Opslag i kirkebog i Sverige: Gustav Ludvig Norlander

Startet af Shari Jensen, 14 Aug 2017 - 13:28

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

F.d. 12. februar 1852 i Sverige.  Født i byen Christiansfelt??? (se link)

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=6100401   (på 3. etage med Oline)

Hovsa, hvordan er det nu man får hele linket med når man skal copy & paste kildeviseren?   ::) :-\

N.B. I enkelte danske kilder, mest FT, står der at han var født i København. Dette er ikke korrekt.

(Han blev gift med min Horsens oldefar Christian Jensen´s storesøster Oline f. Jensen, vielse i København, 1884.  Han døde 28. april 1910 i København. De fik fem levende børn.)

N.B. I de danske kilder staves hans efternavn ofte Nordlander, men oprindeligt var navnet i Sverige Norlander uden "d".

Vil meget gerne vide mere om hans slægt i Sverige.

Senere vil Jeg poste på Rötters Anbytarforum, men jeg skal vist kende hans fødesogn for at poste det rigtige sted i deres forum.


Eva Morfiadakis

Förnamn: Gustaf Ludvig   Utflyttningsdatum: 1870-04-11
Efternamn: Nordlander    Utflyttningslän: Kristianstad
Födelsedatum: 1852-02-13   Utflyttningsförsamling: Vitaby
  Utflyttningsort: Axlahult
Födelselän: Kristianstad   Destination ort: Schl.Holstein
Födelseförsamling: Brösarp   Destination land: Tyskland
Födelseort:    Landskod: 
  Ensam/Familj: E
Ålder: 18   Sida i husförhör: 47
Kön: M   Nr i utflyttningslängd: 
Civilstånd ogift

Det bör väl vara han här som först tar en tur till Tyskland innan han kommer till Danmark.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#2
Brösarps kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13049/C I/5 (1841-1861), bildid: C0059223_00061

Han är född i Brösarp som låg i Kristianstad län (amt). Född den 13 feb. 1852 - döpt 20 feb. föräldrar: Herr lantbrukaren (bonden) Julius Norlander och Anna Nilsdotter. Jag läser stället som Södra Björstorp.


Brösarps kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13049/A I/9 (1851-1856), bildid: C0059210_00241
s. 266

Södra Björstorp

Fadern Herr Julius Magnus Norlander f. 18/4 1818 i Tönnersjö
Hustru Anna Nilsdotter f. 17/12 1822 i Karlaby (lite osäker men Karlaby ligger intill Brösarp)
Barn: Lars Olof Washington f. 30/1 1849, Gustaf Ludvig, Maria Charlotta 17/4 1850, Carl Fredrik f. 20/2 1854. Alla barnen är födda i Brösarp.

Överst på sidan finns Gustafs farfar:

Brukspatron P Norlander f. 20/3 1792 i Halmstad och hustru Gun Näsberg f. 15/10 1791 i Kakarp. Gun hette Gunnila Christina. Norlander den äldre hette Pehr i förnamn.


Eva M
Eva M

Shari Jensen

#3
Tusind tak, Eva!   :)  :) :)    Nu hvor jeg har din info kan jeg også efterlyse ham på Anbytarforum.  

Underligt at hans f.d. faktisk var 13. feb, ikke 12. feb. som der står i alle danske kilder.

Jeg fandt en tråd fra 2009 på det gamle DIS forum hvor G.L.N. er nævnt.

Er Flemming Daugaard på S&D?  

Her er tråden han startede i 2009:

https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,548696,549091

Jeg skal lige nævne at jeg har megen info om ham fra han bliver gift med Oline, men derimod havde jeg intet om ham fra hans tid i Sverige og om hans slægt.

Kun et oplag fra før han blev gift med Oline:

FT 1880: her var han kusk i København.

https://www.danishfamilysearch.dk/cid11382107

Eva Morfiadakis


Jag är nyfiken varför du ska efterlysa honom på Anbytarforum? En slarvig3 kan ha tolkats som 2.

Eva M
Eva M

Shari Jensen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 14 Aug 2017 - 14:10

Jag är nyfiken varför du ska efterlysa honom på Anbytarforum? En slarvig3 kan ha tolkats som 2.

Eva M

Hej Eva, hvad betyder slarvig?

Med hensyn til at efterlyse ham på Anbytarforum: er det ikke der man efterlyser aner i Sverige? 

Eva Morfiadakis



Du har ju fått hjälp av mig här. Vad söker du mer? 

Slarvig betyder att den är dåligt skriven och kan tolkas som 2.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Gustaf Ludvigs mor var född i Hvitaby, idag stavat Vitaby. Vitaby ligger också när Brösarp.

Eva M
Eva M

Shari Jensen

#8
Da han og Oline blev gift var den ene forlover fra Sverige. (den anden forlover var osthandler Ole Olesen, Oline´s morbror fra Horsens.)

Forloverens initialer er J.M. , så det må altså være gommens far Julius Magnus.


https://www.danishfamilysearch.dk/sogn654/churchbook/source136063/opslag14760392

Eva Morfiadakis



Ja, J M N är brudgommens far. Familjen hade flyttat till Vitaby och bodde där i Axlahult.

Eva M
Eva M

Shari Jensen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 14 Aug 2017 - 14:18


Du har ju fått hjälp av mig här. Vad söker du mer? 

Slarvig betyder att den är dåligt skriven och kan tolkas som 2.

Eva M

Aha, nu forstår jeg.   :)

Tusind tak for info, Eva!  

Ang. Anbytarforum: Jeg tænkte bare at der måske er nogen som havde yderligere info om ham og hans slægt, måske nogen i Norlander familien som selv har søgt info om ham og hans tid i Danmark. På den måde kan vi alle udveksle info og hjælpe hinanden.   :)

Eva Morfiadakis

Eva M

Shari Jensen

 Tak igen, Eva for den spændende info om Norlander familien i Sverige som du fandt til mig!  :) :) :)

BirgittaWind

Jag har två namn  på svenskar som forskar på Norlander dina anor.
Vill du ha kontakt med dem maila mig.
Hilsen Birgitta

Shari Jensen

Hej Birgitta, jeg er kun bruger, ikke medlem, så jeg kan ikke se din mailadresse her.

BirgittaWind

Hej !
Om du trycker på konvolutet vid mitt namn ser du mim mailadr.

Jag har försökt att skicka mail till dig har du inte fått det ?

Tryckte på konvolutet vid ditt namn och mailade sedan.

Hilsen Birgitta W

Shari Jensen

Hej Birgitta, jeg har netop svaret på din mail du sendte forleden, så nu kan vi kommunikere udenfor Slægt & Data forum.