste emne

Monica Fogelqvist

Nu undrar jag hur man skall gå tillväga för att gå framåt i tiden? Finns det sökbara dödregister eller folkräkningar längre fram än 1911 och 1916? Är ju svårt att gå igenom kyrkböckerna då man inte vet var personerna har tagit vägen...

Eva Morfiadakis

#1
Det finns FT 1921, 1925, 1930 och 1940.

En dödbok på CD som i Sverige finns inte. Nu vet jag inte var i Danmark du vill söka. På Köpenhamns Stadsarkiv finns det flera digitaliserade dokument och några databaser om man söker en person i Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Monica Fogelqvist

OK! Perfekt! Vet du om det finns någon motsvarighet till Sveriges Dödbok?

Monica Fogelqvist

Haha! Du var snabbara att svara än jag var med min fråga! Det är i första hand Aalborg det handlar om! Men det verkar som om stora delar av familjen har emigrerat.

Monica Fogelqvist

Jag behöver hjälp! Igen. Har tagit mej framåt i tiden till 1940-talet, även om jag skulle ha velat finna fler anor framåt...

Dessa personer kan ju faktiskt fortfarande vara i livet, så saken är lite känslig. Men hur finner man folk i Danmark? I Sverige har vi ju ratsit.se och Dödskivan som är utmärkta hjälpmedel.

Har läst igenom födda-vigda-döda för det socknar jag tror att det handlar om, men detta är ju som att leta en nål i en höstack!

Jag sitter fast. Hjälp!  :(

Eva Morfiadakis

#5
Hej,

Levde personen 1968 fick han/hon ett personnummer. Man kan få personens sista adress om man skriver till borgerservice i vilken dansk kommun som helst, men det kostar 75 dkr p. p.

http://www.aneguf.dk/

På denna sidan kan man ibland få napp.

Eva M
Eva M

Monica Fogelqvist

Hej Eva!
Har redan varit inne och snokat på den sidan, men jag hade ingen tur. Hade väl egentligen velat komma längre på flera anor, men jag har fastnat. Är vilse i pannkakan och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga. Trots alla goda råd som i första hand du och Inger Toudal försett mej med.
Lite ledsen då den här personen i Amerika gärna skulle vilja hitta levande släktingar i Danmark, men jag ser inte ut att lyckas hjälpa henne. Kan ju inte läsa igenom ALLA kyrkböcker för Danmark...

Inger Toudal


Der findes også denne database med ca. 520.000 afdøde fra perioden midt 2005 - 2017: http://stenkrogen.dyndns.dk/afdoede/

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Monica Fogelqvist

Suck. Ingenting där heller. Vet inte om hon är beredd att betala för uppgifter från borgerservice, men jag skall meddela henne det. Så sorgligt detta.
Måste verkligen säga att ni inte har det lätt ni som forskar i Danmark! Har aldrig tänkt på hur bra vi har det på den fronten i Sverige!
Ska försöka läsa igenom några fler kyrkböcker, men det känns fåfängt. Suck igen.

Eva Morfiadakis



Ja, Danmark är mycket svårare än Sverige att finna runt i. Jag har hållit på med min danska släkt sen 2008. Jag är nästan glad att mormors farmor var född av en anonym mor på Födselstiftelsen 1801. Mormor farfars farfar var "vagabond" i en FT, 45 år gammal. Jag har gett upp honom just nu. Han kan ha dött dagen efter folkräkningen eller 40 år senare i en helt annan sogn.

Eva M
Eva M

Monica Fogelqvist

Som sagt, är väldigt tacksam för den hjälp jag har fått här, men nu är det väl bara att fatta pennan och skriva det sorgliga beskedet till amerikanskan. Jag har kommit nära, men inte ända i mål. Är inte danska staten lika mån om att få in skatt ifrån varenda undersåte som den svenska staten alltid varit? I Sverige har vi varit under luppen sedan Gustaf Vasa tillträdde 1523.  ;) Detta har gjort att vi har bra koll på de flesta gubbar som funnits. Kanske inte vagabonderna, förstås.

Hans Chr. Baagøe

Du kan jo også forsøge at lave en efterlysning i "aneefterlysning", hvor du søger nulevende slægtninge til den person, du ved er udrejst.

Det er en god ide at oplyse om vedkommendes fødselsoplysninger, omfattende dato, årstal, sogn og forældre. Meget gerne med et link til fødslen i kirkebogen. Hvis du også har oplysninger om familien i en folketælling, hvor vedkommende er med, kan det også være en stor hjælp, da der så også er oplysninger om søskende.

Desuden er det en god ide at fortælle, hvornår vedkommende er udvandret, og gerne også med bestemmelsesstedet, lige som oplysninger om ægtefællen også kan være en hjælp.

Med disse oplysninger er der sikkert en hel del, der gerne vil hjælpe.

Jo, den danske stat har mange oplysninger om os! De forsøger bare at beskytte mange personhenførbare oplysninger i mindst 75 år for nulevende personer.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Monica Fogelqvist

Tack Hans Christian!

Jag skall följa ditt råd och försöka lägga ut en vettig fråga om någon känner till ättlingarna till utvandrarnas syskon! Får bli sista rycket.

Har ju märkt att det är en trevlig stämning här på forumet, och alla verkar väldigt hjälpsamma, så kanske någon orkar titta lite närmare på frågan!

/Monica