Mandtalslister København 1927-1935 på Arkivet

Startet af Jeanette Thomsen, 06 Aug 2017 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Jeanette Thomsen

Hej Hjælp Ønskes.

Er der mon en som jævnligt tager på Arkivet i København, som skulle have lyst til at tjekke Hans Kristian Thomsens adresser for mig.
Jeg ved med sikkerhed at Hans Kristian Thomsen er født d.16 september 1895 Odder, Hads, Århus.
Jeg ved også med sikkerhed at han flyttede fra Vejle, sidst kendte adresse der: Fredericiagade 29, Vejle. der boede han d.15 august 1926.
Den næste kendte adresse er: Korsgade 17, København d.15 februar 1927 og sidst kendte adresse er Høsterkøbgade 16, København d.10 oktober 1935. Den sidste adrese er der Hans Kristian er boende da han dør.
Har tjekket folketællingerne her på nettet for både Korsgade og Høsterkøbgade i FT1930 og fandt desværre ikke Hans Kristian.
Håber der er en venlig sjæl som vil bruge lidt af sin tid på at kigge dette igennem for mig, da det er det sidste jeg mangler på Hans Kristian færden som voksen.

På forhånd tak
Venlig hilsen
Jeanette

Kate Nielsen

Hej Jeanette

Politiets mandtaller består af skemaer, hvor Københavns befolkning mellem 1865 og 1923 er registreret. Du kan bladre i mandtallerne, der er inddelt efter gade, år og måned. så mandtalslisterne kan ikke tjekkes mellem 1927 og 1935  :(

Med venlig hilsen
Kate Nielsen


Inger Toudal


Måske her, men har ikke erfaring med folkeregisterkort: http://www.kbharkiv.dk/wiki/Folkeregisterkort

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jeanette Thomsen

#3
Hej Kate :)

Det kan godt være det er det forkerte navn jeg bruger men der findes altså kommunale folketællinger for hvert år på arkivet, har flere gange været på arkivet både i Vejle og her i Århus og tjekket folketællinger for hvert år efter 1923. Så det vil undre mig meget at man ikke har noget lignede i København.

Folkeregisteret blev oprettet i 1923. Dets primære funktion var at holde rede på, hvor den enkelte borger boede på et givent tidspunkt. Det var borgernes pligt at meddele adresseændringer til Folkeregisteret. Blev det forsømt, afstedkom det advarsler og senere bøder. Folkeregisteret modtog oplysninger om de enkelte borgere fra forskellige andre kommunale myndigheder, f.eks. oplysninger om børnebidrag og medlemskab af sygekasse. Da det var Folkeregisteret, der udarbejdede valglister, er der på kortene rubrikker med oplysninger om statsborgerskab, domme, fattighjælp, umyndiggørelse og konkurs. Da det var forhold, der kunne udelukke personer fra valglisterne. Indtil 1950 blev der hvert år udsendt folketællingsskemaer til husejerne. Skemaerne, som skulle udfyldes den 5. november og returneres til Folkeregistret, blev anvendt til kontrol og revision af hovedkortene.

Venlig hilsen Jeanette

Jeanette Thomsen

#4
Hej Inger :)

Tak det vil jeg da kigge lidt på.

Venlig hilsen Jeanette