Hva betyr "knight"?

Startet af Per Ivar Larsen Sugar, 08 Jun 2017 - 08:57

Forrige emne - Næste emne

Per Ivar Larsen Sugar

Jeg leser i en engelsk tekst at en dansk lege omkring 1805 ble utnevnt til «knight by the king».

Hvordan skal dette tolkes?

Legen bodde i Danmark, så utmerkelsen må være gitt av Christian 7. / kronprins Frederik.

Hva slags orden kunne det ha vært? Knight=Ridder?

Hvor finnes det oversikter over hvem som er tildelt ordener?

Legen het Johannes Kræmer, og holdt til i Kolding.
http://koldingwiki.dk/index.php?title=Johannes_Kr%C3%A6mer

Hilsen
Per

Helle Jespersen

Tror godt du kan gå ud fra, at han er blevet slået til Ridder.
Hvilke ridderordner der gjorde sig gældende dengang ved jeg ikke helt.
Muligvis Ridder af dannebrog
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Per Ivar Larsen Sugar

Det Kgl. Bibliotek, København, melder at opplysninger om dette bør stå i i Statskalenderen, som i perioden 1801-1809  hadde tittelen "Dansk Hof- og Stats-Calender for Aar ...". Disse bøkene står til fri avbenyttelse på Lesesal Vest i Den Sorte Diamant.

Er det noen som har tilgang til disse bøkene, og kan slå opp? Jeg antar han ble tildelt denne ordenen omkring 1805. Den ble i allefall tildelt før han døde i 1808.

Peter Kristiansen

Man kunne kun blive ridder af elefanten eller ridder af Dannebrog - og det må være det sidste.

Der findes lister over hvem, som blev riddere - jeg skal prøve at se på mandag på arbejde.
M.v.h. Peter Kristiansen

Per Ivar Larsen Sugar

På kongehusets nettside leser jeg at Dannebrogordenen og Elefantordenen først i 1808 ble utvidet til å også at omfatte borgerlig fødte personer. Det er kanskje mer sannsynlig at det er fortjenstmedaljen, som ble innstiftet i 1792?

http://kongehuset.dk/monarkiet-i-danmark/tildeling-af-ordener/tildeling-af-ordener

Peter Kristiansen

Den ældste Hof- og Statskalender i vores bibliotek er fra 1830 - så den er for ny.

Oversigten over riddere "De Kgl. danske Ridderordner" kom først o. 1900 - og medtager kun levende riddere.


Han bør ikke blive kaldt "knight", hvis han fik Fortjenstmedaljen.
M.v.h. Peter Kristiansen

Per Ivar Larsen Sugar

OK. Tusen takk!!

Jeg sjekker ved Det Kgl. Bibliotek, København senere i sommer.

Hilsen
Per Ivar