Forældre til Ane Cathrine Hansdatter

Startet af Rasmus Andersen, 14 Aug 2017 - 13:49

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Andersen

Hej alle

Jeg står i en problematik, for jeg vil gerne finde Ane Cathrine Hansdatters forældre og hvilket sogn hun er født i ??? Antager at hendes fødesogn er Lindelse.

Jeg ved at hun bliver gift med Jørgen Hansen i 1819. Ifølge vielsen opholder hun sig hos faderen Hans Skræder i Lindelse og ved vielsen er hun 21 år gammel, hvilket vil sige at hun enten er født i 1797 eller 1798. Men hvordan med sikkerhed kan man så findes hendes forældre? Der er mange der hedder Hans i det århundrede, hvor Ane Catrine Hansdatter lever.

Ifølge hendes død i 1867, så skulle hun være født i 1797.

Jeg har fundet en Ane Cathrine Hansdatter, der er døbt d. 14 maj 1797, hvor faderen er Hans Christensen og moderen er Maie Stephansdatter af Hennetved. Men er det den rigtige Ane Cathrine Hansdatter?  Se link

Måske den rigtige Anne Cathrine nederst på første side.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137927#179982,30522631

Død: Lindelse sogn, Lindelse kirkebog 1843 D – 1892 D, opslag 116, nr. 5 1867 kilde:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137931#179992,30524238

Vielse: Lindelse sogn, Lindelse kirkebog,  1813 FKVDJTA – 1821 FKVDJTA, opslag 94,  nr. 3 1819 kilde:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137931#179984,30522879

Håber en venlig sjæl vil hjælpe

Best Regards

- Rasmus R. Andersen


Elisabeth Nielsen


Rasmus Andersen

Hej Elisabeth

Jeg har tidligere kigget på konfirmationen, men problemet er at to konfirmander fra 1812 hedder

Ane Cathrine, der begge har en fader der hedder Hans. Det er nummer 2 og 12 i https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137927#179983,30522783  ??? :P


Ole Dorch

#3
Mon ikke det er hende der konfirmeres som nr. 2 og som ses døbt her 25 marts - datter af Hans Jørgensen og Marie Rasmusdatter: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137927#179982,30522633 ?
Hun er den eneste Ane Cathrine Hansdatter som angives at være af selve Lindelse by, og en af forloverne angives ved vielsen at være en Hans Peder Jørgensen af Lindelse.

Det kunne også netop være hendes fader som bor med hende her i 1834:

Svendborg, Langelands Sønder, Lindelse, Lindelse Bye, et Huus, A14, FT-1834, C0056

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Jørgen Hansen   40   Gift      Inderste, Dagleier      
Arne Katrine Hansdatter   37   Gift      hans Kone      

Rasmus Jørgensen   14   Ugift      Deres Barn      
Ane Marie Jørgensdatter   11   Ugift      Deres Barn      
Laurine Jørgensdatter   8   Ugift      Deres Barn      
Mads Hansen Jørgensen   5   Ugift      Deres Barn      
Hermann Jørgensen   2   Ugift      Deres Barn      
Hans Jørgensen   80   Enkemand      Almisselem      

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Elisabeth Nielsen

Hej Rasmus

her er FT 1801

Navn:   Hans Jørgensen
Alder:   49   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   mand
Erhverv:   jordløs huusmand og træeskoemand
Kildehenvisning:   197
Nr. ægteskab:   1
Kilde:    FT-1801   Husstands-/familienr:   60
Sogn:    Lindelse   Herred:    Langelands Sønder
Amt:    Svendborg   Stednavn:    Lindelse Bye
Indtastningsnr:    B6492   Løbenr.:    239
Samtlige personer i husstanden

Svendborg, Langelands Sønder, Lindelse, Lindelse Bye, , 60, FT-1801, B6492
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hans Jørgensen     49     Gift      mand      jordløs huusmand og træeskoemand       
Marie Rasmusdatter     45     Gift      hans kone             
Hendrich Hansen     14     Ugift      deres børn             
Anne Catrine Hansdatter     3     Ugift      deres børn             

Mvh Elisabeth

Rasmus Andersen

Tak Ole og Elisabeth. Tror bestemt det er hende, nu vil jeg dykke dybere ned i hendes familie. Mange tak for hjælpen ;) Så kan jeg komme lidt videre igen 8)

Rasmus Andersen

Det var lidt af en detektiv arbejde at finde den rette Ane Catrine Hansdatter. Der var tre Anne/Ane Cathrine Hansdatter, der enten var født i 1797/1798, hvor faderen havde fornavnet Hans.

Den ene døbes d. 14 maj 1797, hvor faderen er Hans Christensen fra Hennetved og hun konfirmeres i Lindelse kirke i år 1812, hvor det også nævnes at hun er fra Hennetved.  Denne Ane Cathrine bliver gift med Johan Hansen i 1827 i Lindelse kirke, hvor faderen til bruden er Hans Christensen fra Lindelse.

Den anden Ane Cathrine bliver døbt d. 22 april 1798, hvor faderen er Hans Jørgensen Fyhenboe, men denne Ane Cathrine Hansdatter dør af koppesygdom i 1802.   

Den tredje er den som du nævnte Ole Dorch.

Denne Ane Cathrine døbes d. 25 marts 1798 og her er faderen Hans Jørgensen og hustruen er Marie Rasmusdatter af Lindelse. Hun konfirmeres også i 1812 og her er faderen Hans Jørgensen af Lindelse. Hun bliver Gift med Jørgen Hansen d. 12 december 1819, hvor det nævnes at hun opholder sig hos faderen Hans Skrædder fra Lindelse, hvilket stemmer godt overens med at det er den rette Ane Cathrine Hansdatter.  Samtidig med at Hans Jørgensen nævnes i folketællingen i 1834, hvor mine aner Jørgen Hansen og Ane Katrine Hansdatter nævnes.   

Tak for hjælpen, tror der er styr på det nu. ;D :P