Plejesøn eller biologisk søn? (Thurø, Svendborg Amt)

Startet af Shari Jensen, 21 Jul 2017 - 16:23

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Min 2 x tipoldefar Claus Chr. Clausen fra Thurø står ved FT 1834 som 13 årig opført som søn ved siden af Anne Katrine Hansdatter og hendes mand Fredrik Mouritzen. De øvrige børn har efternavn efter farmand. Claus Chr. har hverken efternavn fra moren eller faren, men der står ikke at han er plejesøn som der jo ofte gør når et barn ikke var et biologisk.

Er der nogen som har et godt bud?

Mouritzen er der nogle af på Thurø. Jeg mener at Fredrik kunne have en storesøster ved navn Marie Mouritzen. Vil tjekke kirkebøgerne på Thurø for at se hvad jeg ellers kan finde.

P.S. Jeg har meget familie fra det fynske øhav i øvrigt: Thurø, Drejø og Avernakø. Bønder og sømænd. Et af ledene kan spores tilbage til begyndelsen af 1600 tallet på Avernakø. Herligt.


På forhånd tak til alle de dygtige folk her på Slægt & Data forum, det har været en fornøjelse at deltage de seneste uger.  :)

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette Lund

Hej Shari

Se hans konfirmation: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=181753#181753,30857050 (nr. 7 i 1836). Her står, at faderen er Claus Christian Ditlevsen.

Mvh.
Mette

Gitte Johansen

#4
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Kan være

Svendborg, Langelands Nørre, Rudkøbing Købstad, Rudkøbing Købstad, Østergade 54, Litr. C, 66, FT-1801, C0098

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Diderik Snohr     34     Gift     Huusbonde     Tømmermester      
Ellen Kirstine     33     Gift     Hans kone           
Claus Christian     3     -     Deres søn           
Marie Chatrine     80     Enke     Indqvarteret     Spinderske      
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Tusind tak Gitte og Mette - nu har jeg spændende ting at kigge på, vender tilbage hvis jeg har nogle spørgsmål.   :) :)

Shari Jensen

#8
Er det mig som ser syner eller står der helt ude til højre (anmærkninger) at Claus Chr. Diderichsen, møllersvend har "hængt sig selv" i februar 1821, dvs få md. før sønnen Claus Chr. Clausen bliver født i maj???

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=181752#181752,30856947  (næstenn nederst på siden)

NB. For a narre fjenden så fik Claus Chr. Clausen (1821) en søn i 1858 som også hed Claus Chr. Clausen og var min tip-oldemor Petrine Clausen´s lillebror.  Claus Chr. junior blev i øvrigt gift ind i Hvenegaard slægten fra Fyn som skuespilleren Pelle Hvenegaard tilhører.  Sjovt for mig idet  filmen "Pelle Erobreren" af Bille August er en af mine absolutte favoritfilm og jeg tilfældigvis overværede indspilningen af nogle scener på på markerne ved Tappernøje på Sydsjælland i 1986 da jeg var på ferie. Det er en lille verden.  

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Shari Jensen

Wow, det var godt nok tragisk!  Man ved aldrig hvad man finder i arkivalerne.  :o

Tak igen til Gitte for link!   :)

Shari Jensen

Thurø arkivet er i øvrigt alletiders kilde - det kendte jeg slet ikke.  Tak til Gitte!   :)

Vil forsøge at finde detaljer om det forlis i 1861 som Claus Chr. Clausen senior formodes at have druknet ved. Skibet hed Marianne.

Jeg prøver Google, men er der nogle maritime eksperter her på forum?