Stadsarkivet

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 18 Jun 2017 - 11:09

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej.
Jeg har fundet et opslag fra Stadsarkivet, http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=101&item=502837
hvor jeg ikke kan få tydet det næsten sidste i en linie.

Det drejer sig om navnet Haagen.
Engelbrecht Emilius kan jeg godt læse samt det sidste, som er B 1188. Jeg mangler det mellemliggende på linien. Hjælp søges.

Er det muligt at se B protokollerne på nettet?
Hilsen
Marianne  :-\

Poul F. Andersen

Umiddelbart efter navnet læser jeg:

Smeds. = Smed(e)svend
Venligst
Poul F. Andersen

Marianne Bøhmer Jensen

Det passer fint- tak skal du have ;)

John Damm Sørensen

Citat fra: Marianne Bøhmer Jensen [14728] Dato 18 Jun 2017 - 11:09

Er det muligt at se B protokollerne på nettet?
Hilsen
Marianne  :-\

Se protokol B1188 her.

Du kan i kildeviseren vælge menu, og der vælge protokol i stedet for register.

Hilsen
John


Marianne Bøhmer Jensen

Hej John. :D

Det  var da helt skønt at få din besked.

Jeg har fået slået den op og læst den. Der er et par steder, jeg er lidt i tvivl om teksten. Jeg ved ikke, om du vil hjælpe mig.

   efter eget forlangende, da manden er urtekræmmer til ----- indføre hjælp fra----kommiteen.

Det drejer sig om 1864, da han drog i krig og ville sikre sin familie. Spændende at kunne læse dette Har lige været på åstedet og fået fortalt om krigen, så det kunne ikke komme på et bedre tidspunkt.

Har problemer med at finde ham i krigen 1864. Jeg ved, at han var i Forstærkningen, Regiment 12, samt at han havde nummer 75.


Ved du, hvor man skal søge?

Indtil videre mange tak. ;)

Hilsen
Marianne

John Damm Sørensen

Hej Marianne,

Min tydning lyder:
Udslettes efter eget Forlangende, da Manden er udkommanderet til Militairtieneste, hvornæst Familien erholder Hiælp fra Centralcommiteen.

Med hensyn til oplysningen om manden, skal du have fat i stamrullerne og rapportbøgerne for det regiment, hvor han var i tjeneste.

Du kan se, hvilke informationer, man kan finde ved at hente disse arkivalier omfattede 6. fæstningskompagni.


Hvor har du information om tjenstested fra?
12. regiment kan være flere ting.

Hilsen
John

Marianne Bøhmer Jensen

Hej John. 8)

Mange tak for tydningen.

Min tipoldefar ansøgte om erindringsmedaljer for begge krigene, 1848 og 1864, i 1876, og fik dem .Jeg søgte i www.basecrowd.dk under navnet haagen I ansøgningen stod der de ting, jeg har skrevet. Jeg har ikke kunnet finde yderligere om det. Han ansøgte også om hædersgaven for begge krige. Jeg var på Rigsarkivet for at få dem. Fra krigen 1848 er der listet datoer og træfninger op, men fra 1864 stod der ikke noget.

Jeg ved, at han blev Dannebrogsmand i 1893. Jeg har forespurgt Ordenskapitlet, men der ligger ikke noget på ham. Måske fik han den  på grund af en bedrift under krigen, hvem ved!

Jeg har prøvet at åbne de links, du sendte, men jeg skal nok have noget mere tid til det. Det virker lidt uoverskueligt. Hvis du har tid og lyst er du meget velkommen til at hjælpe.

Jeg er ikke hjemme i morgen, så hvis jeg ikke svarer , er det ikke af ond vilje! :-X

Hilsen
marianne

John Damm Sørensen

#7
Hej Marianne,

Jeg ser her, at Haagen får tildelt hædersgaven for 1864.
Journalnummeret 13870 må referere til disse arkivalier.

Jeg er usikker på, hvilken stambog, vi skal have fat i, men mon ikke hans stamdata står i journalen?

Ser lige, at du allerede har journalen, og der ikke stod noget om 1864. Øv.

Indsætter lige link til ansøgningen om erindringsmedaljerne.

Med hensyn til mine filer om 6. fæstningskompagni, skal du blot højreklikke på filerne og vælge gem som.

Hilsen
John


Marianne Bøhmer Jensen

Hej John. :(

Mange tak for dit arbejde med at finde oplysninger om manden.

Jeg tror, jeg må bringe det op under Metode og Teknik. Måske sidder der nogen, som kan bygge videre på det hele.
Det lyder ret indviklet , da jeg ikke har ret meget at gå efter.

Hilsen
Marianne

John Damm Sørensen

Hej Marianne,

Jeg har set lidet mere på sagen, og jeg er kommet frem til, at det er disse stambøger du skal søge i. De omfatter 7. brigade, som tilsyneladende bestod af folk fra forstærkningen.

Arkivserie: G. Stambøger (1783 - 1936)
Arkivskaber: Danske Livregiment (1. Regiment), 1. Bataillon
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: Enhed / rang / indkaldelsesår (Militære enheds navn, Rang, tjenestetype m.m., År)
Indhold fra: 7. Kompagni Forstærkningsfolk 1855
Indhold til: 1864
Pakkens Nr: 405-408


Arkivserie: G. Stambøger (1783 - 1936)
Arkivskaber: Danske Livregiment (1. Regiment), 1. Bataillon
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: Enhed / rang / indkaldelsesår (Militære enheds navn, Rang, tjenestetype m.m., År)
Indhold fra: 7. kompagni forstærkningsfolk 1855
Indhold til: 7. kompagni forstærkningsfolk 1865
Pakkens Nr: 409-411


Hilsen
John

Marianne Bøhmer Jensen

Hej igen, 8)

Det lyder vildt spændende,

Jeg kommer først ind til Rigsarkivet først på efteråret, men så skal det da også undersøges grundigt.
Mange tak for dit engagement i sagen. Det har været spændende.
::)
Hilsen
Marianne