Finde skifter

Startet af Helle Jespersen, 12 Jun 2017 - 10:07

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

eg har ikke arbejdet med skifter før, men har dog hørt om den amerikanske kvinde Aurelia Clemons som har tastet en del skifter ind. Nogen der kan give mig et kort resume af, hvordan hendes side kan/skal bruges?

Ved et hurtigt kig ser det ud til, at for fx Svanholm gods i Horns Herred, at der kun er indtastet skifter til 1791. Selvom skifteprotokollen på Salldata faktisk er tilgængelig frem til 1832. Dernæst, så ser det ud som om det kun er husstanden der er listet, og hvor skiftet kan findes. Er det rigtigt forstået?

Dernæst, så kan jeg på Salldata se, at der er listet skifter fra forskellige instanser. Fx. Gods skifter, Retsbetjente mv. Under retsbetjente findes der så ydermere Amtstuer og rytterdistrikt. Hvornår bruger man hvad? Der er sikkert en form for logik i det som jeg bare ikke helt har fattet.

Hvis jeg skal finde et skifte for en simpel husmand som er død i 1809 i Kyndby Horns Herred. Hvordan gør jeg så det?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Aase Madsen


https://aurelia.dis-danmark.dk/probate.htm

Her finder du de skifter Aurelia har på sin hjemmeside.

Via

https://familysearch.org/catalog/search

Her kan du skrive sognet ind, så får du de ting der findes for dette sogn, tryk på Probat.

https://familysearch.org/search/catalog/results?count=20&placeId=150179&query=%2Bplace%3A%22Denmark%2C%20Holb%C3%A6k%2C%20Kundby%22&subjectsOpen=622340-50

Så får du de muligheder der er.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Helle Jespersen

I de der kataloger, hvordan åbner jeg dem.
Jeg ender kun med oversigter, men kan ikke åbne samlingerne derfra.

Kan se, at Aurelia kun har indtastet for det område jeg skal bruge til 1791. Så jeg må kigge andre steder, da jeg skal bruge 1809.

Jeg ændrede lidt på søgningen, da jeg kan se, at dit link røg til Kundby i Holbæk amt.
jeg skulle bruge Kyndby i Fredriksborg amt :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.



Helle Jespersen

Tak skal I have.
Jeg må bladre mig igennem og se om jeg kan finde noget. :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mike Lyng

Københavns Universitet havde nogle ejendomme i Horns Herred. Skifter for Kyndby kan gemme sig under Københavns Universitets Gods.

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-893H-9XNS?i=50&cc=2015318


mvh. mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Jette Nielsen

Hej Helle

Der er som regel et register enten først eller sidst i skifteprotokollen, her er registret fra Svanholm gods 1791-1850, prøv at se om han skulle være der. I mange tilfælde vil der bare stå, at han intet efterlader sig, og ingen arvinger nævnt. Det kan også være en mulighed at søge et skifte efter hans kone, hvis han var gift.

https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-893H-Z93G-P?i=826&wc=M5KL-C6D%3A333468801%2C334205101%2C334025701&cc=2015318

Mvh.
Jette Nielsen

Helle Jespersen

Det kræver vist en stor del tålmodighed. Synes de skifter er uoverskuelige og meget svært læselige.

Synes det er svært at se, hvornår den ene starter og den anden slutter.
Og ikke mindst, er det svært at se hvor de folio numre står henne
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jette Nielsen

Hej Helle

Hvis du skriver navn og stednavn (hvis det ikke er selve Kyndby by) på den du søger, evt. også konens navn, så skal jeg kigge efter dem.

Mvh.
Jette

Helle Jespersen

Personen jeg søger skifte efter Niels Nielsen.
Jeg ved, at han bør være født ca. 1772 i Kyndby

Konen er jeg usikker på, det var derfor jeg håbede måske at kunne finde nogle skifter der indikere en hustru.
Der er nemlig 2 drenge født i Kyndby med en navnet Niels (Nielsen). Den ene født 1772 den anden 1774.

Jeg har samme problem igen i 1803/04, da er der i Kyndby også født to drenge med det navn. Så hvem er hvem.
Jeg er temmelig sikker på at den fra 1803 er "min" Niels, men jeg er meget usikker på netop hans far.

Så jeg håbede at jeg via et skifte måske kunne få klarlagt, hvem der er den næste i rækken.

Jeg har nemlig fundet en Niels Nielsen død i Kyndby i 1809. Så jeg ville være sikker på, hvem han var og om han har relation til den Niels jeg har fra 1772.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jette Nielsen

Hej Helle

Desværre lykkedes det ikke.
I registret i Svanholm gods skifteprotokol i Familysearch, er der en Niels Nielsen Hmd i Kyndby, Folie nr. 187-188-192,
men jeg kan ikke finde ham i protokollen, for nr. passer ikke, så vidt jeg kan se.

Den Niels Nielsen der bliver begr. 5/4 1809 i Kyndby 37 år, er gårdmand, men uanset, burde der være et skifte, især når der er små børn.

Register:
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-893H-Z935-7?i=837&wc=M5KL-C6D%3A333468801%2C334205101%2C334025701&cc=2015318

Mvh.
Jette

Helle Jespersen

Hej Jette
Den med de folionumre du har fundet var også en af dem jeg havde fundet i registeret, men ikke fundet i skifterne. Jeg var sikker på, det var mig og mine dårlige kundskaber i Gotisk og forståelsen af skifter der spillede ind.

Den som er begravet i 1809, kan jeg heller ikke finde noget på. Så, dejligt at jeg ikke er den eneste.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.