Christen Iversen og Else Knudsdatter i Brejning 1787

Startet af Ruth Neumeister, 13 Jul 2017 - 15:25

Forrige emne - Næste emne

Ruth Neumeister

Jeg har i mange år søgt oplysninger om nedennævnte personer, og søger derfor hjælp til at komme videre.
Jeg har også søgt på hammerum-herred.dk.


Fkt-1787; Brejning - Bjørnkjær; 4;
124; Christen Iversen; m; 34; gift,1; boelsmand (f. ca 1753)
125; An Mikkelsdatter; k; 28; gift,1; hans kone (f. ca. 1759) (Skal være Else Knudsdatter)
126; Iver Christensen; m; 70; enke(mand),1; mandens far (f. ca. 1717)

Hvorfor listeskriveren skriver An Mikkelsdatter ved jeg ikke, for 22. okt 1786 bliver Christen Iversen trolovet og viet i Brejning med Else Knudsdatter af Hover, og hun er også moder til Anne og Maren f. hhv. 1788 og 1791 i Landerhuse i Brejning.

Faderen/enkemanden Iver Christensen har boet følgende steder: (fra Brejning lokalarkiv)
1759: Gaasdal i Brejning
1766: Vesterbæk i Brejning (frasat gården ca. 1771.1774)
1787 Bjørnkjær i Brejning
1796: Landerhuse i Brejning (død her 82 år gl.)

Dette er sandsynligvis enkemand Iver Christensens hustru:
Begravet 1784 i Brejning (opslag 118)
d: 15de Decbr. Iver Christensens Hustrue An Larsdatter på heeden gl.: 63 aar


Forlovere ved Christen Iversen og Else Knudsdatter er
Peder Mulbjerg af Hover og Mads Gejl af Tosted.

Peder Mulbjerg er gårdmand, og da Iversen-familien er meget fattige, tror jeg, at den mest interessante af de to forlovere er Mads Gejl (Gedahl) gift 1771 med Kirsten Madsdatter

At Mads er fra Nørre Omme fortæller Torsted kirkebog:
1778 opslag 207
15. okt. begr. Anders Pedersen fra ?-bstrup (Skrupstrup) i NørreOmme (???) tjeneste synden ude, hastig døde her i Thorsted hos sin broder Mads Pedersen i Gedahl paa sin hiemreyse. 32 år og 5 mdr. (f. 1746)

Hans far er Peder Jensen Skrubstrup (ca. 1715-1784) der får børnene i Nørre Omme:
Mads f. ca 1740 (før kirkebogen starter)
(Ca. her må være en Jens. Han kunne være fadderen nedenunder)
Anders f. 1746 (før kirkebogen starter)

Claus f. 1750, opslag 8
Mourids f. 1753, opslag 10
Anne f. 1756, opslag 12

Jeg tror, at jeg måske har fundet den rigtige Else Knudsdatter:

Torsted sogn
1780,  31. maj (opslag 121)
Døbt Jørgen Mortensen fra Lolland og Else Knudsdatter fra Thiim, indlogerede i Gedal (= Gejl): Birgitte Marie
(de har bevis sønden fra, at de var forlovede)
Bæremoder :
Anne Jensdatter Gedal (Gejl) (Jens Pedersen Gejls og Kirsten Madsdatters datter)
Fadder:
Mads Knudsens hustru af Thim (Johanne Jepsdatter gift 1777 i Tim)
Mette Jepsdatter af Gintberg
Mads Christensen Mølgaard af Thim (f. ca. 1727. g.m. Johanne Kielsdatter f. ca. 1724)
Peder Andersen Abisgade (Peder Bundgaard/Vinkælder f. c. 1721 g. 1768 m. Johanne Sørensdatter)


Fadderen Mads Knudsen kunne være Else Knudsdatters bror. Hvis ja, så må forældrene være disse personer:

1739 (Tim opslag 147) viet Knud Jensen Viborg og Maren Madsdatter af Sønder Esp

Sandsynligvis søn:
1777 (Tim, opslag 11)
Viet Mads Knudsen og Johanne Jepsdatter
Forl: Mads Mølgaard og Erik Svensgaard

1780, (Tim opslag 8)
Mads Viborg og Johanne Jepsdatter : Ellen (hyrdepige i Nørgaard i 1787, 8 år)
Mads Mølgaard er fadder

1782 (Tim opslag 9)
Mads Knudsen og Johanne Jepsdatter: Karen (opfostringsbarn 1787 hos Hans Christensen i Østerby, 5 år)

Derefter forsvinder Mads Knudsen og Johanne Jepsdatter ud afkirkebogen og folketællingerne efterladende deres to børn til opfostring. Men Hvor forsvinder de hen?

Sandsynlivis også en søn Jens:
1781 (Tim opslag 17) Jens Viborgs tvillinger begravet: Jens og Johanne Marie
1783 (Tim opslag 17) Jens Viborg og hustru Mette: begravet Maren 3 dage

Jeg ved godt, at det er en større fortælling, men jeg er fuldstændig låst fast, og har i 20 år ikke kunne komme videre.
Det mindste lille vink modtages med stor glæde

Venlig hilsenRuth


Søren Tafdrup

Blot en idé: Har du fundet Christen Iversen med kone og børn i FT-1801?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Ruth Neumeister

Hej Søren.
Ideen var fuldstændig rigtig, men jeg glemte desværre at skrive, at præsten i Brejning sogn i FT 1801 kun indskrev de personer, der var i kirke den dag, og det var Christen Iversen med familie desværre ikke.
Det er brand-ærgeligt.

Tak for svar
Hilsen Ruth

Søren Tafdrup

Du nævner, at forlovere ved Christen Iversen og Else Knudsdatters vielse er Peder Mulbjerg af Hover og Mads Gejl af Tosted.

Herefter ræsonnerer du, at da "Peder Mulbjerg er gårdmand, og da Iversen-familien er meget fattige, tror jeg, at den mest interessante af de to forlovere er Mads Gejl (Gedahl) gift 1771 med Kirsten Madsdatter", hvorefter du – som jeg forstår det – prøver at følge sporet til Tosted.

Men Elses Knudsdatter er "af Hover". Det er Peder Mulbjerg også. Tyder det ikke på, at det var Peder Mulbjerg, der var forlover for Else?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Ruth Neumeister

Hej Søren.

Omvejen er/var meget lang, og jeg skal nok lægge indslaget ind, når jeg har fået det hele samlet.
I sidste ende er moderen slet ikke af Torsted, men har kun ophold.

Jeg skal nok vende tilbage med resultatet. Både her og i Hammerum-herred.dk

Hilsen Ruth