Gottlieb Benjamin Schiødt, f. ca 1795 i København

Startet af Norma Elisabeth Hübenbecker , 12 Jul 2017 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Norma Elisabeth Hübenbecker

Hei,
Jeg søker hjelp til å finne ut mer om mine danske tipp-tipp oldeforeldre (vet ikke hva det heter på dansk). Altså min oldemors besteforeldre.

Gottlieb Benjamin Schiødt, f. ca 1793 i København og Ellen Marie Bentzen, f. ca 1791, ukjent fødested.

Ellen Marie blir først gift med Jens Petersen/Pedersen(f. ca 1794). De vies i Trinitatis, København, 27.03.1818.
Jens dør 15.05.1819, begraves fra Trinitatis, 19.05.1819.

Ellen Marie gifter seg igjen med Skomager Gottlieb Benjamin Schiødt, 31.03.1820. i Trinitatis. (Tror det står at de bor i Abenraa 222 ?).
De får datteren Gundeline Birgitte Sophie, f. 22.02.1823, i København, Døpt i Trinitatis 12.10.1823.  (ved en feil i kirkeboken står hun som født etter at hun er døpt, men har fra andre kilder at februar var fødselsmnd)
De får også tvillingene Johanne Marie Emilie og Friedrich August, f. 16.04.1825.i København. Døpt i Trinitatis 29.04.1825.

Tror de på et tidspunkt flytter til Birkerød sogn, Fredriksborg Amt for Gundeline blir konfirmert der 28.05.1837. Og gift der 28.10.1849 med Daniel Johansen.
Tvillingene har jeg ikke funnet mere spor av.

Har ikke funnet når og hvor Ellen Marie og Gottlieb Benjamin døde, men datteren Gundeline dør 18.07.1906., Rudersdal, Søllerød sogn, Sokkelund Herred, København Amt.

Jeg har søkt i mange kirkebøker i København, særlig Trinitatis, men finner verken dåp eller konfirmasjon til Gottlieb og Ellen.
Jeg leter i folketellingen 1801 i København, men aner ikke hvor i byen han bodde ved fødsel.   (eller om han gjorde det?)
Har også søkt i Birkerød sogn, da de kanskje hadde en tilknytning dit siden de flytter der. Finner ingenting.

Jeg har funnet en Anders Jensen Schiødt i København som er skomaker, og har tenkt at Gottlieb kanskje valgte samme yrke som sin far, men finner ingen bevis for at det er familie. Denne Anders er gift med Charlotte Lovine Esenmiger, og de får sønnen Johannes Christian 03.09.1807. Litt lenge etter Gottliebs antatte fødsel, men ikke umulig.

Nå står jeg helt fast, vet ikke hvor jeg skal lete videre. Noen som kan hjelpe med opplysninger eller råd om videre søk ? 





Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Norma Elisabeth Hübenbecker

Ja,det var min bror som skrev. Nå har jeg kommet lenger bakover, men står fast på Gottlieb og Ellen Marie. De er besteforeldre til den nevnte Karen Marie Gundeline Danielsen i den tråden.

Inger Toudal

#3

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød, et Huus, 45, FT-1834, C7790
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Gotlieb Schjøth     43     Gift            Skomager, Inderste        
Ellen Bentsen     57     Gift            hans Kone
       
Signe Schjøth     14     Ugift            deres Barn        
Line Schjøth     12     Ugift            deres Barn

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød Bye, Et Huus, 30, FT-1840, C2774
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Gotlieb Schjøtz     47     Gift            Skomager        
Ellen Bendsdatter     57     Gift            hans Kone  
     
Christian Ravn     13     Ugift            Pleiesøn  

Kunne være:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XY4Z-3VV
Name    Gotlieb-Benjamein Schoth
Gender    Male
Christening Date    06 Mar 1793
Christening Place    NYBORG,SVENDBORG,DENMARK
Birth Date    02 Mar 1793
Father's Name    Friderich August Schoth
Mother's Name    Hedevig Kirstine Grane

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Henrik Brandt

#4
Kan være en bror:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XY4Z-3K9

Name   Carl Friderick Schyts
Gender   Male
Christening Date   26 Oct 1796
Christening Place   NYBORG,SVENDBORG,DENMARK
Birth Date   21 Oct 1796
Father's Name   Friderick August Schyts
Mother's Name   Hedevig Kirstine Graner

Norma Elisabeth Hübenbecker

Tusen takk !

Jeg tror det kan være de, selv om det muligens er noe feil med alder.
At hans far het Friedrich August kan jo stemme med at han ga sin sønn det navnet også. 
Sønnen, Friedrich August, fant jeg nå som død 3 mnd gammel, i kirkebok fra Trinitatis.  Fant også Ellen Marie 's død i Birkerød, d.01.08.1857. Ingen opplysning om hvor hun er født, men Birkerød- området er kanskje ikke usannsynelig. Da er hun enke. FT tyder på at Goittlieb flyttet med til Birkerød (jeg lurte på om han var død før flyttingen).  Og har dødd mellom 1840 og 1857. Det begrenser jo heldigvis søket litt.

Spennende at han muligens kom fra Nyborg, Svendborg. Da har jeg flere steder å sjekke ut.

At Carl Friedrich muligens er en bror , kan være. Ham fant jeg død/begravet fra Trinitatis, får lete ham opp igjen.

Tusen, tusen takk igjen!

Inger Toudal


Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød, et Huus, 69, FT-1845, C1431
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
G.B. Schyt     53     Gift            Skomager      Nyborg 
Marie Bendtsen     55     Gift            hans Kone      Malmøe
 
Hendrik Jensen     10     Ugift            en Pleiesøn      Kjøbenhavn 

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Birkerød, et Huus, 44, FT-1850, D3179
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Peder Hansen     70     Gift            Huusmand, Dagleier, Huusfader      Kjøbenhavn 
Ane Mortensdatter     82     Gift            hans Kone      Helsinge Sogn Frederiksborg Amt 
Ellen Bentsen     57     Enke            Inderste og Almisselem      Sverrig  

- kilde: indtastede folketællinger på http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp 

Måske er der en forbindelse til disse:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XYGB-G36
Name    Gottlieb Schutze
Gender    Male
Christening Date    13 Apr 1787
Christening Place    SANKT PETRI, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK
Father's Name    Friedrich Schutze
Mother's Name    Hedwig Christine Graner

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, , Springgade 24 og 25, 87, FT-1787, B5769
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Friderich Schjøste     36     Gift      Mand      Skrædersvend       
Hedevig Christine Graner     25     Gift      Kone
            
Gotlieb     1     Ugift      Søn 

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 30, 89, FT-1801, A5022
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Georg Martin Trøye     34     Enke            Politibetj.       
Charlotte Christiane [Trøye]     13     Ugift                   
Johan Peter Christian [Trøye]     7     Ugift                   
Hans Wilhelm     12     Ugift            Hos G.M.Trøye       
Anne Elisabeth Allerød     10     Ugift            Hos G.M.Trøye       
Sander Jensen     12     Ugift            Hos G.M.Trøye       
Hedevig Graner     38     Enke            Tj. Pige  

- selvom Gotlieb-Benjamins far er matros:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138043#180279,30576040 - højre side

- ligeledes Carl Fridericks far: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138043#180279,30576053 - højre side

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal


Pensioneret matros Friderik August Skiødt døde 78 år gammel  9. jan. 1823 i Nyborg:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17129112#174295,29318498 - venstre side

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Norma Elisabeth Hübenbecker

Wow ! Fantastisk. Tusen takk. Her er masse å sjekke opp.
Biter meg merke i fødested til Ellen Marie i FT -45. :  Malmøe.  Som i Malmø, Sverige ? Eller et lokalt sted i DK ? Nå har jeg i allefall noe håndfast å lete mer etter.

Inger Toudal


I FT-1850 står der, at Ellen Bentsen er født i Sverige.

Et bud på Hedevig Kirstine Grane(r):

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XB6M-35P
Name    Helvig Kirstine Carlsen [Carlsen er tilføjet af FS's indtaster]
Gender    Female
Christening Date    25 Sep 1763
Christening Place    , JORLUNDE, FREDERIKSBORG, DENMARK
Father's Name    Carl Graner

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal


Inger Toudal


Parret, som jeg fandt i FT-1787 for København, blev viet 15. april 1785:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118447#156137,26144791 - venstre side, 2. kolonne

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118447#156137,26144678 - højre side, nr. 14

- men om manden bliver matros, og parret flyttet til Nyborg, skal jeg ikke kunne sige. Det kunne jo tænkes, at de går fra hinanden,
og konen flytter tilbage til København inden FT-1801, hvor hun kalder sig enke. Men hvor er sønnerne?

Frederik August kunne eventuelt være her:

Svendborg, Vindinge, Nyborg Købstad, Nørre Kvarter, Vægterstræde, 66, 90, FT-1801, B4266
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Niels Haagensen     50     Gift      husbond      kongel. matros       
Birte Nielsdatter     40     Gift      hans kone             
Ane Marie Nielsdatter     1     Ugift      deres datter             
Petter Henrich(sen)     25     Ugift      logerende      kongel. matros       
Friderich August(sen)     46     Ugift      logerende      kongel. matros      

Jeg kan ikke finde Hedevig Kirstine i Register over viede og døde i Nyborg sogn.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Norma Elisabeth Hübenbecker

Jeg fant også den vielsen i 1785.
De får sønn Gottlieb 04.04.1787 i København, døpt i St.Petri tyske kirke.
Jeg lurer på om denne Gottlieb muligens ikke lever opp , uten at jeg har funnet hans død/begravelse. Ikke uvanlig at senere barn fikk navn etter avdøde søsken.
Jeg føler meg ganske sikker på dette er foreldrene til min 2 x tipp-oldefar Gottlieb Benjamin, som blir født i Nyborg 2.3.1793. 
Sønnen Carl Friedrich blir også født i Nyborg i 1796.
Hedevig Kirstine er fra Nyborg, så det er ikke usannsynlig at de flytter til hennes hjemsted. Tror hennes foreldre muligens flytter derfra mens hun er ung da hun ikke er blant de som er konfirmert der. Og de vies jo i København.
Finner ikke guttene konfirmert i Nyborg sogn, så kanskje flytter de igjen ?
Gottlieb Benjamin gifter seg i København, og senere i livet oppgis han å være født i København, så han har tydeligvis en sterk tilknytning dit. ( Slike opplysninger er ikke alltid 100 % riktige).

Jeg er usikker på om den Friedrich August du fant i FT 1801 er samme mann som "min" Friedrich August Schiødt. Litt stor aldersforskjell.
Jeg er heller ikke sikker på om den Hedvig Graner som er enke i København i FT 1801 er samme som "min" heller. Eller kanskje "enke" er feil ?? 
Men jeg har opplysningene i minne om jeg finner noe mer som støtter det.

Foreløpig leter jeg etter guttenes konfirmasjon og hvor de er i FT 1801. Muligens København, men det er veldig mange kirker/kirkebøker der.
Særlig FT kan muligens gi svar på mye, om jeg finner dem.

Tusen takk for hva du fant og at du tok deg bryet med å lete !