Arbejdstilladelse indvandrede Kbh. 1875

Startet af Inge Busck Andersen, 17 Jul 2017 - 13:20

Forrige emne - Næste emne

Inge Busck Andersen

Hej I kloge og erfarne.

Skulle man som indvandret i København 1875-1885 have arbejdstilladelse?

Hvis ja, hvor finder man den? Pasprotokollen for Kbh. i denne periode findes desværre ikke mere og Indvandrerdatabasen dækker jo

ikke Kbh.s amt.

Venligst Inge

Eva Morfiadakis

Hej,

Jag söker också en person invandrad från Sverige till Köpenhamn omkring 1876. På Stadsarkivet fick jag veta att förhörsprotokoll etc. gällande invandrare har förstörts. Finns alltså inget kvar.

Eva M
Eva M

Inge Busck Andersen

Hej Eva.

Tak for dit svar. Tænkte jeg det ikke nok! - siden man aldrig har hørt om det.

Venligst Inge.


Inge Busck Andersen

#3
Fik lige et tip om at Kbhs Stadsarkiv har film af en del opholdsbøger / skusdmålsbøger på læsesalen. Pågældende fandt sin svenske

indvandrede oldemors opholdsbog fra 1875, trods det at oldemoderen ikke stod i registret. Så man skal åbenbart se efter ved selvsyn.

Så god svensk jagt, Eva :).

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag får väl ta mig en tur till Stadsarkivet igen när de öppnar. Konstigt att man inte upplyste mig om dessa filmer  den gången jag var där. Jag tittade då i mandtallerne som var på rullfilm.

Tack för tipset.

Eva M
Eva M

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg er i politiarkivalier stødt på afskrifter af skudsmåls- og opholdsbøger. Fx. blev 4 svenske tjenestekarle mistænkt for at have forsaget en gårds brand i Nagelsti på Lolland 1896. De blev afhørt og mistanken frafaldet, men der var afskrifter af deres opholdsbøger i dokumenterne.

Det er så til gengæld nok en større opgave at undersøge om den har været mistænkt for noget – hvis vedkommende blev dømt vil der være strafferegistre at tage fat på.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Inge Busck Andersen

Tak til jer alle. Ja, begge databaser er forsøgt, desværre uden bingo.

Venligst Inge

Eva Morfiadakis

http://www.starbas.net/arkivserie.php?arkivserie_id=15708&laes_mere=ja

Här är förteckningen över skudsmålsbøgerne. Det var i detta register jag sökte. Fick inte hänvisning till någon film.

Skudsmålsbogen skulle ju följa personen. Att de finns kvar på arkivet betyder väl att personen har haft något att göra med magistraten t ex begärt hjälp.

Min person var en ung flicka 14 år som kom till sin mor i Köpenhamn. Modern hade lämnat henne kvar i Sverige när hon var 4 år och åkt till Köpenhamn, och senare hade hon blivit gift med en værthusholder. När flickan var 21 år blev hon gift med en ganska välbärgad köpman och flyttade till Färöarna.

Det har blivit något fel vid hennes utflyttning från Sverige och hon fanns kvar i kyrkboken på en fattiggård från 1866 till 1962. Då strök man henne. Hon hade då varit död i över 30 år.

Frågan är var hon har varit tills hon kom till Köpenhamn. I fattiggårdens arkiv finns ingen information. Inte ovanligt att små barn "försvinner" för att sen dyka upp igen. Tyvärr ger lysningsprotokollet i Köpenhamn ingen information om var hon blev konfirmerad, bara datum.

Eva M

Eva M

Inge Busck Andersen

Hej igen.

Mikkel og andre erfarne, hvad består 'politiarkivalier' af ud over politiprotokollen, som allerede er besøgt? Jeg går ud fra det kræver et

arkivbesøg at se de relevante arkivalier.

Venligst Inge

Mikkel Eide Eriksen

Hej Inge

Jeg tænker hovedsagelig på de "politidokumenter" der hører til protokollerne. De svarer til en journals sager og er henlagt efter årstal og det sagsnummer de har fået i protokollen.

Jeg starter som regel med de strafferegistre der kan tænkes at dække mine aner, og går derfra til sagerne i politiprotokollen og -dokumenterne.

Der er ikke meget online, men frivillige er vist så småt begyndt at affotografere strafferegistre.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Eva Morfiadakis

#12
Jag har en gång av stadsarkivet i Köpenhamn fått veta att det inte finns arkivalier kvar gällande utlänningar och uppehållstillstånd.  I Köpenhamn sköttes utlänningsförhören av magistraten.  Jag vet inte om någon annan myndighet tog över uppgiften senare. För 1876 som jag söker finns inget kvar.

Politiprotokoller är väl bara aktuella om personen gjorde något brottsligt?

Eva M
Eva M

Inge Busck Andersen

Hej alle.

Tusind tak for jeres hurtige hjælp og forslag, der giver flere muligheder for fremtidig søgning. Hvilket jo er dejligt 😀.

Venligst Inge.