Hjælp med opslag i Kirchspiel Handewitt (Hanved Sogn) kirkebog 1823

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 18 Jul 2017 - 22:39

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hejsa, min ane Christina Marie Petersdatter døde i Sofiendal, Tinglev Sogn 20. januar 1897, og der står i kirkebogen:

"Christine Maria Berg geb Petersen in Sophienthal, Tochter des verst. Schmidt Peter Petersen und des gleichfalls verstorbene Christine Marie geb. Hansen in Harrisle geboren in Harrisle d 18 Apr. 1823."

I Sønderjyske Personregistre, Tinglev, Døde, biregister 1892-98, opsl. 95:
"Geboren zu Harrislee - Tochter des verstorbenen Schmids Peter Petersen und dessen verstorbenen Ehefrau Christine Maria geborene Hansen zu Gaardeby"

Ved hendes vielse 1850 står forresten:
"...ehel Tochter des Schmidts Peder Petersen und der Christina Marie gb. Hansen im Harrisle..."

Så jeg kunne rigtig godt tænke mig at se i Handewitts kirkebog og læse hvad der står ved hendes fødsel i Harrislee, Kirchspiel Handewitt, men kirkebogen er vist udgivet som kronik i 1990, og Århus Hovedbiblioteks udgave er netop udlånt indtil 28. august...

Håbet var, at en flink fremmed måske kunne give mig svaret, inden jeg selv kan undersøge det til efteråret.
(Indtil da må jeg prøve at finde forældrene døde i Gårdeby, Tinglev)

På forhånd tak for hjælpen,

Christopher (Christina Marie Petersdatters sønnedatters tipoldesøn)

Cay-Erik Geipel

Jeg vil nok slå dåben op næste gang jeg er på arkivet i Flensborg. Men der kan gå et par dage inden jeg kommer der igen.
Men jeg tror ikke der står ret meget mere end du allerede ved
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Svend Aage Mikkelsen

Hej

Det er korrekt, at der i 1990 blev udgivet en Chronik des Kirchspiels Handewitt, men den omhandler kun det nuværende Handewitt sogn, og dertil hører ikke Harrislee. Den står på min hylde, men de ønskede navne er ikke nævnt deri.

Svend Aage
6200
Svend Aage
6200

Cay-Erik Geipel

Her dåben i Handewitt sogn.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Cay-Erik Geipel

Hvorfor beder du om opslag når du åbenbart slet ikke er interesseret ?
Denne kirkebog er ikke online (i Tyskland) og jeg var nødt til fysisk at tage på arkivet og slå op. Jeg forventer i det mindste at du kvitterer svaret.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Christopher Emil Hagedorn

#5
Hej Cay-Erik,

Det er slet ikke på grund af manglende interesse! Jeg er ked af, at du har følt, at din hjælp ikke er værdsat. Jeg har simpelthen ikke set det før nu. Jeg tager slægtsningsforskning lidt i etaper, så jeg ikke kører død i det, og har været lidt på pause.

Jeg har utroligt glad for at se denne dåb. Det har været et stort hul, som skulle fyldes ud.

Du skal have mange tusinde tak for dit arbejde, det mener jeg virkelig!  :)

Edit: Aha, en af fadderne er faderens søster, som jeg har fundet døbt i Bov. Det bekræfter, at jeg har fundet de rigtige farforældre til Christina Maria. Rigtig dejligt, igen virkelig rigtig mange gange tak for din hjælp!

Mette Lund

Hej Christopher

Du kan abonnere på tråde, så du får en mail, når der er nye indlæg i tråden. Se de brune knapper under tråden. Der er bl.a. en Abonnér.

Mvh.
Mette