Folketælling Dronninglund sogn 1901. Bolleskov

Startet af Jens Ole Jensen, 05 Aug 2017 - 10:41

Forrige emne - Næste emne

Jens Ole Jensen

Jeg ved fra FT 1890 og FT 1906 at min oldefar boede i Bolleskov matr. nr. 39C Dronninglund
men i FT1901 kan jeg ikke finde Christian Peter Jensen

Er der nogen der ved om der er lavet en opdeling af de mange opslag, så man kan finde opslagsnumrene for Bolleskov blandt de ca 3-4000?

Jens Ole Jensen, Aalborg

Svend-Erik Christiansen

Hej Jens Ole

Vær opmærksom på at folketællingen 1901 for Dronninglund Sogn er afskrevet i DDD (Dansk Demografisk Database), og at du kan bruge denne genvej til eventuelt at finde personen. På den konkrete stavemåde af navnet er der 4 personer i Dronninglund.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen

Jens Ole Jensen

Tak Det var jeg ikke klar over

Underlig nok kan jeg ikke finde dem selv om jeg har søgt på mange kombinationer af navnene:

DDA:
1890   Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, Bolleskov, , 11,
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Chr. Peter Jensen   42    Gift   Huusfader   Huusmand   Østerhassen
Ane Katrine Nielsen   29    Gift   Huusmoder      Østerhassen
Else Marie Hansen   9    Ugift   Barn      Østerhassen
Johanne Magrethe Jensen   6    Ugift   Barn      Østerhassen
Jens Peter Jensen   4    Ugift   Barn      Østerhassen
Susanne Marie Jensen   1    Ugift   Barn      Østerhassen
Nilsine Nielsen   1    Ugift   Barn      Østerhassen
Niels Peter Ottesen   44    Gift   Husfader   Husmand   Dronninglund
Ane Marie Christensen   60    Gift   Husmoder      Voer Sogn

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=10&bsid=16952&kb=Hj%C3%B8rring+amt%2CDronninglund%2C+Dronninglund%2C+Bolle%2C+1906
1906   Folketælling: Matr. 39 C Bolleskov nr. 13
Kristian Peter Jensen, Mand, Gift   7/1 1845 Husejer, Daglejer, Agerbrug
Anna K. Nielsen,    Kvinde, Gift   13/12 1860
Ottine K. Jensen,    Kvinde,   2/12 1897
Martine J. Jensen,    Kvinde,    12/12 1899

1/2 1911    Folketælling: Bolleskov
Ane Kathrine Jensen,    13/12 1860, E, Ulsted, Husmoder, Husgerning
Susanne Marie Jensen   18/8 1888, U, Dr. Lund, datter, Husgerning
Martine Jensine Jensen    12/12 1899, U, Dr. Lund, barn, Husgerning
Wiggo Waldemar Nielsen    2/5 1908, U, Dr. Lund, Plejebarn, Husgerning
Ole Kristian Jensen, 12/2 1860, E, Tversted sogn, Partikuli, Daglejer, Ved landbrug.


Jens Ole

Kate Nielsen

Hej Jens Ole

Jeg har søgt efter familien i FT-1901 på MyHeritage, og selvom jeg har søgt både på mand, kone og de enkelte børn og med forskellige stavemåder af navnene, har jeg ikke fået nogen hits  :(

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Jens Ole Jensen

Tak fordi du prøvede. Jeg har også ledt i AO, men har ikke kunnet finde nogen under Bolleskov. Underligt.  
De var for fattige til lige at være flyttet og jeg har talt med deres datter Marhine f. 1899
Hun blev 100 år og hun fortæller at de boede samme sted i hendes barndom

Jens Ole

Kirsten Ørum

Hej Jens Ole

Nu efterspørger jeg sikkert noget, som du allerede har styr på.

Hvis jeg har forstået det ret, er det du gerne vil finde oldefaderen, Christian Peter Jensen, i FT 1901 Hjørring Amt, Dronninglund H, Dronninglund sogn, Bolleskov på et bestemt matr.nr. Skal det forstås således, at du slet ikke har fundet ham og familien i Dronninglund sogn i 1901?

Har du andre indicier på, at han og familien opholder sig i sognet præcis 1901?

Mvh
Kirsten




Kirsten Ørum

Hej

Jeg har fundet følgende, som jeg mener er matr.nr.39c Bolleskov Dronninglund sogn. Ejeren er Kristian Peter Jensen, men familien som bor der er


Det som undrer mig er, at det ikke er ejeren, som bebor ejendommen, men en Kristian Peder Pedersen, Daglejer ved Agerbrug.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=23809#23809,2739921

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=23809#23809,2739922


Måske er det ikke matr.nr. 39c, men det er da et forsøg værd.



Mvh
Kirsten

Jens Ole Jensen

Hej Tak for hjælp.

Jeg har ledt og ledt efter familien i Bolleskov. I Ft 1906 fandt jeg et matrikel nummer som jeg mener er 39c.
Da jeg ikke kunne finde nanvnede tænkte at man kunne bruge det. ,men det ser JP ikke ud til at familien bor der?

Martine som blev født 1899 og døde 1999 burde jo være nævnt i folketællingen 1901.
Begge hendes forældre levede jo også som fattige husmandsfolk og daglejere.
Hvor er de?

Ved de boede i samme husmandssted i alle årene men der er altså et mystisk hul i 1901.
Ejendommen kan selvfølgelig ændre matr nr men da ikke adressen Bolleskov.

Måske er der en fejl i optællingen i matr nr 39c som du har fundet for nanvnede passer jo ikke?

Jens Ole


Kirsten Ørum

Hej

Det kan jo tænkes, at familien har forpagtet ejendommen ud for en periode.


Prøv at slå op i tingbogen, som  viser hvem ejeren af dette matr. nr. er.


Mvh
Kirsten

Jens Ole Jensen

Det Er jeg overbevist om at de ikke gjorde.
De er nævnt i kirkebogen i perioden.

Mon ikke der er sket en fejl da man i filmede folketællingen.

Jens Ole

Kirsten Ørum

Hej

Fejl i FT - jo måske. Men hvis du vil være sikker på, at du arbejder ud fra det rette matr.nr., bør du slå op i tingbogen for at se, hvem der ejer matr.nr. 39C i den pågældende periode.


Mvh
Kirsten


Jens Ole Jensen

#11
Jeg har flere gange set at der i affotograferingen er sket fejl.

Ja vil gøre det men kan ikke finde Dronninlund i tingbøgerne på AO Sall.
Grunden til at jeg tror der er fejl er at der på første side står at ejer er min forfader Kristian Peter Jensen.
Mens han ikke nævnes på næste sider hvor der er nævnt beboere.


Selvfølgelig kunne han have forpagtet ejendommen ud men da det var et fattigt husmandssted tror jeg ikke på den ide.
Desuden viser kirkebogen at de bor i området.

Jens Ole

Kirsten Ørum

Hej

Det kan selvfølgelig være den forkerte husstand, som er nævnt i FT 1901 på den pågældende ejendom. Det jeg bed mærke i var,
at Husfaderen stod opført som Daglejer ved Landbrug, dvs, at han nok ikke er at betragte som ejer af ejendommen.

Jens Ole Jensen

#13
I 1906 samt I midten af april 1900 bor de i huset i Bolleskov, så tror de stadig bor der i 1901.
Tror derfor mere og mere at der er sket fejl ved affotografering af folketælling eller at optælleren har lavet fejl.

Jens Ole

Svend-Erik Christiansen

Hej med jer

Ifølge den i 1901 (på baggrund af folketællingen) foretagne opgørelse af folketallet i Dronninglund Sogn, så var der 6201 personer.
Afskriften i DDD - som formodentlig er lavet ud fra Arkivalieronline - har resulteret i 6228 poster - altså faktisk 27 for mange.
Umiddelbart tror jeg derfor ikke, at der her mangler noget i affotograferingen, men snarere, at familien ganske enkelt er blevet glemt, da tællingen blev lavet i 1901.

En hurtig søgning, som også omfatter nabosognene, har heller ikke vist, at de midlertidigt skulle bo der.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen

Jens Ole Jensen