Lersøbøllerne.Hvad hed betjenten som Frederik Ferdinand Erichsen tæskede i 1902?

Startet af Hanne Westphal, 24 Jun 2017 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Hanne Westphal

Efter at have en set tv udsendelse om Frederik Ferdinand Erichsen og Karen Spidsmus  blev jeg mindet om noget jeg havde læst i en gl. dagbog som min mands farbror havde skrevet om sin bedstefars søster:
Citat: " Marie var gift med en politibetjent som blev slået til invalid af de dengang meget berømte/berygtede "Lersøbøller". Navnet stammer fra Lersøen i KBH, hvor disse bøller holdt til. Men det er for meget at komme ind på alt det, hvis nogen har interesse i det kan det sikkert læses på bibliotekerne. Nå men Maries mand hed Andersen, hvad han hed til fornavn det har jeg aldrig hørt. De havde 3 børn Margrethe, Sejer og Nancy.
Jeg blev som slægtsforsker nysgerrig og har siden udsendelsen fundet frem til til Andersens navn: Christian Marinus Andersen f.14.6.1867 gift med Sidse Marie Pedersen f.9.10.1871 Parret bliver gift i Fredericia får sammen 5 børn der og i KBH. I politiets mandtal 1901 og 1902 bor de i Samsøgade i KBH og i FT 1911 er de stadig gift og han står opført som pensioneret fra politiet. Ved konens død er de dog blevet skilt.
Nu kommer jeg til det jeg egentlig søger. Hvor finder jeg beviset på at det virkelig er Christian Marinus der blev slået ned af bøllen i 1902? Betjentens navn må jo være opført i en rapport?
Ja det er hvad der kommer ud af tv kiggeri. Konen er søster til min mands oldefar.

Venlig hilsen Hanne Westphal

Irene Merete Hansen

Han kalder sig Christian Marinus Andersen Høislev. I pol. mandtal maj 1902 var han politibetjent. I pol. mandtal maj 1903 var han pens. Begge steder Samsøgade 1. Det tyder på, at der må være sket noget i det tidsrum. I pol. reg. står han også som gæstgiver. Der må være skrevet en politirapport.


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Hanne Westphal

Mange tak for alle gode bud....måske var det ikke Andersen der blev slået ned.....måske skete det flere gange...
Følgende fandt jeg på nettet fra Information:

Danmark var dansk.
Det var for eksempel i 1901. Indre Mission havde godt fat i sjælene, i skarp konkurrence med gæve grundtvigianere. Men de åndelige bevægelser slog ikke rod alle steder.
Slet ikke på Nørrebro, på Lersøvejen, hvor pæne mennesker aldrig kom. Her regerede ’Lersøbøllerne’ under ledelse af en herre ved navn ’Spiritus’. Banden omfattede også ’Musen’, Gloøjet’, ’Charles 5-øre’ og ’Skæve Martin’. ’Sorte Petra’ var fælleseje.
En tåget aften i oktober 1901 blev banden så irriteret ved synet af de blanke knapper på en politiuniform, at de bankede øvrighedspersonen halvt ihjel. Ti år senere lavede ’Lersøbøllerne’ stadig rav i gaden, nu med ’Karen Spidsmus’ i front.
Samme år, på en smuk sommerdag, hærgede to ’kjøbenhavnske Bøller’ kvarteret omkring Jægersborg. »De antastede alle de Folk, de mødte, forfulgte Damer og prøvede at rive Tøjet af dem…«
Det var i 1911. Politiet stod magtesløst. Livgarden greb ind.
 
Senere på Mediestream i Nationaltidende 11.10.1914 nogle domme ......måske var det deres skilsmisse

Tak for hjælpen....måske finder jeg engang en politirapport
Hilsen hanne

[vedhæfting slettet af admin]