Sara Maria Waxmouth

Startet af Maibritt Birch Rasmussen, 19 Jul 2017 - 10:00

Forrige emne - Næste emne

Maibritt Birch Rasmussen

Sara Maria Waxmouth er født i 1635 i Holstein, død  i Fulltoft 21 juni 1712 hun var gift med Niklas Jönsson som senere blev adlet og fik navnet Cronacker.  Her taler vi om svensk højadel .

Jeg søger hendes ophav og hendes fødsel.
Holstein var jo dansk på det tidspunkt, så jeg tænkte på om der var nogle optegnelser i danske arkiver. Jeg har forsøgt at finde noget i de svenske arkiver men de går ganske enkelt ikke langt nok tilbage i tiden. Lige som her hjemme er mange kirkebøger gået op i røg med tiden.
Har nogle af jer nogle ideer til hvor og hvordan jeg kan finde noget om hende og hendes familie i Holstein hvor hun skulle være født?

Med venlig hilsen

Maibritt Birch Rasmussen
Maibritt Birch Rasmussen

Peter Kristiansen

De fleste af arkivalierne fra den efter 1920 tyske del af Slesvig-Holstein findes på Landesarchiv Schleswig-Holstein i Schleswig.

Ved google-søgning kan jeg se, at adskillige hjemmesider videregiver denne totalt udokumenterede oplysning om hendes fødsel. Hvor kommer den fra? En gravsten i Fulltofta, at hun døde 67 år gammel ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Cay-Erik Geipel

Uden at vide mere om slægten synes jeg ikke "Waxmouth" lyder tysk, snarere engelsk.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Maibritt Birch Rasmussen

Oplysninger om Saras fødsel stammer fra den sveneske ridder og adelsbog, og er for mit vedkommende, ikke googlesvar. hvilket er årsagen til at jeg vil forsøge at finde hendes fødsel og dermed hendes familie.

Navnet ER Tysk, der findes en hel slægt der var bogbindere og skomagere fra Holsteinområdet,  bosat i Sverige, flere slægtsforskerer i Sverige arbejder med at finde familieforbindelser til de forskelige personer der bære navnet og ikke mindst til Sara Maria Waxmouth. nogen præster skrev også navnet som Wachsmuth. så der er flere muligheder.

Jeg tænkte på at da Holstein på hendes fødseltidspunkt var dansk, kunne det jo være at der findes oplysninger om hende her i Danmark, der var et skud i tågen.

Men tak alligevel
Maibritt Birch Rasmussen

Eva Morfiadakis

#4
I matrikeln från 1751 över Swea Rikes Ridderskap och Adel står att Sara Waxmuth var född i Holstein och att hon dog 26 dec. 1693.

Jag har sökt i Fulltofta dödbok utan att finna hennes död 21 juni 1712. Inte heller finner jag hennes död 26 dec. 1693. Om hon var född 1635 och var 67 år gammal när hon dog, skulle hennes dödsår vara 1702.  Boken är inte helt lätt att läsa.

Eva M

Något släktträd skriver att hon var 77 år
Eva M

Maibritt Birch Rasmussen

Det her bliver mere og mere mystisk, jeg har fundet en epitafit fra Fulltofya kirke over en Anna-Maria Waxmuth født 1635? der er noget der ikke stemmer.
Maibritt Birch Rasmussen

Cay-Erik Geipel

Wachsmuth lyder tysk.
Venlig hilsen
Cay-Erik Geipel
geipel49@online.de

Eva Morfiadakis


Jag har läst genom olika inlägg om Waxmuth/Wachsmuth osv. De var artillerister, färgare, bokbindare osv. Flera av dem tycks vara födda i Sverige. Någon nämner att de kan vara hugenotter.

Sara Maria W. kan mycket väl vara född i Sverige, tror jag,  men ha en anfader invandrad från Holstein.

I Fulltofta mantalslängd 1711 (skriven i nov. 1710) finns det en "välborna Fru Cronacker" som första person i längden.Tyvärr är det sen en längre lucka i mantalslängderna.

Konstigt att hennes död inte finns i dödboken men hon kan ju ha dött någon annanstans och blivit begravd i Fulltofta.

Eva M
Eva M

Maibritt Birch Rasmussen

Maibritt Birch Rasmussen

Peter Kristiansen

Dette foto skulle vise det omtalte epitafium i Fulltofta kirke - opløsningen er desværre ikke god nok til, at jeg kan læse teksten.

http://www.kyrkokartan.se/057843/images/57843_84909123
M.v.h. Peter Kristiansen