forældrepar til mine 5 x tipoldeforældre Peder hansen Fønboe og Anne Hansdatter

Startet af Kjeld Allan Larsen, 24 Jun 2017 - 19:25

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

jeg har nu fundet mine 5 x tipoldeforældre Peder Hansen Fønboe og Anne/Anna Hansdatter i Vester Egede sogn med deres 10 børn
forskellige oplysninger peger mod deres forældre, og da kirkebogen for Vester Egede sogn går tilbage til 1641, burde der være en chance for at finde dem i samme kirkebog, såfremt de er født i dette sogn, men det er ikke lykkedes mig at finde noget spor
måske kan jeg få hjælp?
I følge oplysningerne nedenfor hedder Peder Hansen Fønboes fader Hans Fønboe og moderen Karen, og han skulle være opvokset i Vester Egede. To øvrige sønner skulle hedde Rasmus og Niels.
Anne Hansdatters fader skulle hedde Hans Caspersen, og hun skulle komme fra Gimlinge.

mvh

Kjeld

5x tipoldeforældre – Hans Pedersens forældre: Peder Hansen Fønboe (190) og Anne Hansdatter (191)

5 x tipoldefar Peder Hansen Fønboe blev født ca. 1659 og 5 x tipoldemor Anne/Anna Hansdatter ca. 1663; de fik ca. 10 børn. Efter Peder Hansens død i 1710 giftede Anna Hansdatter sig igen med Rasmus Andersen

5 x tipoldeforældre Peder Hansen Fønboe og Anne Hansdatters trolovelse og vielse
Trolovelse:
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1710
Opslag 231, Anno 1688
Festo Annunciationis Mariæ (dvs. den 25. marts) blifer trolofede Peder Hanssøn og Anne Hansdaatter. Hand er opføddt her i Vester Egede og nu holder Gaard med Moderen Karen Hans Fønboes her udi Byen; Hun som er Tienestepige kommen fra Gimlinge Sogn med got Bevis, og nu tiente Jens Holgerssøn udi Vester Egede

Vielse:
Opslag 232, Anno 1688
Samme tid (Domin. 1 Trinit, dvs. 17. juni) i Ecteskab copulerede Peder Hanssøn og Anne Hansdaatter af Vester Egede vid. Feste Annunciationis Mariæ

Datteren Dorethe Pedersdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 232, Anno 1688
Domin: 11. Trinit. (dvs. den 26. august) blef Christnet Peder Hanssøns Daatter af Vester Egede er kaldet Dorethe frembaaret til daaben af Maria Pedersdaatter, som er Christen Bollersøns Stifdaatter
Faddere vare Niels Hanssøn, Anders Knudsøn, Matthis Otte, Øllegaard Pedersdaatter, Anna Knud Anderssøns, alle af Vester Egede

Datteren Karen Pedersdatters dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 237, Anno 1691
Samme dag (Dominica 20 post Trinititatis, dvs. den 25. oktober) døbtes Peder Hansøn Fønboes Daatter Karen, baaren til Verd af Anna HansDatter, baaaren til Daaben af Øllegaard PedersDaatter
Mandsfaddere vare Christen Povels, Anders Knuds, Knud Hanssøn, Qvindefaddere: Dorothe Jørgen Jensøns, Niels Skomagers Hustru, Maren, Pigefaddere Caren Clausdatter oc Mette OlufsDaatter

Sønnen Hans Pedersens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 239, Anno 1694
Festo Circumcisionis (dvs. den 1. januar) døbtis Peder Fønboes Søn Hans baaren til Verden af Anna Hansdaatter baaren til daaben af Gyde Hr Jensis
Mandfaddere vare Jørgen Møller, Anders Knuds, Jørgen Niels, Karlefaddere Peder Hanss, Hans Olufs, Qvindefaddere Vare Anna Jacobs, Margrete Snedkers, Birgitte Smids, Thomas Snedkers Kone i Braaby, Pigefaddere Øllegaard Peders D oc Ingeborg Ibs Daatter

Sønnen Hans Pedersens begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 242, 1697
Festo Trinitatis, dvs. den 30. maj, begrofs Peder Fønboers Søn, Hans med Klocheklang, blev gifved til Kirken 1 Mark

Sønnen Rasmus Pedersens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 241, Anno 1696
Festo Annunciationis døbtis Peder Fønboes Søn Rasmus, baaren til Verd af Anna HansDaatter + baaren til daaben af Gyde Hr Jensis
Faddere Jørgen Møller, Christen Skytte, Jochum Skytte, Konens Fader Hans Caspers, Jacob Anders, Mandens Brødre, Rasmus og Niels, Qvindefaddere Vare Birgitte Smids, Kirsten Skræders, Maren Skomagers, Anna Peder Teglbrænders. Pigefaddere, Min lille Stine Hans Daatter, Cathrine Pedersdaatter, Kirsten Ibs D., Inger knuds D., Karen Mogns D., Maren Olufsd, Kirsten Erichs D.

Sønnen Rasmus Pedersens begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 299, Anno 1757
D: 2 Septembr blef begravet Rasmus Pedersen gaardmand gl: ongefehr 60 aar

Sønnen Hans Pedersens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 244, 1699
Dominica Reminiscere, dvs. den 5. marts, døbtis Peder Fønboes Hans baaren til Verden af Anna Hans D. baaren til daaben af Birgitte Lars Smids, Faddere Christen Skytte, Anders Knuds, Hans Sørens, Peder Folmers etc desforud Margrete Snidkers, Maren Skomagers oc nogle unge Karle oc Piger
Feria 2da Paschates (dvs. den 23. april) introduceredis Peder Fynboes Hustru Anna Hans D

Sønnen Jens Pedersens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 245, 1701
♀ (astronomisk tegn for fredag) d 9.7br (7br= september) Hiemdøbtis Peder Fynboes Søn Jens, baaren til Verden af Anna Hans Daatter. Da baaren til daaben af Dorothe Jørgen Jenss i W. Egede i smuche Folchis nærværelse, men Dominica 17 p. Trin, som var den 18.7br. confirmeredis daaben i Kirchen oc Vare faddere, Otte Mads, Christen Skytte, Jacob Anders, Niels Hanss oc andre unge Karle, Degnens hustrue Marie oc andre flere Qvindispersoner. I Kirchen blef Barnet baaren til Daaben af Dorothe Olafs Halss i Eyeby:

Sønnen Jens Pedersens begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 27, Anno MDCCXXXI
Dend 26 April: begrafvet Jens Pedersøn gaaardmand af W: Egede med prædichen, gammel 30 aar

Begravelse af dødfødt drengebarn
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 246, 1703
1 Adventis (dvs. den 2. december) begrofs Peder Fønboes dødfødte drengebarn

Datteren Anna Pedersdatters begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 247, 1705
Dominica judica, dvs. den 29. marts, begrofs Peder Fønboes Daatter Anna, 24 timer gl med Prædichen oc Klockeklang, det Var blefven Hiemmedøbt af Jordemoderen

Sønnen, 4 x tipoldefar, Hans Pedersens, dåb: 21. februar 1706


Sønnen Laurids Pedersens dåb
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 251, 1709
Dominica Reminiscere, dvs. den 24. februar, Hiemmedøbtis Peder Fønboes Søn, Laurids, baaren til Verden af Anna HansDaatter baaren til Daaben af Kirstine Hr. Jacob Nøring
De Vare faddere Anders Knudss, Laurids Smid, Hans Boess, Johanne Anders Knudss, Cathrine Hans Boess

Dåbens konfirmation:
Søndagen Oculi, dvs. den 3. marts, confirmeredis Peder Fønboes Søn (Laurids) Daab og da Vare Fadderne Mads Christens, Jacob Jørgensen, begge i Møllen, Lars Ibss, Jens Anders, Margrete Holgers, Johanne Anders Knuds etc

5 x tipoldefar Peder Hansen Fønboes begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1710
Opslag 252, 1710
d 27 dito (maj) begrofs Peder Hansøn Fønboe i V: Egede 51 aar gl. med Prædi(c)he og Klockeklang 4 Mk. og 8 Sk.


5 x tipoldemor Anne Hansdatters andet ægteskab med Rasmus Andersen: trolovelse og vielse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1710
Opslag 252, 1710
♀ (astrnomisk tegn for fredag) D 13. jun Trolovedes Rasmus Anders oc Anne Hans Dtr Sl Peder Fønboes
Opslag 253, 1710
Dom: 19. p. Trin: (dvs den 26. oktober) brude Vjedis Rasmus Anders oc Anna Peder Fønboes

5 x tipoldemor Anne Hansdatters anden ægtemand Rasmus Andersens begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1710
Opslag 278, Anno 1735
Dend 28 April, blef begraffet med Ligprædichen Rasmus Andersen Kirche Værgen af W: Egede, gl: 52 aar

5 x tipoldemor Anne Hansdatters begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1710
Opslag 279, Anno 1735
Dend 14 dito (Maij) begr: med præd: Sl: Rasmus Andersøns Enke Anna Hansdatter af W:E: gl: 72 aar


Lis Petersen

Hej Kjeld.

Måske er dette et forsøg værd:

Familysearch har 2 x Peder Hansen i Lynge, Sorø, hvor faderen kaldes Hans Fonboe.

Peder Hansen Denmark Baptisms, 1618-1923  - christening:9 september 1660 LYNGE, SORO, DENMARK -  father: Hans Fonboe
Peder Hansen Denmark Baptisms, 1618-1923 - Christening: 10 august 1662 LYNGE, SORO, DENMARK - father: Hans Fonboe

I Kirkebogen:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153430&side=21
Sorø amt, Alsted, Lynge, 162- 1731 FVD (EM) - opslag: 21 af 141  - højre side nr. 2

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153430&side=24
Sorø amt, Alsted, Lynge, 1628-1731 FVD (EM) - opslag: 24 af 141 - venstre side nr. 4

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Kjeld Allan Larsen

hej Lis

Interessant fund. Første opslag fra 1661 passer jo perfekt med den aldersangivelse, der fås ved Peder Hansen Fønboes begravelse, men opslag nr. 2 fra 1662 må vel betyde, at den første Peder er død kort efter fødslen.
Da Fønboe vel er et ret sjældent navn, så må vi vel formode, at fundet er ret sikkert?

mvh

Kjeld

Jette Nielsen

Hej Kjeld

Ved trolovelsen står der, at Peder Hansen er opfødt i W.Egede, men hvis konen Anne Hansdtr. kom fra Gimlinge sogn (Sorø amt), så kunne det tyde på en forbindelse der til.

Peder Fønbos forældre blev begr. i V.Egede:

Hans Fønbo blev begr.18 dec.? 1684, 63 år.  Hans Enke Karen Rasmusdtr. blev begr. 2 dec.1689 60 år gl.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158589&side=227

Name     Hans Pederssen Fønboe   
Gender     Male   
Burial Date     18 Dec 1684   
Burial Place     Vester Egede, Praestø, Denmark   
Age     63   
Birth Date     1621 
------
Peder Hansen Fønbo havde 2 brødre Rasmus og Niels, der nævnes som faddere 1696 ved Peder Fønbos søn Rasmus dåb,
det kunne måske give nogle opl. hvis man kunne finde noget om dem.

Mvh.
Jette Nielsen

Jette Nielsen

Hej igen

Hvis man ser i Familysearch er der mange der hedder Fønbo i Vester Egede sogn langt tilbage i tiden:

https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3AF%C3%B8nbo~%20%2Bany_place%3A%22Pr%C3%A6st%C3%B8%20amt%22~%20%2Bany_year%3A1640-1699~

F.eks. denne her, desværre ingen alder, opsl.87:

Name     Peder Pedersen Fønbø    
Gender     Male    
Burial Date     19 Feb 1652    
Burial Place     Vester Egede, Praestø, Denmark
------
Det var nu ikke så sjældent, at der var en Peder Jyde eller en Hans Fynbo i et sogn,det kunne fortsætte i flere generationer, det har sikkert været for at kende dem fra hinanden, for der var jo ofte flere af samme navn i et sogn.

Mvh.
Jette

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Tak for dine fund.
Jeg ser jo bl.a. en Karen Rasmusdatter, gift med Hans Fønboe, begravet den 2.12.1689, det må vel være min 6 x tipoldemor.  Og tillige en Hans Pedersen Fønboe, som begraves den 18.12.1684, hvilket sandsynligvis er min 6 x tipoldefar. Derudover flere børn af parret, Kirsten døbt 6.01.1671 og Maren døbt 25.02.1672, alle i Vester Egede.

mvh

Kjeld

Jette Nielsen

Hej Kjeld

De 2 børn der blev døbt 1671 og 1672 var Hans Fønboes børn fra Rønnede, så der er åbenbart 2 Hans Fønbo i sognet, det må være ham der blev gift her:

Name     Hans Fonboe    
Spouse's Name    Mette Pedersdr    
Event Date     16 Jan 1670    
Event Place     Vester Egede, Præstø, Denmark
------
Din Hans Fønbo boede i W.Egede, så det kan ikke være hans børn.

Der er en Jesper Hansen der bliver begr. 10 marts 1682," Hans Føenboes Ældste Søn Jesper Hanssøn 25 aar, af Wester Egede"

Name     Jesper Hansen    
Gender     Male    
Burial Date     10 Mar 1682    
Burial Place     Vester Egede, Praestø, Denmark    
Age     25    
Birth Date     1657    
Father's Name    Hans Føenboe
------  
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=158589&side=224

Dåben kan ikke findes, for W.Egede kbg. er ret specielt ført i de første ca. 30 år. Der er næsten ingen dåb -vielse og begr.  indført, til gengæld skriver præsten om altergæster og de syge og andre ting fra sognet.

Men til alt held nævnes Peder Hansen (Fønbos) forældre ved hans trolovelse i 1688, hvor han holder gård med Moderen Karen Hans Føenboes her i byen,(W.Egede), så det passer jo med at faderen døde 1684: "Hans Pedersen Fønboe af Wester Egede 63 år"

Mvh.
Jette

Jette Nielsen

Hej igen

Der er et skifte i Gisselfeld Kloster gods dateret 27 juni 1710, efter Peder Hansen død 1710 i V.Egede:
Arvinger er den Sl. Mands efterladte Hustru Anne Hansdatter og deres tilsammen avlede børn:

Dorthe Pedersdtr. gift med Peder Pedersen i Giølstrup (tror jeg der står)
Karen Pedersdtr. 18 år
Rasmus Pedersen 13 år
Jens Pedersen 9 år
Hans Pedersen 4 år
Lars Pedersen 2 år

Som børnenes værge nævnes deres Farbroder Rasmus Hansen boende i Toxverre (Toksværd)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=141764#141764,34680224

Fundet her:
https://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_navne.php?stil=2&navn=Gisselfeld+Klosters+Gods&sort=a&max=1

Resten af skiftet må du evt. få tydet.

Mvh.
Jette

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Rigtig mange tak for dit fund af skifte, som jo er en rigtig vigtig kilde
Jeg har selv meget vanskeligt ved at finde relevante skifter. Hvordan fandt du frem til, at Gisselfeld klosters gods er det rigtige sted at søge?
Måske kan jeg også finde Anne Hansdatter i skiftebogen?

mvh

Kjeld

Jette Nielsen


Ja. skifterne er en rigtig god kilde, jeg bruger som regel denne her fra Familysearch, man skriver bare sognets navn under place,(den er lidt længe om at finde bogstaverne) og så trykker søg,-
så vælger man probate records, og for Vester Egede kom der 3 muligheder frem:

Skifteprotokoller, 1700-1855
Author: Danmark. Gisselfeld kloster gods; Landsarkivet for Sjæland

Skifteprotokoller, 1790-1879
Author: Danmark. Birketing (Bregentved birk); Danmark. Birketing (Gisselfeld birk); Landsarkivet for Sjæland

Skifteprotokoller, 1808-1866
Author: Danmark. Herredsret (Tybjerg herred)
-----
https://familysearch.org/catalog/search

Desværre mangler der en del år i Gisselfeld kloster gods, men der er skifter fra 1700-1720 og fra 1748-1757, og fra 1780-1814
Så der er desværre ikke skifte efter Anne Hansdtr.

Mvh.
Jette

Kjeld Allan Larsen

hej Jette

Tak for din information om skifter, hvilket vil være til stor gavn for mig fremover
Desværre vil skifteprotokoller fra Gisselfeld jo ikke hjælpe mig med at finde eventuelle skifte efter min 6 x tipoldefar Hans Pedersen Fønboe, som døde i 1684 eller han kone Karen Rasmusdatter, som døde i 1689.

Så jeg må vel nøjes med de oplysninger om mine 6 x tipoldeforældre, som du har hjulpet mig med at finde?

Se de indhentede informationer nedenfor:

6 x tipoldeforældre Peder Hansen Fønboes forældre: Hans Pedersen Fønboe (378) og Karen Rasmusdatter (379)

6 x tipoldefar Hans Pedersen Fønboe blev født ca. 1621 og 6 x tipoldemor Karen Rasmusdatter ca. 1629, de blev viet ca. 1657, og deres førstfødte søn Jesper blev født ca. 1657

Sønnen Jesper Hansens begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 224, Anno Christi 1682
Æqvinoctio Verno (= forårs jævndøgn) d. 10 Mart. Blef begrafvet Hans Fønboes ældste Søn Jesper Hansøn annos natus 25 cum dimidio (og et halvt), af Vester Egede

Sønnen Peder Hansen Fønboe, 5 x tipoldefar, blev født ca. 1659

6 x tipoldefar Hans Pedersen Fønboes begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 227, Anno 1684
d. 18 xbris (decembris) Blef Hans Pedersøn Fønboe af Vester Egede begrafen Ao. ætat. 63.

6 x tipoldemor Karen Rasmusdatters begravelse
Kirkebog Vester Egede sogn 1641-1760
Opslag 234, Anno 1689
d. 2 Decembr blef begrafvet Karen Rasmusdaatter Sl: Hans Fønboes i Vester Egede Ao. ætatis 60. Conjg. (viet) 32. Viduit. (enke) 5.