Fødsler i Helsingør

Startet af Birte Wienecke, 24 Jun 2017 - 17:00

Forrige emne - Næste emne

Birte Wienecke

Så håber jeg på hjælp igen, det drejer sig om Johan Christopher Erdmann Kryger død 09.06.1872 Sankt Mariæ sogn, i alle folketællinger står der han er født i Helsingør ca 1789, han er dog endnu ikke fundet født.
Hans anden kone Anne Sophie Andersen er død 19.03.1876 Sankt Mariæ sogn, et sted står der hun er fra København men ellers er hun fra Helsingør og født ca 1810, men hendes fødsel er heller ikke fundet. De bliver gift 07.01.1835 i Sankt Mariæ, Han er tidligere blevet gift 28.04.1815 i Sankt Olai.
Er der nogen der lige har styr på de 2 menneskers fødsel?
mvh Birte

Steen Kryger

Hej Birte

Jeg kommer ikke så ofte ind på Forum, så derfor dette sene svar

Johan Christopher Erdmann Kryger er min direkte tipoldefar.
Grunden til at du ikke har fundet ham er nok at vi mener at han er uægte, og derfor ståår et andet sted i kirkebogen


Kirkebog for Sct. Olai kirke - Helsingør 179-9 Daab "uægte Børn" bagest i bogen, 1788.
Bodil Kierstine Pedersdatter, er til Huuse hos Tømersven Ennevold Jörgensen* i Sct. Annegade, og en BagerSven, nemlig Carl Leopold Berner, hans Opholdssted vides ikke, deres uden Ægteskab avlede Drengebarn, Johan Christopher, er fød Løverdag d. 22de Novbr. og Døbt, ovenmeldte Dato,
Faddere var: Mad: Sara - Mathis Hass Hust. Pigen. Bodil Kiestine Pedersdatter, Peter Møller, SkræderMest, Jens Bötken, BagerSven.
*bor i 1801 i Sct Annegade 174.

mine oplysninger på ham er:

Johan Christopher Erdmann Kryger
født:   22.nov. 1788   Helsingør.
døbt:   22.nov. 1788   Sct. Olai kirke - Helsingør
konf:   13.apr. 1806   Sct. Mariæ kirke - Helsingør
gift 10:   28.apr. 1815   Sct. Olai kirke – Helsingør med Sisse Jacobsdatter
gift 20:         Cicilie Ekström
gift 30:   7.jan. 1835   Sct. Mariæ kirke – Helsingør med Anne Sophie Andersdatter
død:   9.jun. 1872   Helsingør
begr:   14.jun. 1872   Helsingør-kirkegaard 2 Afd. 114/115.

Der er flere ting omkring hans vielser, der er lidt underlige, men der kan du måske supplere.
Ane Sophie Andersen er også et mysterium for mig.

Til sidst skal jeg lige høre, hvor din interesse i familien Kryger kommer fra.

Med venlig hilsen
Steen Kryger

Bjørn Marcher

#2
Hej Birte og Steen,


Jeg har ikke forbindelse til denne familie, men har lidt aner med kontakt til Helsingør, derfor interessen...

Uden at være uhøflig vil jeg lige gøre opmærksom på at "Johan Christopher" fint bliver forklaret med den nævnte dåb, men hvordan kommer han til at hedde "Erdmann Kryger" senere i livet?

Kan I se de mulige forældre Bodil Kierstine Pedersdatter, og Bagersvend Carl Leopold Berner, med tilnavnene Erdmann Kryger i andre kilder?

Går man tilbage til FT1787 for Helsingør og leder efter mulige fædre, er der f.eks.

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Brønd Stræde 194, , FT-1787, C0897 ....
Christ. Krüger   22   Ugift   Tieneste Folk   Musqveter ved Cronborgs Battallion      

og

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Sct. Anna gaden 80, , FT-1787, C0897 ....
Conr. Kryger   30   Ugift   Indqvaarterede   Alle Musqveterer ved Cronborgsk Battellion  

og

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Stierne Gaden 327, , FT-1787, C0897
Christ. Kryger   34   Ugift   Tieneste Folk   Bager Sven  

Jeg kunne da finde dem lige så kvalificerede som barnefædre - blot mangler vi at finde dåben.  

Nå, jeg kan se en anden tråd om samme person her i forum tager problemstillingen op. Nok bedre at fortsætte i den tråd!

venlig hilsen

Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Steen Kryger

Hej Bjørn.

Det er fint at sætte spørgsmål ved det jeg skrev.
Det er en noget indviklet historie med min tipoldefar, som vi har arbejdet på i ca. 40 år.
Som du foreslå flytter jeg mit uddybende svar over i den anden tråd, men det kommer lige til at vare et par dage, før svaret er klart.

Mvh Steen Kryger

K. Thidemann

mvh K.Thidemann 9000