Skøde/Købekontrakt/Dødsjournal på denne registrering ??

Startet af Keld Sørensen, 26 Jun 2017 - 17:12

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg troede jeg havde fundet systemet med det fører ikke til noget resultat alligevel !

Jeg vil gerne finde "teksten" i skøde/købekontrakt og dødsjournal og jeg troede at NUMRENE ud for 1a, 1b, 2 og 3 i dette link ville give mig selve teksten:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=29485#29485,3316375

Men HVOR skal jeg lede - jeg synes der mangler registreringer for de aktuelle årstal ... eller har jeg misforstået noget ?


Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

John Damm Sørensen

#1
Hej Keld,

I gamle dage, det vil sige inden al tinglysning blev afskibet til Hobro, fandtes der arkivskabe på tinglysningskontorene, hvor disse dokumenter var samlet. Hvis jeg ikke husker helt forkert, er A 504 en henvisning til en hængemappe i arkivskabene.

Nogle af de gamle dokumenter er skannet og kan genfindes på tinglysning.dk, men langt de fleste er kørt på arkiv.

Dødsjournalen tolker jeg som værende det samme som dødsattesten, altså blot et stykke papir, der dokumenterer de nævnte personers adkomst til matriklerne. På tinglysning.dk finder man somme tider også dødsattester blandt de skannede dokumenter.

Adderet: I følge tingbogen her. Blev matrikel 22 c lagt sammen med matrikel 9c. Derfor kan man ikke finde matrikel 22c på tinglysning.dk. De arkivskabe som jeg henviste til er dem, der er nævnt her i tingbogen for de enkelt matrikler.

Hilsen
John

Keld Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 26 Jun 2017 - 20:18
Hej Keld,

I gamle dage, det vil sige inden al tinglysning blev afskibet til Hobro, fandtes der arkivskabe på tinglysningskontorene, hvor disse dokumenter var samlet. Hvis jeg ikke husker helt forkert, er A 504 en henvisning til en hængemappe i arkivskabene.

Nogle af de gamle dokumenter er skannet og kan genfindes på tinglysning.dk, men langt de fleste er kørt på arkiv.

Dødsjournalen tolker jeg som værende det samme som dødsattesten, altså blot et stykke papir, der dokumenterer de nævnte personers adkomst til matriklerne. På tinglysning.dk finder man somme tider også dødsattester blandt de skannede dokumenter.

Adderet: I følge tingbogen her. Blev matrikel 22 c lagt sammen med matrikel 9c. Derfor kan man ikke finde matrikel 22c på tinglysning.dk. De arkivskabe som jeg henviste til er dem, der er nævnt her i tingbogen for de enkelt matrikler.

Hilsen
John

Det jeg leder efter kan vel ikke ses på tinglysning.dk - det er jo 70-80 år gammel stof.

Problemet er vel at finde de "arkivskabe" - du omtaler - som INDSCANNEDE dokumenter - det synes jeg ikke jeg kan.
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

John Damm Sørensen

Som jeg skrev, er kun noget af arkivskabenes indhold skannet og kan findes på tinglysning.dk.
Jeg har ikke været i stand til at finde noget overordnet system i disse skanninger, og ofte finder man dokunter, som vedrører andre ejendomme.

Rigsarkivet har er service til fremfinding af gamle dokumenter, og man kan også selv søge på Rigsarkivets læsesal. Se her.

Hilsen
John

Keld Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 28 Jun 2017 - 09:59
Som jeg skrev, er kun noget af arkivskabenes indhold skannet og kan findes på tinglysning.dk.
Jeg har ikke været i stand til at finde noget overordnet system i disse skanninger, og ofte finder man dokunter, som vedrører andre ejendomme.

Rigsarkivet har er service til fremfinding af gamle dokumenter, og man kan også selv søge på Rigsarkivets læsesal. Se her.

Hilsen
John

Jeg har nu i andre tlfælde været heldig at finde skøde/købekontrakt vha. nummeret i (xxx) f.eks. her (5857), (5856), (612) og (613) - der søgte jeg i "panteregistret" eller "længere fremme i realregistret" - men ingen af delene virker denne gang ;-((
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com