Ube Kjerstine Petersen i Rødding, 1872

Startet af Jacob Lunding, 14 Aug 2017 - 21:11

Forrige emne - Næste emne

Jacob Lunding

Jeg er netop gået igang med at kortlægge min slægte.
Der er imidlertid et sted jeg er gået i stå. Både fordi, jeg har svært ved at tyde kirkebogsteksten og fordi jeg ikke ved, hvor jeg skal lede videre.. Håber der er nogen, som kan hjælpe..

Jeg søger moderen til min tipoldefar Lauritz Lunding, som er født i Rødding, Slesvig i 1872. Han er øjensynligt uægte barn af en gift kvinde Ube Kjerstine Petersen og en Hans Andersen Lunding (hvis slægt jeg har fundet***). Så vidt jeg kan tyder er han 'udlagt som barnefader'. Laurtiz bliver også født to år efter Hans A. Lundings første kone dør (1870) og han bliver gift igen for anden gang i 1881.

Det er Ube Kjerstine Petersen, jeg har svært ved at finde mere på. Hvor er hun fra? hvor er hun født? hvem var hendes forældre. Hvis jeg læser bemærkningen i marginen korrekt (det er svært for mig at tyde) var hun husholderske for Hans Andersen Lunding?

nederst
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217210#202332,38354303


Jeg har også fundet vielsesregistreringen for Lauritz Lunding og hans hustru Ane Mette Sørensen i Horsens i 1894.

øverst
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123988#164511,27634322

heller ikke her er der meget at hente om moderen.

Nogen ideer til, hvordan man kommer videre?

***Der findes en bog om slægten Lunding fra Jels Sogn, men heri figurer hverken Lauritz Lunding eller hans mor Ube Kjerstine Petersen.
Hans Andersen Lunding har ifølge bogen fire børn (tvillinger f. 1867 og tvillinger 1870) med sin første kone Bothilde Kirstine Lund, som dør kort efter den anden tvillingefødsel. Med sin anden kone Johanne Helene Sørensen får han 8 børn (født i årene 1876-1896).
Udover Lauritz Lunding, som er min ane, har jeg også fundet, at Hans Andersen Lunding fik et barn før han møder det, der ifølge slægtsbogen, er hans først kone. Han står nemlig anført som ophav til Hansine Cathrine Lunding d. 9 dec. 1857 i Vamdrup Sogn. Moderen her er Ane Kirstine Pedersen. Jeg har svært ved at læse teksten, så om de er gift kan jeg ikke se - formentlig ikke.

nr. 25
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127572#171292,28752011

Ellen Steen-Petersen

Her er et bud:

FT-1855 Ribe Mark, Ribe
12. Kjær, Peder Mogensen 38 Married, Fohl Sogn, Apenrade amt, Overhoved (underforstået)
13. Dorthe Kjerstine 39 Married, Nyekirke Sogn, Ribe Amt, Hustru
14. Pedersen, Obel Kjerstine 11, Jernved Sogn, Ribe Amt, Single Datter
15. Pedersen, Ane Cathrine 10, Feuling Sogn, Ribe Amt, Single Datter
16. Pedersen, Ane 6 Single, Ribe Mark, Ribe, Datter
17. Mogensen, Christian 4 Ribe Mark, Ribe, Single Søn

/Ellen

Ellen Steen-Petersen

Laurits Lunding er konfirmeret i  Skt. Kathrine Sogn, Ribe 1887.

Forældre: Ugift Kirstine Petersen og udl. Barnefader Hans Andersen Lunding, Ribe

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167974#167974,28209063

/Ellen

Jacob Lunding


Ellen Steen-Petersen

Aabel Kirstine Pedersen, født 19. marts 1842 i Jernved, Ribe.
Forældre: Gmd. Christen Pedersen og hustr. Ane Cathrine Mogensdatter i Gredsted.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=165274#165274,27763056

/Ellen

Ellen Steen-Petersen

Jeg læser notatet ved Laurits Lunding's dåb således:
Udlagt som barnefader er den her boende Smed Hans Andersen Lunding hos hvilke  Moderen var Huusholder.

Og forældrene ved Hansine Cathrine Lunding's dåb således:
Forældre: Fruentimmeret Ane Kirstine Pedersen paa Øster Wamdrup Mark, hvor hun ..før sin nedkomst har opholdt sig hos den udlagte barnefader som er Hans Andersen Lunding fra Grønningbek, Jels Sogn.- så de var ikke gift.

/Ellen

Ellen Steen-Petersen

Og hvordan jeg fandt det .. jeg er en af de, der betaler for Myheritage, for at 'snyde' lidt med at kunne søge hurtigere.

/Ellen

Ellen Steen-Petersen

FT-1850, Ribe Mark, Ribe:
Peder Mogensen Kjær Male 34 1816 Married Huusmand, Huusfader
Dorthea Pedersdatter Female 32 1818 Married Hans kone
Ove Kjersten Pedersen [Aabel Kirstine] Male 7 1843 Single Deres Børn
Anna Cathrine Pedersen Female 4 1846 Single Deres Børn
Anna Pedersen Female 2 1848 Single Deres Børn

/Ellen

Ellen Steen-Petersen

Muligvis hendes i 1911:

FT-1911. Ravnkilde, Ålborg.
7. Pedersen, Peter Mogens M 21. aug. 1864 Ribe amt  G Husfader, Skomager og slagtermester
8. Pedersen, Marie K 23. maj 1861 Ribe amt G Husmoder
9. Pedersen, Aabel Kierstine K 19. mar. 1842 Gredsted, Ribe amt E Slægtning, Fattigunderstøttelse
10. Schrøder, Kathrine Jensine K 13. dec. 1903 Sønderjylland U Barn


/Ellen

Jacob Lunding

Mange tak for læsningen, det var også nogenlunde det, jeg gættede på. Mht. Hans Lundings første barn Hansine i 1857, at moderen Ane Kirstine Pedersen er fra Østre Wamdrup Mark eller at hun har opholdt sig hos Hans Andersen Lunding i Østre Wamdrup?
Så vidt jeg ved blev han udlært Smed i Jels og drev smedeforretning i Rødding fra omkring 1863.

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal