Vedr. tinglysning af ejendomme i 1700-tallet, Svendborg amt.

Startet af Anni Bruhn Johansen, 08 Jun 2017 - 07:19

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Er der nogen, der kan oplyse mig om, hvordan jeg finder tinglysningsbøger/protokoller fra 1700-tallet?

Jeg har prøvet på Daisy med mange forskellige stikord, men uden at finde noget i 1700-tallet.

Jeg har læst (Slægtsforskernes ABC), at der siden landsskabslovenes tid (1200-tallet) skulle der
ved overdragelse af fast ejendom ske lysning på tinget, og aftalerne blev indført i tingbogen,

Det drejer sig om en ejendom, Aabylund, matr. nr.27, i Svendborg amt, Sallinge herred, Øster Hæsinge sogn.

Den første ane, som jeg kender til er Jørgen Hansen, som fæster ejendommen 1724-1741.
Derefter fæster slægten samme sted frem til 1899, hvor den næste i rækken køber ejendommen.
Først i 1990´erne bliver gården solgt til fremmede.

Når jeg går ind på OIS, står der, at den er opført i 1877 (hvis man kan stole på det opgivne år?),
men der må have været opført ejendomme før den tid.

Hvordan finder jeg ud af det?


Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen

Inge Busck Andersen

#1
Hej Anni.

Du finder skøde- og panteprotokollerne i 'Fynbo Landsting', prøv at søge på det. Sall data har lagt indholdet ud på nettet.

Vh Inge

Anni Bruhn Johansen

Hej Inge.

Tusind tak for dit forslag.

Det vil jeg søge på, og håber det bedste.

MVH Anni.

Karin Jørgensen

Jeg søgte på Åbylund i Øster Hæsinge og fandt den her

www.jpoweb.dk/tng/getperson.php?personID=I599&tree=JAI.

Efter det bliver gården først selveje i 1914. Så indtil da er den ejet af Arreskov, og det er skøder på Arreskov du skal lede efter.

Årstallet 1877 kan du godt regne med er forkert. BRF registreringen blev lavet 1977, så ejeren har nok tænkt, at gården var 100 år og har derfor skrevet 1877. Det har jeg været ude for flere gange. Men prøv i stedet for brandforsikringerne, der står tit, hvornår der er sket til- eller ombygninger.

Hilsen Karin

Anni Bruhn Johansen

Hej Karin.

Tak for oplysningerne og henvisningen til en hjemmeside med gården Aabylund.

Det er da rigtigt, at godset, der fæster en ejendom ud, må have ejendomsoplysningerne.
Det fik jeg ikke lige tænkt godt nok over.

Brandforsikringerne må kunne give nogle oplysninger, så det vil jeg prøve.

Ja, BRF-registreringerne har jeg flere gange oplevet, ikke er korrekte.
Så oplysningerne op opførelses år skal tages med nogen skepsis.

Igen tak for hjælpen,

MVH Anni.