Ättlingar till Danska kungar

Startet af Ulla Karin Alsvold, 06 Jul 2017 - 14:08

Forrige emne - Næste emne

Ulla Karin Alsvold

Jag och min dotter undrar hur man hittar att man är släkt med Harald Blåtand och andra danska kungar, utan DNA?


Min mans anor kommer från Skibby och närliggande orter, men hur hittar man anor här från 1600 talet och bakåt?


Eftersom vi det rör sig om gamla vikinga orter är det av stort intresse  för dottern.


Tacksam för hjälp


Ulla Karin Alsvold

Helle Jespersen

Så vidt jeg ved, så er der ikke mange skrevne kilder før 1600 tallet.
De kilder der er beskæftiger sig primært med det bedre borgerskab, adelige, præster mv.
Og det er så via disse slægter, at man så med en vis usikkerhed, kan føre sine ane tilbage til før 1600 tallet.

Men, alt før det er behæftet med en rimelig usikkerhed som sagt.

Men et eller andet sted, afstammer vi vel alle i en eller anden udstrækning fra Harald Blåtand.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ole Westermann

Men et eller andet sted, afstammer vi vel alle i en eller anden udstrækning fra Harald Blåtand.
Det må vist siges at være en vild overdrivelse!!

Iflg Nationalmuseet http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/hvor-stort-var-danmark-i-vikingetiden/
var befolkningstallet i vikingetiden i Danmark ca 500.000.

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

Denne hjemmeside er nok det bedste som dokumentation for en mulig forbindelse.

Finder du i dine aner et link til en person her, så er du på en mulig vej - men vær dog altid realistisk.

https://finnholbek.dk/

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ulla Karin Alsvold

TACK


Nu har jag lite tips att kontrollera


Hilsen


Ulla Karin


Mikkel Eide Eriksen

#5
Hej Ulla

Harald Blåtand var søn af Gorm den Gamle og optræder således i Sixten Brenners Nachkommen Gorms des Alten I-XVI Generation (Personalhistorisk Institut Kopenhagen, 1964 samt Dansk Historisk Haandbogsforlag, 1978). Bogen dokumenterer alle Gorm den Gamles kendte efterkommere i 16 generationer (frem til 1400-tallet).

De fleste danske almueslægtslinjer kan spores tilbage til første halvdel af 1700-tallet, og en stor del videre tilbage til 1600-tallet og tidligere. For at lukke "hullet" fra 1400-tallet til 1600-tallet er det sikreste nok at have adel/storbønder/præster/mv. i sin slægt, men grundig gennemgang af lensregnskaber mv. kan også hjælpe.

NB: Brenner havde igennem sin karriere som slægtsforsker fået et dårligt ry for at være for letsindig med at tildele kunderne alskens adelige forfædre (de betalte gerne for det), men formåede senere at genoprette dette via ovenstående udgivelse.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Eva Morfiadakis

Hej, 

Ja, Sixten "Lövensparre" Brenner var inte alltid seriös. Försökte lura min morbror att min morfars far var en känd bankdirektörs son. Tills jag fann ett förhörsprotokoll i Christianshavns fängelse där morfars mor uppgav att morfar hade samma far som barnet hon fick 6 år tidigare. Då var bankdirektörens son en skolpojke på ett helt annat ställe.

Det värsta är att mina kusiner inte vill tro mig riktigt. De vill ha kvar tron att de stammar från en fin familj.

Eva M
Eva M

Ulla Karin Alsvold

Hej.

Alltså Brenner var vad vi säger en lurendrejare, och just därför gäller det att alltid vara källkritisk, jag har själv släktingar som vill ha en skomakare till adels släkt, på grund av efternamnet.


Ulla Karin

Helle Jespersen

Foresten, en rigtig stor del af mine aner kommer fra Skibby. Måske krydser mine grene din mands grene.
Området i Horns Herred bestod jo af en masse småbyer. :)
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ulla Karin Alsvold

Helle.


Eftersom mina uppgifter inte är inlagda i dator, kan du kanske skicka din antavla till min email.

Jag fick hjälp av en dansk forskare för ett antal år sedan och har inte kontrollerat alla uppgifterna ännu, men vår dotter hade säkert blivit glad om något stämmer med andras anor.



Hilsen
Ulla Karin

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.