Gårdbranden i Aastrup 1873 - Ulrichesminde

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 17 Jun 2017 - 00:23

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Inden jeg lukker ned for natten, og efter at have beskrevet gårdbranden for Ulriche Sophia Hansdatter og Søren Hansen i Aastrup den 5. august 1873, vil jeg gerne spørge, om der nu til dags kan findes rapporter fra pågældende brand, som jo omfattede flere gårde, bl.a. årsagen til branden, den er ikke set nævnt - min egen teori kunne være en tør sommer og med godt tørt halm, hvor blot en gnist fra et eller andet kunne være årsagen

Mvh.
Karl-Peter


Karl-Peter Dammeyer

God morgen Gitte!

Et sandt mirakel er sket mens man har været væk i søvnen, så tusind tak for notitsen du har hittet til mig - at det stod i en avis, havde jeg slet ikke tænkt på

Mvh.
Karl-Peter

Mikkel Eide Eriksen

Hej Karl-Peter

Den lokale herredsfoged vil have foretaget en undersøgelsesforretning (for at klarlægge brandens årsag) hvor vidner m.fl. blev afhørt, denne sag kan findes i politiprotokollen + tilhørende dokumenter.

Undersøgelsen blev derefter indsendt til amtet, som besluttede om der skulle rejses tiltale osv. Her skal sagen findes i amtets journal + tilhørende sager og kopibøger. Amtet kan også ved den lejlighed have kommunikeret med Justitsministeriet, hvilket vil fremgå af journalen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Karl-Peter Dammeyer

Hej Mikkel!
Sikke det fortsætter med gode tips, tak for dine informationer, jeg vil prøve at gå på jagt efter sagen

Mvh.
Karl-Peter