Garderstalden, København, 1800

Startet af Margit Rannes, 19 Jun 2017 - 22:27

Forrige emne - Næste emne

Margit Rannes

Min ane er registreret i Almisseprotokollen med adressen Garderstalden.
Var det en institution, eller kunne man have fast bolig der?
Venlig hilsen
Margit Rannes

John Nielsen

Hej Margit

FT1801 har en Garder til hest kunne være den: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=27406

Hilsen John Nielsen

Jakob Ramlau

Hvis Anen er paa offentlig Bistand, har jeg lidt svært at tro at han skulde være Garder? Et Sted, fjernt i i min Hukommelse og muligens forkert, ligger der en Seddel med Paaskriften: Genopførelsen af det  brændte Christiansborg trak længe ud og Fattigfolk etablerede sig med improviserede Skure, bygget af anvendeligt Materiale fra Tomten og støttet mod de endnu staaende Mure.
Som Holbergs Jeppe ikke sagde: "Thi det er for tidligt paa Dagen  at google"

Jakob Ramlau

Jeg kan ikke overskue Arkitekturen af det i 1794 brændte Slot -- og præcis hvor Garderstalden laa --- men den hørte med til Slotskomplekset.
Og saa fremdrog jeg den uundværlige, uerstattelige og ufejlbarlige, som som paa p.911 skriver: "Kbhvn´s store Ildebrand 1795 efter hvilken Slotsruinerne og deres Omgivelser blev et Tilflugtssted for Hundreder af Husvilde og fattige Familier"


Helle Jespersen

Google siger dette:
http://www.kongernessamling.dk/rosenborg/person/christian-friedrich-lehmann/

Uddrag:
Lehmann havde værksted i Garderstalden ved Christiansborg Slot – der hvor vi i dag finder pladsen foran Thorvaldsens Museum.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jakob Ramlau

Og nej, den ufejlbarlige er ikke Paven, men Salmonsen´s Konversationslexikon, 2nden Udgave. Den kan findes paa www.runeberg.org, hvis den ikke findes som Fædrenearv i Hjemmet.

Margit Rannes

Tak til John. Jeg glemte at oplyse, at min ane er en tip-tip-tip-oldemor.
Tak til Helle for oplysningen om Lehmanns værksted.
Tak til Jakob, hvis oplysninger er dem, der må relatere sig til min formoder, der fik offentlig forsørgelse.
Venlig hilsen
Margit