Mystik omkring ægteskabsforhold ved Martin Ludvig Peter Bjergbys død 1929.

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 11 Jul 2017 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Martin Ludvig Peter Bjergby dør 16.10.1929 på Alm. Hospital i København. I kirkebogen står bl.a. anført: "Forladt af Stephanie Lamp" samt gift i Skt. Pauls kirke 15.6.1879. Jeg ved, at Stephanie i 1883 forlader Danmark og emigrerer til USA.
Stephanie bliver senere gift i USA med Conrad Keller.
Har tidligere haft tråde med denne sag. Det nye er imidlertid, at jeg nu har fundet en begravelsesprotokol fra 1929. Jeg vedhæfter filen. Her fremgår, at han står som GIFT. Desuden at han dør af kraniebrud. Jeg har ikke kunnet finde efterfølgende vielser på Martin, og der står heller ikke noget omkring en enke i kirkebogen. Der kan selvfølgelig være fejl i protokollen - men alligevel? Stephanie kan vel ikke blive gift i USA, uden at der formelt har fundet en skilsmisse sted i Danmark. Håber nogen kan hjælpe mig med en god forklaring.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Som supplement kan jeg vise et afskrift fra skiftet efter Martin Ludvig Peter Bjergby. Her er anført en datter med navn Anna Nilsson. Men denne oplysning har ikke kunnet hjælpe mig. Har ikke kunnet finde en ny vielse, hvor Martin bliver gift 2. gang - måske med en kvinde med efternavnet Nilsson. Det burde også have fremgået af kirkebogen i forbindelse med hans dødsfald. Jeg vedhæfter afskrift fra skiftet.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen


Mette R Francke

Hei


I 1921 Dansk folketelling

Martin Luovig Peter Bjergby
Kjønn:   Mann
Fødselsdato11/17 :   17. nov 1853
Bosted:   1. feb 1921
  Ryesgade, København, Denmark
Alder:   67
Ektskapsstatus:   Skilt


Martin Ludvig Peter Bjergby
Kjønn:   Mann
Fødselsdato:   17. nov 1853
Bosted:   5. nov 1925
  Ryesgade 15, København, Denmark
Alder:   71
Ektskapsstatus:   Gift

Mette
Mette R Francke

Kate Nielsen

Hej Erik

På Erik Kellers slægtstræ på MyHeritage er anført en datter Anna:

Anna Bjergby
1879 - 1968
Fødsel:   30. juni 1879
Død:   14. dec. 1968
Livermore, Almeda, California

Når man ser på adresserne på de registerblade, der er link til i Ingers svar, kan Martin nemt være gift igen i udlandet.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Erik Rødsgaard Jensen

Kære Inger og Mette. 1000 tak for svarene. Har forsøgt at lede i FT på Ryesvej 15, som er et hospital. Kan i hvert tilfælde ikke finde ham i den originale FT. Til gengæld har jeg i FT for 1925 på adressen Læsøesgade 15 fundet en Anna Signe Elise Nielsen (kan godt være skrevet forkert i stedet for Nilsson), født 14.6.1899 i København. Hun står som datter , men den kvinde der står lige over hende, bærer ikke hendes navn og Martin er heller ikke på adressen. Martin har jo boet på denne adresse tidligere.
Så jeg skal jo nok så forsøge at finde Anna i kirkebøgerne for Københavns området for at se, om Martin er faderen. Gætter på dette må være næste skridt.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Kate.
Tak for svaret. Anna Bjergby har jeg styr på. Hun emigrerede sammen med sin mor Stephanie til USA. Faderen var Martin. Beklager jeg ikke har listet alle mine oplysninger op. Jeg har en del, men jeg har henvist til tidligere tråde. Stephanie og Martin får en søn og en datter. Sønnen dør ikke  så lang tid efter fødslen.

Ser også lidt voldsomt ud med bemærkningen på protokollen med at han døde af kraniebrud m.v..
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Toudal


Her er en Anna Nielson på adressen Læssøesgade 15 ved FT-1930:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=109490#109490,16971509

- hun boede på samme adresse 5. nov. 1929.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal


Erik Rødsgaard Jensen

Hold op hvor er I hurtige. Tak til Inger og Kate. Det ser jo så ikke ud til, at Annas far kan være Martin Bjergby, da han ikke står der ved Annas fødsel. Moderen er enke.
Det ser godt nok lidt håbløst ud med at få kastet lys over, hvorvidt Martin er blevet gift igen, efter at han først kone Stephanie forlod landet. Men noget tyder alligevel på det, eftersom skiftet omtaler en datter ved navn Anna Nilsson, og det er med sikkerhed ikke den Anna Bjergby, han fik sammen med Stephanie, da hun jo også rejste ud af landet, og hun er for øvrigt også født den 30.6.1879 i Skt. Johannes Sogn, Kbh.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Rødsgaard Jensen

Du har nok ret Inger. Mette fandt også 2 FT, hvor han i 1921 står som skilt og i 1925 står som gift. Skiftets oplysning om at han var gift kan jo så godt passe. Jeg vil virkelig gerne finde ud af, hvor og hvornår han så blev gift igen. Jeg må lede videre. Tak for hjælpen. Hvis der er én der er hurtigere end mig til at finde hans 2. vielse, vil jeg da være meget taknemmelig.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Irene Merete Hansen

#12
Der er forbindelse mellem Elise Zedlazech og Bjergby. Se pol. mandtal Ordrupsgade 9 (opslnr. 20) nov. 1904.  Se også faderskabssag, AJ journal 1900 1- 1900 1188 side 228 opslnr. 145.


Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Rødsgaard Jensen

1000 tak til Inger og Henrik samt alle øvrige, der har hjulpet mig her i Forum. Det har været en stor hjælp. Nu vil jeg så forsøge at finde ud af, om Martin blev gift med Elise.. Det blev det jo nok, eftersom der i skiftet står han var gift.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen


Erik Rødsgaard Jensen

Hej Henrik.

Jeg er ikke så hurtig, men takket være dig og flere andre i dette Forum, har jeg fået en hel utrolig hjælp. Også 1000 tak til dig. Lidt utroligt, iflg. registerbladet fra maj 1900, bor Elise i Absolonsgade 37, 4 sal - baghuset. Går man så ind på FT for februar 1901, er hun åbenbart allerede flyttet igen. Det går godt nok hurtigt.
Vil forsøge stadigvæk at finde vielsen, hvor hun bliver gift med Martin. Det er sikkert også en borgerlig vielse.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

John Damm Sørensen

Citat fra: Erik Rødsgaard Jensen [2231] Dato 11 Jul 2017 - 22:00
Ser også lidt voldsomt ud med bemærkningen på protokollen med at han døde af kraniebrud m.v..

Ja det er, hvad der kan sker, når man falder ud af et vindue på 3. sal.

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Erik Rødsgaard Jensen

Hej John.

Hold da op, hvordan har du fundet det udklip? Tusind tak. Det forklarer jo en del. Kunne godt tænke mig at vide, hvordan du har fundet frem til det.
Har igennem et stykke tid været klar over, at han har haft nogle personlige problemer, gættet ud fra hans hyppige flyttemønster. Opholdet på Alm. hospital samt hans skilsmisse fra Stephanie. Der må jo også have været økonomiske problemer, da hans seneste barn ikke boede hjemme efter fødslen.
Spændende, men også en uhyggelig historie. Kunne være interessant, hvis jeg kunne finde nulevende efterkommer til Anna Nilsson, hans seneste datter. Det kunne blive mit næste projekt.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg er blevet interesseret i at arbejde videre med at lede efter efterkommere  til Anna Nielson, som var Martins datter. På FT fra 1930 kan jeg se, at Anna har en datter der hedder Edel Lilian Nielson, født den 2.2.1926 (barslebarn?). Jeg har efterfølgende søgt efter evt. faderskabssager omkring Edel samt en mulig konfirmation.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med nogle gode ideer, så jeg kan arbejde videre med at søge efter Edel og hendes mors videre færden. I FT fra 1940 boede de ikke på adressen fra 1930.
Gætter på, at Martin og Elise Sedlezech blev gift borgerligt på et tidspunkt - hvorfor skulle der ellers stå gift på hans skifte?

Håber nogen kan give mig nogle gode ideer.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

K. Thidemann

Citat fra: Erik Rødsgaard Jensen [2231] Dato 18 Jul 2017 - 20:57
Hej John.

Hold da op, hvordan har du fundet det udklip? Tusind tak.

Måske via mediestream

Indsæt
"Martin Bjergby"
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis

Der kommer flere avisartikler op den  17.10.1929 (dagen efter hans død)



mvh K.Thidemann 9000

John Damm Sørensen

Citat fra: K. Thidemann [301] Dato 20 Jul 2017 - 23:55

Måske via mediestream

Indsæt
"Martin Bjergby"
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis

Der kommer flere avisartikler op den  17.10.1929 (dagen efter hans død)

Netop, og nok så væsentligt aflagt Det kongelige Bibliotek besøg for at se artiklerne.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Citat fra: Erik Rødsgaard Jensen [2231] Dato 19 Jul 2017 - 21:47
Jeg er blevet interesseret i at arbejde videre med at lede efter efterkommere  til Anna Nielson, som var Martins datter. På FT fra 1930 kan jeg se, at Anna har en datter der hedder Edel Lilian Nielson, født den 2.2.1926 (barslebarn?). Jeg har efterfølgende søgt efter evt. faderskabssager omkring Edel samt en mulig konfirmation.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig med nogle gode ideer, så jeg kan arbejde videre med at søge efter Edel og hendes mors videre færden. I FT fra 1940 boede de ikke på adressen fra 1930.
Gætter på, at Martin og Elise Sedlezech blev gift borgerligt på et tidspunkt - hvorfor skulle der ellers stå gift på hans skifte?

Håber nogen kan give mig nogle gode ideer.

Prøv i første omgang at indsætte et link til familien i FT1930.

Hilsen
John

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

John Damm Sørensen

#25
Slettet da jeg var kommet bagud.

Hilsen
John

Erik Rødsgaard Jensen

Tusind tak for alle input. Vil arbejde videre i min søgen. Jeg vil prøve i første omgang at koncentrere mig om datteren Edel.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Inger.

Tak for svaret. I kirkebogen står, at hun var enke efter kleinsmed Johan Sedlazeck. Jeg synes så det er mystisk, at Martin Bjergby i FT fra 1925 står som gift, jævnføre svaret fra Mette Francke. Men det kan jo selvfølgelig vej en fejl i FT. Det jeg gerne vil frem til er 1. at få konstateret, om Martin blev gift for anden gang med Elise. 2. Følge efterkommerne til Martin. I dette tilfælde at følge barnebarnet til hans datter - Edel Lilian Nielson. Hun står anført som født den 2.2.1926, men jeg har endnu ikke kunnet finde hende i nogen kirkebog.
Jeg indrømmer, at jeg ikke er så hurtig som nogen af jer der har hjulpet mig her i Forum. Men jeg søger ufortrødent videre.
Ud fra det du har fundet Inger, ser det ikke umiddelbart ud til, at Martin blev gift med Elise Sedlazeck.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com