Christen Hansen & Ane Andersdtr - viede i Sorø el. Maribo 1775/1776 - til Norge?

Startet af Lars Øyane, 25 Jun 2017 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Lars Øyane

Jeg har opdaget følgende Vielser i Danmark:

* Christen Hansen Enkemand i Hyllerup, og Anna Andersdatter fra Store Walby viede i St. Mikkel i Slagelse, Sorø amt 4.9.1775

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118499#205774,39055161

Ved Trolovelsen 18.4.1775 er han kaldet Huusmand, og Anna har Hansdatter som Patronym:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118499#156309,26187766

* Christen Hansen Enkemand fra K(?)anget, og Ane Andersdatter viede i Vejleby, Maribo amt 3.3.1776

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119643#158506,26628619

Ved Trolovelsen 18.12.1775 (paa samme side Linje 3) har Christen Hansen en Titel, men denne kan jeg ikke læse!?

Jeg kan ikke se at nogle af disse Par fik Børn i Danmark (kilde: FamilySearch)

MEN et Par med nøjagtig disse Navne dukker opp i Norge kort tid derefter og faar minst tre Børn her:

** Hans Christensen, døbt i Lyster, Bergenhuus Amt 13.11.1776

** Marie Christensdatter, døbt i Wang, Christians Amt 19.11.1778

** Andreas Christensen, døbt i Norderhov, Buskeruds Amt 19.1.1783

Ved denne siste Daab siges det at Foreldrene var «af Bergens stift», d.v.s. Bergenhuus Amt!

Det er muligt at disse Tvillingerne ligeledes hører til denne Familien:

** Jute og Anna Christensdøtre, døbte i Aukra, Romsdals Amt 24.7.1791

Da den eldste Søn blev døbt i Lyster, var de to første Fadrene lokale SKOLEMÆSTRER, og dette faar mig til at tro, maaske har ogsaa Christen Hansen været Skolemæster, men noget Bevis paa dette har jeg ikke fundet!

Spørsmaalet mit er saaledes: Kan ett af de nævnte Par viede i Slagelse eller Vejleby ansees som aktuelle for Paret der dukker opp i Norge?

Eller kan de maaske findes i FT1787 i Danmark?

Jeg takker saa meget paa Forhaand for alle gode Tips!

Ærbødigst,

Lars E. Øyane

Britta Hansen

#1
Hej Lars

Citat* Christen Hansen Enkemand fra K(?)anget, og Ane Andersdatter viede i Vejleby, Maribo amt 3.3.1776

Christen Hansen Enkemand fra Langet (Østofte sogn) kan være ham her

Maribo, Fuglse, Østofte, Langet Bye, Gaardene, -, 2, FT-1787, B2616
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christen Hansen     45     Gift     Huusbonde     Bonde og Gaardbeboer       
Ane Andersdatter     36     Gift     Hustrue            
Rasmus Christensen     20     Ugift     Mandens Barn af 1. Ægteskab            
Christen Christensen     12     Ugift     Mandens Barn af 1. Ægteskab            
Ane Christensdatter     15     Ugift     Mandens Barn af 1. Ægteskab            
Mads Christensen     5     Ugift     hans Barn af 2. Ægteskab            
Anders Christensen     2     Ugift     hans Barn af 2. Ægteskab            
Malene Christensdatter     1     Ugift     hans Barn af 2. Ægteskab            
Hans Rasmussen     80     Enkemand     Mandens Fader     underholdes i Huuset     

CitatChristen Hansen Enkemand i Hyllerup, og Anna Andersdatter fra Store Walby viede i St. Mikkel i Slagelse, Sorø amt 4.9.1775
kan være disse to:

Sorø, Slagelse, Sankt Peders Landsogn, St. Peders Landsogn, Hyllerup Bye, , FT-1787, C5292
Christen Hansen     64     Gift     Mand     Huusmand og gaar i Dagleye       
Ane Andersdatter     34     Gift     Hans Kone            
Anders Christensen     9     Ugift     [deres Børn af første ægteskab]            
Lisbeth Christensdatter     4     Ugift     [deres Børn af første ægteskab]     
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Lars Øyane

Hej Britta!

Jeg har nettop opdaget at jeg aldri kom til at besvare Dit hyggelige Indlæg fra juni forrige Aar, men la mig i Dag faa uttrykke min hjærteligste Tak!

Jeg hadde et Haab om at et av de nævnte Par flyttede til Norge, men jeg ser jo af Svaret Dit at saa ej er Tilfælde.  Der findes ganske saa aabenbart flere Par med lige Namn!

Men tak ligevel for Oplysningerne!

Ærbødigst

Lars E. Øyane