GEDCOM / Træ facilitet i slægtsforskningsprogram ?

Startet af Keld Sørensen, 27 Jun 2017 - 09:37

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg er begyndt på dette tidskrævende arbejde - slægtsforskning - i foråret 2017 efter nogle forespørgsler fra andre i familien om nogle familieforhold.

Jeg har undervist i IT gennem 20-30 år og har i den forbindelse haft en del "slægtsforskere" på diverse kurser, og gennem tiden opsnappet nogle forhold, som jeg synes IKKE burde være sådan - grundmaterialet: Det skal være scannet ind og tilgængeligt ved nogle få operationer på computeren.

Det jeg ser mest er, at folk peger hen på hylden og siger: Det ligger derhenne et eller andet sted !

Og de kan faktisk ikke dokumentere et eller andet lige her og nu - det er rigtigt træls, synes jeg !

Derfor har jeg lavet mit eget system byggende på MSOffice-pakken og en masse programmering - alle mine materialer er scannet ind og tilgængelige fra mit system, og når en stump arkivmateriale er "indarbejdet" i systemet bliver det der, og kan hentes frem her og nu - det gælder billeder, udsnit fra eller direkte links til diverse on-line-arkivalier, masser af muligheder for at knytte kommentarer til PERSONER, STEDER, HÆNDELSER og ROLLER i tekstbehandling, så der kan laves pænt !

For at teste systemet, har jeg jagtet ALT, hvad jeg kunne finde om alle i familien på "må og få", og har ved dette, dels testet systemet, dels også fundet nogle interessante spor, som jeg vil udforske nærmere. Jeg har lidt over 100 personer oprettet med hændelser, på hvilke steder, og med hvilke roller de optræder i. Derudover kan jeg holde rede på diverse genstande, som arves/gives mellem personerne, og hvad der bliver gjort ved disse genstande.

Jeg ser på andre programmer for at få ideer - og der er et par faciliteter, som jeg nu måske skal i gang med: Afbildning i træer og GEDCOM !

Det viser sig lidt bøvlet at lave træer fra Access over i Excel og det går ALT for langsomt, ligesom jeg er bange for at løbe ind i, at træerne IKKE kan blive så store som behovet er - og så er mit spørgsmål:

1) Hvad er egentlig formålet med disse træer - de bliver jo ret hurtigt ganske U-OVERSKUELIGE ?

et andet emne GEDCOM:

Jeg har set på formattet i en GEDCOM-fil - det ser meget primitivt ud og tilsyneladende kun "tekst", som ligner "hø og hakkelse" - navn, fødselsdato/sted og sammenhænge til resten af familien - og så er der tilsyneladende FORSKELLIGE GEDCOM-standarder !

2) Kan GEDCOM overhovedet behandle "billeder" i form af egentlige scanninger af fotos og udsnit af grafik - typisk JPG-filer og hvilken standard skal man vælge at følge ?

Håber nogle har nogle kommentarer til mine spørgsmål 1) og 2)
           - herunder også, om det er halsløs gerning at lave "sit eget", idet det allerede findes !   ;-))

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Marie Holck

Som du sikkert ved, er GEDCOM-standarden udviklet af LDS/mormon-kirken, som hjælp til udveksling af tekst mellem forskellige slægtsprogrammer. Standarden er ikke opdateret i 20 år eller mere. Alle slægtsprogrammer (vil jeg tro, jeg har ikke testet alle) kan lave en gedcom-fil, men da standarden ikke har fulgt samme udvikling som slægtsprogrammerne, har alle slægtsprogrammer lavet tilføjelser for at kunne få så mange oplysninger som muligt med i en gedcom. Om alle så har været lige heldige med deres tilføjelser til Gedcom-standarden, er så en helt anden historie. Gedcom kan ikke håndtere billeder, kun tekst, og gedcom er ikke i sig selv et program.

Der findes mange forskellige programmer på markedet, så ja, jeg vil anse det som halsløs gerning af udvikle sit eget program. Se her https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer/slaegtsprogrammer. Brug hellere tiden på at slægtsforske :D

Vedr. arkiv-registreringer, så kender jeg ikke alle programmerne, men i Legacy kan man lave sit eget private arkivkodesystem, så man altid har overblik over, f.eks. hvilken hylde og/eller hvilket mappe, der indeholder specifikke data om en given hændelse. 

Keld Sørensen

Citat fra: Anne Marie Holck [392

Vedr. arkiv-registreringer, så kender jeg ikke alle programmerne, men i Legacy kan man lave sit eget private arkivkodesystem, så man altid har overblik over, f.eks. hvilken hylde og/eller hvilket mappe, der indeholder specifikke data om en given hændelse. 

Det er netop din sidste bemærkning, der virker rigtig "støvet" - hylder og mapper ... det er for gammeldags - ALT, hvad der kan scannes skal selvfølgelig scannes ind, så det er tilgængeligt her og nu på computeren !
- OK, jeg har valgt at medtage 'genstande' i mit system - det er selvfølgelig billeder og beskrivelser af disse, som skal være tilgængelige - ikke selve genstanden ;-))

Der er ikke rigtig nogen tilbagemelding omkring "træer" !
- hvad bruger I dem til ?
- specielt når de bliver meget store ?
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Hans Chr. Baagøe

Med hensyn til GEDCOM, skal du nok læse det, det er på disse 2 links:
https://en.wikipedia.org/wiki/GEDCOM
http://www.phpgedview.net/ged551-5.pdf

Det her skulle vist give dig svar på spørgsmålet med billeder og meget andet:
! A <<MULTIMEDIA_LINK>> structure was introduced to provide linking and embedding of
digitized photo, video, and sound files. (This was modified in version 5.4).( See
MULTIMEDIA_LINK page 37 and MULTIMEDIA_RECORD page 26)

Et godt program kan medtage filer af forskellig type, så du kan have både beskrivelse og billeder tilknyttet de enkelte personer. Hvis du overholder bestemte regler med adresser, kan du også få dem vist på kort.

Træer benyttes til at vise slægtssammenhænge grafisk. Det er især, når det skal vises for slægtninge, så de bedre kan se, hvordan de er i familie med hinanden.

Anetræet er også godt, når du vil se, hvor du endnu mangler at få fundet de ældre generationer. Hvis der ikke er for mange ukendte fædre, skulle du gerne kunne finde alle, der er født i 1814 eller senere, hvis de ellers er danske.

Efterslægtstræet er god, når du vil finde efterkommere efter en af anerne. Der skal du helst kunne afslutte alle, der er født for mere end 110 år siden.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Keld Sørensen

>> Hans Chr. Baagøe

Ja, det var netop den WIKIPidia artikel om GEDCOM der skræmte mig lidt med alle de versioner - der bør jeg jo nok holde mig til "laveste fællesnævner" = det alle programmer kan.

Ha, ha, man skulle næsten tror du havde set mig over skulderen, når du siger: "Et godt program kan medtage filer af forskellig type, så du kan have både beskrivelse og billeder tilknyttet de enkelte personer. Hvis du overholder bestemte regler med adresser, kan du også få dem vist på kort." - det kan mit system - jeg bruger Google Earth til at vise "steder".

Ja, træer må jeg så programmere så de kan vises et valgfrit antal generationer på "hver side" af probanden på et Excel regneark.

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Hans Chr. Baagøe

Hej Keld

Jeg startede med at programmere mit eget program, den gang de mest avancerede skulle have de forskellige input i en bestemt rækkefølge. Hvis man havde glemt noget, måtte man alle felterne igennem en ekstra gang, hvor man så kunne rette i de relevante felter. I min egen udgave lavede jeg "sider", hvor jeg kunne navigere med piletasterne og tabulatoren. Det blev programmeret i Pascal på en Commodore 128 D med en ekstra diskettestation.

Kildeteksten til programmet blev senere overført som fil via kabel til PC, og derefter indlæst i Borland Pascal. Der var lidt syntax, der skulle tilrettes, lige som opbygningen af skærmbillederne skulle skrives om. Jeg begyndte dog først med egentlige registrering i DOS-programmet i 1990.

Senere kom "fattigmandswindows" og til sidst Windows, hvor der også kunne navigeres med en mus. Programmet er nu skrevet i Delphi, men mangler dog et par kraftige opdateringer, da noget af strukturen har lidt levn fra diskettetiden. Det har givet lidt udfordringer med eksport til GEDCOM 5.5, da familiestrukturen er væsentlig ændret i forhold til de tidlige versioner.

Hvis du vil udveksle data med andre, ser jeg ingen grund til at medtage de gamle versioner. Det er nok de færreste, der benytter versioner af programmerne, der er mere end 20 år gamle.

Programmerne WEBTREE og KIWITREE har funktioner til at tilknytte dokumenter og billeder. Til gengæld kræver det noget tålmodighed, hvis de skal bruges til registrering af data. Jeg bruger derfor stadig mit hjemmelavede program til registrering

Der er flere, der ved arkivbesøg har undret sig over, at jeg oftest kun benytter et enkelt skærmbillede til at indtaste oplysninger omkring en ny person. Når billedet er blevet lukket, har jeg så søgt videre i kilderne, og når næste person er blevet fundet, har jeg så gentaget processen med et enkelt billede. PC'en kan godt selv indsætte links til tabellerne i databasen, hvis programmet er lavet korrekt, og så kan jeg bruge tiden på finde oplysningerne i kilderne.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Arne Feldborg

Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 28 Jun 2017 - 14:35
Ja, træer må jeg så programmere så de kan vises et valgfrit antal generationer på "hver side" af probanden på et Excel regneark.
Jeg tror ikke Excel er svaret på det spørgsmål.

Men man ser ofte folk med stor it-indsigt, men med mindre slægtforskererfaring, i første omgang tro, at alt skal laves fra bunden med de kendte programmer, fremfor at bruge egentlige slægtsforskningsprogrammer.

Men med feks. Legacy i de Luxe udgaven og med Legacy Charting har du et meget bredt udvalg at udskriftsmuligheder af anetavler, træer, efterkommertavler, familietavler, rosetter, osv., osv., (til papir, til pdf, mv).


mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 28 Jun 2017 - 07:45
Det er netop din sidste bemærkning, der virker rigtig "støvet" - hylder og mapper ... det er for gammeldags - ALT, hvad der kan scannes skal selvfølgelig scannes ind, så det er tilgængeligt her og nu på computeren !
Nu kan det jo altså godt være 'hylder' og 'mapper' på computeren der er tale om.

Hvis vi nu feks. igen tager Legacy:
CitatEt ubegrænset antal billeder, lyd- og videoklip samt dokumenter kan tilknyttes enhver person i en fil. Legacy kan læse alle populære billed- og dokumentformater. Billederne kan så blive vist til enhver tid og er desuden inkluderet i mange rapporter.
Du kan også skanne direkte ind i programmet.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Anne Marie Holck

Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 28 Jun 2017 - 07:45
Citat fra: Anne Marie Holck [392

Vedr. arkiv-registreringer, så kender jeg ikke alle programmerne, men i Legacy kan man lave sit eget private arkivkodesystem, så man altid har overblik over, f.eks. hvilken hylde og/eller hvilket mappe, der indeholder specifikke data om en given hændelse. 

Det er netop din sidste bemærkning, der virker rigtig "støvet" - hylder og mapper ... det er for gammeldags - ALT, hvad der kan scannes skal selvfølgelig scannes ind, så det er tilgængeligt her og nu på computeren !
- OK, jeg har valgt at medtage 'genstande' i mit system - det er selvfølgelig billeder og beskrivelser af disse, som skal være tilgængelige - ikke selve genstanden ;-))

Der er ikke rigtig nogen tilbagemelding omkring "træer" !
- hvad bruger I dem til ?
- specielt når de bliver meget store ?

Ja, naturligvis skal man scanne alt ind, der kan scannes ind, men det kunne f.eks. aldrig falde mig ind at makulere et originalt dokument om min slægt, et fint gammelt billede el.lign., så selvom jeg har scannet det ind og knyttet det digitale dokument eller billede til de aktuelle personer i min slægtsfil, så de gemmes disse slægtsklenodier også i fysisk, i nogle tilfælde i min bankboks. F.eks. har jeg mine oldeforældres skudsmålsbøger fra hhv. 1848 og 1856. Dem har jeg naturligvis scannet ind og knyttet til personerne i min slægtsfil, men derfor gemmer jeg da naturligvis de fine gamle bøger alligevel.
Om man foretrækker det ene, det andet eller begge dele, så kræver det en organisering af såvel fysiske som digitale mapper.

Og hvad bruger man træerne til? Til at vise mit anetræ, mine børns anetræ, mine børnebørns anetræ, og det program, jeg bruger, giver flere muligheder for at markere, hvilke personer, der hører til hvilke gren af slægten, og giver desuden også mulighed for at sætte slægtsbetegnelser på de enkelte personer i forhold til den valgte startperson. Så det er aldrig uoverskueligt, og hvis jeg er i tvivl, så laver jeg en hurtig slægtskabsberegning mellem to personer, og så vises deres aner i to kolonner med de fælles aner 'på toppen'.


John Damm Sørensen

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 28 Jun 2017 - 16:59

Men man ser ofte folk med stor it-indsigt, men med mindre slægtforskererfaring, i første omgang tro, at alt skal laves fra bunden med de kendte programmer, fremfor at bruge egentlige slægtsforskningsprogrammer.

Det kaldes også bessermachen, og det er sjældent en god ide.
Mit råd er, at du udnytter dine evner langt bedre som vedligeholder/udvikler på de eksisterende open source projekter. Til gavn for andre og ikke mindst dig selv.

Jeg anvender selv Webtrees efter at Gedview gik i stå. Med Webtrees bliver alle mine slægtsdata tilgængelig for andre på nettet, og det har jeg faktisk haft rigtig god erfaring med i form af henvendelser om ukendte slægtninge og lignende.


Jeg ser umiddelbart et langt større problem, og det er, at jeg ikke er sikker på, at mine børn gider køre mit setup, når jeg engang bliver senil eller dør.

Hilsen
John

Keld Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 29 Jun 2017 - 18:30
Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 28 Jun 2017 - 16:59

Men man ser ofte folk med stor it-indsigt, men med mindre slægtforskererfaring, i første omgang tro, at alt skal laves fra bunden med de kendte programmer, fremfor at bruge egentlige slægtsforskningsprogrammer.

Det kaldes også bessermachen, og det er sjældent en god ide.
Mit råd er, at du udnytter dine evner langt bedre som vedligeholder/udvikler på de eksisterende open source projekter. Til gavn for andre og ikke mindst dig selv.

Jeg anvender selv Webtrees efter at Gedview gik i stå. Med Webtrees bliver alle mine slægtsdata tilgængelig for andre på nettet, og det har jeg faktisk haft rigtig god erfaring med i form af henvendelser om ukendte slægtninge og lignende.


Jeg ser umiddelbart et langt større problem, og det er, at jeg ikke er sikker på, at mine børn gider køre mit setup, når jeg engang bliver senil eller dør.

Hilsen
John

Ja, du nævner selv én af mine store betænkeligheder ved at bruge noget "open source" - risikoen for, at det "går i stå" !

En anden betænkelig hed er, "spidsfindige detaljer", som er medtaget for at "lukke kritikken" fra mange forskellige større eller mindre grupper af brugere - det giver et uoverskueligt og rodet interface, som det kan være svært at se meningen med og den videre betydning af.

Som en tidligere skrev - nogle undrer sig over jeg kan indtaste en person i ét skærmbillede - lige min måde at tænke interface på - simpelt/enkelt og hurtig i "daglig" brug.

Jeg downloadede Legacy i gratisudgaven, og jeg synes netop det er et eksempel på et rodet og uoverskueligt interface - men det er dog utroligt, hvad man får for "pengene" også selv om man skal ofre en opdatering til 2-300 kr. og få den fulde pakke !

Jeg tvivler dog meget på, at mange bruger alle de muligheder ... og det er jo netop det, som gør interfacet uoverskueligt. Jeg synes også det "halter" lidt med sproget - selv om jeg bad om DANSK sprog - er der da meget, som stadig står på engelsk - og det bliver nok ikke mindre af, at opdatere til den fulde pakke !

Nej, at se Legacy, bestyrker mig blot i at gøre det selv - for mig - er det rigtige - men så bruge f.eks. Legacy til at få gode ideer fra efterhånden som behovet opstår !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Anne Marie Holck

Du skal downloade Legacy fra legacydansk.com, eller får du ikke alt på dansk - http://legacydansk.com/?page=downloadLegacy

Alt i Legacy er og bør være på dansk, så hvis du ser noget, der ikke er på dansk, så må du da meget gerne fortælle hvor, så vi kan få det rettet. Jeg er da glad for, at du i det mindste kan bruge Legacy til at få gode ideer :D

Arne Feldborg

Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 30 Jun 2017 - 09:53
Nej, at se Legacy, bestyrker mig blot i at gøre det selv - for mig - er det rigtige - men så bruge f.eks. Legacy til at få gode ideer fra efterhånden som behovet opstår !
Tja. De toner har man jo også hørt før.

Der går som regel et par år før folk er villige til at indrømme, at deres egen nyopfundne dybe tallerken mangler en række muligheder i forhold til de egentlige slægtsprogrammer. Og så er det et langt sejt træk at skulle begynde forfra. ;-))

Men man kan da kun beundre dit gå-på mod og ønske held og lykke med foretagenet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Keld Sørensen

#13
Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 30 Jun 2017 - 17:53
Citat fra: Keld Sørensen [44218] Dato 30 Jun 2017 - 09:53
Nej, at se Legacy, bestyrker mig blot i at gøre det selv - for mig - er det rigtige - men så bruge f.eks. Legacy til at få gode ideer fra efterhånden som behovet opstår !
Tja. De toner har man jo også hørt før.

Der går som regel et par år før folk er villige til at indrømme, at deres egen nyopfundne dybe tallerken mangler en række muligheder i forhold til de egentlige slægtsprogrammer. Og så er det et langt sejt træk at skulle begynde forfra. ;-))

Men man kan da kun beundre dit gå-på mod og ønske held og lykke med foretagenet.

Jamen, det er slet ikke til at slå erfarne folk af hesten ...

HVIS, og jeg siger udtrykkelig HVIS, jeg skulle nå dertil, er jeg fuldt ud i stand til at konstruere en "eksportfacilitet", så det ikke er den helt store katastrofe, så jeg er ikke det mindste bekymret !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com