hvornår er Emil Nolde født

Startet af Marion jensen, 24 Jun 2017 - 20:09

Forrige emne - Næste emne

Marion jensen

forsøger  at  spørge  her, ved ikke om det er et rette sted.


jeg  har nu gennem et  par dage diskuteret   fødsels data   på Emil  Nolde  1867 /  1956

og enig  er vi  ikke  :-)


Emil Nolde er født i Nolde   Burkals  sogn   1867

med fødselsdato   20 aug    dåb  3 sep   1867

Burkal kirkebog 1864 / 1917   ops 15 

men så  opstår problemet , søger man  på Emil Nolde

så  står han som født 7 aug 1867,

hvor  komme denne dato  fra ,


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=201179#201179,38103757

mvh  marion


[vedhæfting slettet af admin]

Klaus Guldager

#1


Cay-Erik Geipel

Har sendt en mail til "Nolde Stiftung" med dåbsindførslen som vedhæng. Hvis de svarer vender jeg tilbage. Jeg mener også at det må være kirekbogen som tæller.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de


Thestrup-Bjørn

#5
Er der egentlig nogen her i Forum, der ved, hvor han blev gift med ADAMINE FREDERIKKE VILSTRUP

Nogle kilder siger blot "1902 i København".

Andre kilder siger "25.2.1902 på Frederiksberg"


-------

Tilføjelse

Hun kaldtes også ADA VILSTRUP og er her

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1472152&searchname=polit_simple

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Thestrup-Bjørn

Fint, Gitte.

Så var vielsen 1902 jo "på Frederiksberg" (Skt. Lucas kirke).


------------


Mon det er korrekt, at han ca. 1948 blev gift med (en) JOLANTE ERDMANN (som jeg ellers intet kender til)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Cay-Erik Geipel

Hej igen

nu fik jeg svar fra "Nolde Stiftung" som lyder:

Sehr geehrter Herr Geipel,

vielen Dank für Ihr Interesse an Emil Nolde. Das korrekte Geburtsdatum von Emil Nolde ist der 7. August 1867. Das Kirchenbuch in Burkal verzeichnet unter Nr. 31 ein vom Pastor Grauer falsch aufgenommenes Datum.

Mit freundlichen Grüßen
Dr. Astrid Becker
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

John Damm Sørensen

Gad vide, hvordan de har konstateret denne fejl?

Er den byttet om på datoerne på to fødsler?
Findes der anden dokumentation for fødselsdatoen end kirkebogen?

Forfatterne Tove Ditlevsen og Knut Becker fiflede med deres fødselsdatoer, så det kunne Emil Nolde vel også have gjort.

Hilsen
John

Marion jensen

#10
  stoler nu  mere på  kirkebogen en denne besked


og  ja  der er født  en dreng  den   7 aug   og  hans navn er Hans Christian Lorentzen


jeg  har mine tvivl  om at  disse to  skulle  være byttet  om

og  ved sit  bryllup  1902  bekræfter han selv  at  være født  20 aug 1867

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=155929#155929,26083532

Burkal sogns registerliste  også  20  aug  1867 ops 107


mvh  marion


Cay-Erik Geipel

Jeg har igen spurgt "Nolde Stiftung" hvorfra datoen 7.8.1867 stammer.
På den anden side ville det ikke være den første fejl jeg fandt i kirkebøgerne.
Hvis jeg får svar vender jeg tilbage.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marion jensen

rigtigt  at  der findes  fejl ,

men ikke 3 gange

fødsel  register og  vielse

mvh  marion

Cay-Erik Geipel

#13
Jeg synes ikke registret kan bruges som bevis i denne sag. Det er sikkert blot afskrevet af kirkebøgerne.
Hvordan datoen 20.8. kom ind i vielsen vides jo ikke. Det kunne have været en attest fra fødesognet hvor igen den formentlig forkerte dato blev skrevet, men den attest må Emil Nolde jo have set og så have opdaget, at den var forkert - hvis den så var det.
Som sagt jeg vender tilbage såsnart jeg får svar.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marion jensen

hvor    kan   vi finde hans  konfirmation

mvh  marion

Helle Jespersen

Har du set denne.?

https://www.geni.com/people/Emil-Nolde/359886423030012293#/tab/overview

Efter det skulle han være blevet gift anden gang i 1948 med Jolanta.

Umiddelbart synes jeg ikke, at jeg kan finde hans konfirmation i sognene omkring Burkal
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.


Helle Jespersen

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 27 Jun 2017 - 08:59

Konfirmationer i Burkal sogn mangler fra 1880 til 1904:

Hovedministerialbog: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=burkal+sogn&b=&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=725213&ngnid=3129352&heid=8821496&henid=17199497&epid=8821496&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Kontraministerialbog: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=burkal+sogn&b=&c=&d=1&e=2017&f=&g=&h=&ngid=725213&ngnid=3129352&heid=2457405&henid=17197491&epid=2457405&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Venlig hilsen
Inger Toudal

Jeg har familie fra området derude og min tanke var derfor, at de måske var blevet konfirmeret i Bylderup, men det ser heller ikke ud til at være tilfældet.
Min familie er fra Hajstrup, som ikke er langt fra Burkal.

Spørgsmålet er så også om han overhovedet blev konfirmeret i DK. Kan se, at hans læretid foregik i Flensborg, så måske er han konfirmeret der.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Cay-Erik Geipel

Har bedt "Kreisarchiv Nordfriesland" om at kigge efter i den civile dødsattest 1956 - der burde den korrekte fødselsdag være nævnt. Jeg vender tilbage så snart jeg får svar.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Nu har jeg fået svar fra arkivet som sidder inde med de officielle dødsattester. I Noldes dødsattest 1956 står den 20.8. som fødselsdag !! Denne attest er udstedt af den tyske myndighed (Standesamt) og har beviskraft overfor andre myndigheder og retter. I det mindste officielt er Nolde født den 20.8. - hvor datoen 7.8. kommer fra ved jeg heller ikke og ingen kunne indtil nu dokumentere datoen. Blot at påstå at præsten lavede en forkert indførsel i kirkebogen synes jeg ikke er nok.
At der i nettet kun den 7.8. dukker op skyldes nok at den ene skrev af af den anden.
Jeg arbejder stadig videre med problemet og vender tilbage hvis der kommer nyheder.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Marion jensen

Tak  det  lyder godt  , så  kan  den ged vist  barberes , og  det  er rart

mvh  marion

Cay-Erik Geipel

Sidstnævnte information har jeg også sendt til "Nolde Stiftung" og de lovede at undersøge sagen. Dog kunne det vare lidt. Jeg vender tilbage med svar. Derudover slår jeg op i hans egen biografi (som skulle være skrevet af Nolde selv) på arkivet i Flensborg. Måske nævner han jo sin fødselsdag der.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christian Grøndberg

Emnet er vel også lidt omtåleligt for "Nolde Stiftung", da det er jubilæumsår (150 års fødselsdag), og stiftelsen har sendt pressemeddelelser og materialer ud med fødselsdatoen 7. august. Jeg tænker, det kan være svært at overbevise dem om den anden dato.

Kunne datoen ikke komme fra Emil Nolde selv? Som John skriver:

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 26 Jun 2017 - 18:11
...
Forfatterne Tove Ditlevsen og Knut Becker fiflede med deres fødselsdatoer, så det kunne Emil Nolde vel også have gjort.
...

Hr. Nolde har skrevet en selvbiografi. Kunne han have fiflet med datoen heri?

Om Noldes selvbiografi.

REDIGERET: Mens jeg skrev dette indlæg, skrev Cay-Erik også om samme ide med selvbiografien.

Med venlig hilsen
Christian

Marion jensen

for  mig  at  se ligger fejlen måske  her

Hans Emil  Hansen   skifter jo  navn til   Emil Nolde   det  ved vi

og  ser man så  i Burkal   samme opslag  som Hans Emil Hansen  er født


dreng  nr 29   Hans    født   7 aug  1867


man overser  at  dreng  nr,  31   er den  Hans     som er lig  Emil Nolde

mit  bud

mvh  marion

[vedhæfting slettet af admin]

Cay-Erik Geipel

Ja, der er noget ved den tankegang. Det kunne være løsningen.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Nu fik jeg resultatet fra "Nolde Stuftung" undersøgelse:

Die Sterbeurkunde wird die Daten des Kirchenbuchs übernommen haben. In der Autobiographie von Emil Nolde (einbändige Version "Mein Leben", S. 31) finden Sie folgende Textpassage, die weiterhin für den 7. August 1867 als Geburtsdatum von Emil Nolde steht:

"Meine Geburt am 7. August 1867 war selbstredend kein Ereignis, nur ein weiteres Kind geboren, ein Knabe mehr, und die Eintragung im Kirchenbuch wurde vergessen. Später mag der alte Pastor Grauer es bemerkt haben, aber ist dann anstatt zum 7. August zum 20. August geraten, und dadurch ist mir die Kuriosität zweier Geburtstage, eines privaten, in Mutters Gesangbuch von Vater geschrieben, und eines amtlichen, im Kirchenbuch, entstanden."


Det handler sig om et citat fra Noldes egen biografi og han forklarer jo selv hvordan det hændte. Dermed skulle det stå fast, at Nolde blev født den 7.8.1867
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de