Glud - i beg. 1700-tallet div. navneforvirring

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 07 Aug 2017 - 18:34

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg må prøve om det kan gøres kort og forståeligt, altså:

Karen Lauridsdatter *ca. 1073 (lakune) i Østrup   -   hun døde 21.5.1759 i Østrup   (gift med Rasmus Nielsen i Østrup)

Hendes forældre må være disse to: Laurids Christoffersen og Maren Pedersdatter
                                                    Gift i Glud: Domini: 2 post Epiph 1698 - af Over-Glud

1698 Festo omn Sant - får de deres første barn - Niels *25 oktober - men
1699 Festo cirumcis christi - bliver Niels begravet 9 uger gammel (moderen har mange besværligheder ved intr.)

1700 - 19. januar får de et dødfødt barn
1701 - får de Christoffer * 15. januar
1703 - min omtalte KAREN
1706 - dødfødt barn begravet
1712 - dødfødt barn begravet

Faderen: Laurids Christoffersen døde 13. juni 1714 i Glud (selvom der står Christensen, må det være ham)

Men nu beg. besværlighederne, der er jo flere: Maren Pedersdatter i sognet - men jeg tror min Maren blev gift igen med:                 Ole Rasmussen Laumand i 1719 - trol. festo epiph - viet: 20 trini

Men jeg når ikke frem til, hvornår Maren Pedersdatter døde - det ser ud til at Ole R. Laumand overlevede hende

Jeg har anvendt den nye version af KB med alm. nutidig tekst - Hvis jeg er heldig at få svar på denne smøre, så har jeg også spørgsmål til "stednavnet" Becken - Bechen - Bakken eller på Banken

Mvh.
Karl-Peter

Birthe Nielsen

Hej Karl-Peter!

Jeg tror, at jeg også har Maren Pedersdatter i min slægtsforskning, men min tidligste optegnelse er fra Marens Trolovelse og vielse til Ole Rasmussen Laumann i 1719.

Jeg har noteret et Skifte efter Maren Pedersdatter - jeg må med skam indrømme, at jeg ikke har noteret, hvor jeg har fundet det - men det lyder således:

"Skifte Maren Pederdatter i Nørby, 20/10-1754. Enkemand Oluf Rasmussen, barn Maren gift med Søren Jørgensen i Sønderby og barn Mette."

Datteren Maren er født 1723 og Mette i 1727.

Ole Rasmussen Laumand død 25/3-1765 i Nørby.

Jeg har ingen oplysninger om Maren Pedersdatters forældre og evt. søskende, ej heller om tidligere ægteskaber.

Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget og beklager, at jeg ikke har sørget for at notere mine oplysninger korrekt.

venlig hilsen
Birthe Nielsen
3450

Birthe Nielsen

Hej igen Karl-Peter

Jeg er bange for, at den Maren, jeg har skrevet om i mit tidligere indlæg, ikke er den Maren du omtaler. "Min" Maren har jeg noteret som født omkring 1690 - og så kan hun jo ikke være mor til din Karen Lauridsdatter, der er født i 1703.

Så måske skal du bare glemme min henvendelse - den kan du nok ikke bruge til noget.

Håber andre kan komme med relevante oplysninger.

venlig hilsen
Birthe Nielsen
3450

Karl-Peter Dammeyer

Hej Birthe!
Tak for svaret - siden jeg skrev indlægget, har jeg arbejdet videre med sagen, og har nu følgende:

Marens far: Peder Jensen - døde i Over Glud - 25 trin 1706 - 78 år  -  altså født ca. 1628
                     
                 Hans børn: Jens * i 1666 i Over Glud
                                  Anne * i 1671 i  Over Glud
                                  MAREN * 3 p trin 1673 i Øster Glud

MAREN bliver så gift 1698 med Laurids Christoffersen: Domini: 2 post Epiph 1698 Blef Laurids Christofersen og maren 
                                                                               Pedersdatter af Over -Glud viede tilsammen i ægteskab
MAREN har da været 25 år, det må vist være en ok alder at blive gift i!

            Deres børn: Niels Lauridsen * 25 okt. 1698 - blev 9 uger
                              Dødf. januar 1700
                               Christoffer L. * januar 1701
                              Karen L. * 1703  (min ane)
                              Dødf. 1706
                              Dødf. 1712

deres far: Laurids Christoffersen  døde 13. juni 1714 i Glud s.  -  blev 38 år

Og så er det, at det sandsynligvis er vores  MAREN som 5 år efter gifter sig med Ole Rasmussen Laumand den 22. okt. 1719

Her skulle være 2 børn: Kirsten fra 5. juli 1720 og Mette fra 11. april 1727

En hurtig og kortfattet op notering uden div. henvisninger, prøv selv at gå dem efter
Dit skifte fra 1754 skriver du Oluf R. og ikke Ole Rasmussen - har ikke selv set efter

Håber dette kan hjælpe dig - eller og begge

Mvh.
Karl-Peter     

Jette Nielsen

#4
Hej

Har du lagt mærke til Maren Pedersdtr.s alder?  
Hvis det skal være "din" Maren Pedersdtr. så er hun 54 år, da hun får det sidste barn i 1727  ;)

Her er skifte efter Oluf Laumanns kone:

269 Maren Pedersdatter i Nørby. 28.10.1754, fol.182B.
E: Oluf Rasmussen. B: Maren g.m. Søren Jørgensen i Sønderby, Mette.
(Boller og Møgelkjær gods)

Mvh.
Jette Nielsen

Karl-Peter Dammeyer

Ja! der er noget der som ikke passer!

Din Maren er rigtigt nok født i 1685 af en Peder Nielsen af Sønderby, men det passer ikke med, hvad jeg har brug for, så jeg må op på hesten igen, og så se, om der kan komme mere sammenhæng i sagerne

Mvh.
Karl-Peter

Birthe Nielsen

Hej Karl-Peter og Jette N.

Tak for jeres svar af 10. aug. - der er meget for mig at arbejde videre med, så det vil jeg så kaste mig over.

Det er altid spændende at komme i forbindelse med andre, der arbejder med min slægt, så nu vil jeg gennemgå alle mine tidligere optegnelser omkring denne familie og sammenholde dem med Jeres oplysninger og så denne gang sørge for at holde styr på, hvor jeg har oplysningerne fra. Foreløbig tak til Jer begge.

venlig hilsen
Birthe Nielsen
3450