En lang historie om Y-DNA tests og de resultater, som de kan give

Startet af Anders M. Petersen, 14 Aug 2017 - 21:53

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Nedenfor et langt indlæg, som jeg har postet i Facebook gruppen "DNA og slægtsforskning", men som jeg da også synes I skal have mulighed for at læse. Der er her kun tale om Y-DNA, som er det DNA som man som mand arver fra sin fars, fars, fars, fars...
I modsætning til det autosomale DNA (som testes med f.eks. "FamilyFinder") så tester man altså ikke sine aner 360 grader rundt, men kun den rene faderlinje, som man til så gengæld kan spore helt tilbage til de første mennesker.
Der bruges en del fagudtryk, men jeg har forsøgt at forklare så meget som muligt, uden at det skal blive en hel guide til Y-DNA tests.

Men her er min historie om, hvad jeg har fået ud af mine Y-DNA tests, når det kommer til matching og slægtforskning - det bliver lidt langt, men jeg synes også det er en god historie om tålmodighed, en hel del held og Y-DNA ;-)

Forhistorien: Jeg har med stor hjælp her fra DIS-forum sporet min lige mandlige linje til en fattig Jens "Skytte" Nielsen, der bliver gift i Herfølge i 1678. Trods eftersøgninger i diverse arkiver er der INGEN spor af ham før vielsen. Jeg vil selv betegne min slægtsforskning i denne linje som ca. 95% sikker.

I december 2015 bestiller jeg en Y37 test hos FamilytreeDNA (FTDNA) og da jeg får resultatet i januar 2016 viser det et perfekt 37/37 match med "Tony" fra Sverige. Ud over Tony har jeg ingen Y37 matches, så hvis han ikke havde testet, så havde det været en kedelig omgang!
Tony og jeg skriver hurtigt sammen og det viser sig jeg er så utrolig heldig, at han er en meget dygtig slægtsforsker, der bl.a. gennem flere besøg i Rigsarkivet i København har ført sin fædrene linje tilbage til slutningen af 1500-tallet (!) i en lille landsby i Blekinge. Men trods Tony's gode forarbejde, så kan vi ikke finde et link mellem vores to slægter.
Vi har ikke noget FamilyFinder match overhovedet, så der er ikke sket "ulykker" i de seneste 4-6 generationer og TIP-beregningen for et 37/37 match siger at der er 99,5% sandsynlighed for en fælles forfader inden for 12 generationer.
Tony validerer også min slægtsforskning, men finder ingen fejl.

I juli 2016 bliver vi enige om begge at tage en BigY på tilbud, som er "flagskibet" inden for Y-DNA tests til over 3.000 kroner. Vi uploader efterfølgende begge vores resultat til Yfull.com for en dybdegående analyse af resultatet. Fra Yfull får vi et aldersestimat på den fælles forfader på ca. 300 år før nu (ca. år 1700). Dette er baseret på at Tony har 2 private SNPs (private SNPs er genetiske mutationer som kun er fundet hos denne testperson) og jeg har 1 privat SNP, så én SNP fra eller til har jo en hvis betydning! Estimatet er også meget tæt på TIP-beregningen, men det er jo frustrerende at det ikke passer med papirsporet! Et besøg på Rigsarkivet finder ikke yderligere på min fjerneste forfader. Hvor er linket mellem Herfølge og Blekinge?

Tony og jeg har iøvrigt hele 25 fælles combBED SNPs (aldersbetydende mutationer) op til nærmeste kendte haplogruppe (BY3604) og da Yfull regner ca. 144 år pr. SNP, så betyder det at der er ca. 3.600 år fra Tonys og min fælles forfader op til nærmeste forfader for en anden BigY testet person - vi er meget alene i verden!

December 2016 tager vi begge en Y111 på juletilbud og ender ud som 107/111 matches får dermed et mere præcist TIP estimat der siger at den fælles forfader ligger inden for 98,5% inden for 12 generationer. Det blev vi ikke synderlig klogere af, men der dukker et nyt match op - svenske Arne, der også stammer fra Blekinge. Han er et 101/111 match med os begge, så det ligger noget længere tilbage og Tony kan ikke finde et anesammenfald mellem ham og Arne i papirsporet. Havde vi ikke taget en Y111 havde vi ikke fået Arne at se som match (han er for svagt et match på Y37 niveau til at vi kan se ham), så lidt fik vi da ud af det!

I forbindelse med en FTDNA kampagne i foråret 2017, overtaler vi Arne til at tage en BigY test med efterfølgende analyse hos Yfull, mod at vi deler regningen mellem os tre. Da resultatet foreligger, så viser det sig, at ud af de 25 combBED SNPs, som Tony og jeg har til fælles, så har Arne de 23, men mangler de sidste 2. Det betyder at Arnes, Tonys og min fælles forfader levede ca. 2 x 144 = ca. 300 år før min og Tonys fælles forfader - Yfull anslår at det er 500 år siden.
Slægtsforskningsmæssigt blev vi ikke meget klogere, men vi ved nu i det mindste hvilke to af vores SNPs, som er yngst - dem som Tony og jeg har til fælles og som Arne mangler må være dannet mellem ca. år 1500 og år 1700.

I mellemtiden har jeg sporet en nulevende efterkommer efter min ældste ane, hvor jeg mener at kunne spore efterslægt i lige mandlig linje - der er tale om en anden mandlig linje efter en ane, der er født i 1790. Heldigvis indvilliger denne efterkommer i at lade sig DNA-teste af en helt fremmed og jeg tester ham hos det tyske DNA-firma Yseq.net for min ene private SNP. Han viser sig at være positiv for denne, hvilket ikke alene betyder at min fædrende stamtavle med sikkerhed er korrekt (også biologisk!) tilbage til 1790, men min ene private SNP fandtes så beviseligt allerede i 1790, så vi ved nu at grundlaget for Yfull's estimat for Tonys og min fælles forfader er meget ældre end Yfull véd - jeg kan faktisk med den viden regne ud, at Tonys og min fælles forfader nok nærmere blev født omkring år 1600-1650.

Pludseligt en dag får vi mail fra FTDNA om at en "David" har testet Y37 og at han matcher 37/37 med både mig og Tony - altså et bedre match end Arne! Tony og jeg bliver helt vilde, men da David ikke har lagt nogen info op andet end en mailadresse, så jeg skriver straks en mail til David og ønsker ham velkommen i "familien" og fortæller lidt om vores resultater og opfordrer ham til at fortælle om hans slægt. Der går flere uger uden et svar og til sidst skriver jeg igen, men der kommer fortsat intet svar. Efter endnu en måneds tid skriver jeg en mail, hvor jeg skriver at han kan have mange gode grunde til ikke at svare, men at vi bestemt ikke ville blive kede af det, hvis han en dag tog en BigY og Yfull. To dage senere får jeg en mail fra David. Det viser sig at han er en ældre amerikansk herre på 85 år (!) så det med mail er han ikke helt stærk i. Han vedhæfter også en stamtavle for hans fædrene linje og jeg ser straks, at den i 1600-tallet rammer den samme lille landsby i Blekinge, hvor Tonys fædrene linje stammer fra! Der er dog ikke navnesammenfald med Tonys aner, men jeg sender straks stamtavlen videre til Tony, der efter få timer skriver til mig og David, at han har fundet en "falsk ane" i den ældste del af Davids stamtavle og at han kan dokumentere at han og David har en fælles fædrene ane - en Nils Sonesson født ca. 1580!

Rent slægtsforskningsmæssigt, så betyder dette resultat rigtigt meget, for pludseligt har Tony fået valideret sin fædrene stamtavle tilbage til 1580 - ingen tvivl om at han har den korrekte anelinje på plads! Og dermed så kan jeg også pludselig være 100% sikker på at min ane Jens "Skytte" Nielsen, der bliver gift i Herfølge i 1678 på en eller anden måde stammer fra den lille landsby i Blekinge - jeg har lige fået en DNA-valideret anelinje tilbage til 1580 forærende!

Tony og jeg har længe undersøgt, om Jens "Skytte" Nielsen kunne være en "snaphane", der flygtede fra svenskerne efter nederlaget i Anden Skånske Krig (1675-1679). Desværre brændte svenskerne kirkebøgerne for sognet, så vi kan ikke finde ham døbt, men vi kan se at den person, som kunne passe som Jens "Skytte" Nielsens far i Tony's stamtavle underskriver (tvungen) troskabsed til den svenske konge i marts 1677 - det betyder at landsbyen blev indtaget af svenskerne på dette tidspunkt og det passer jo meget godt med at Jens "Skytte" Nielsen dukker op "ud af det blå" som skovrider/skytte i Herfølge i sommeren 1678. Da Tonys slægtsforskning for denne periode udelukkende er baseret på skifter, giver det også god mening at en søn, der har været snaphane ikke fremgår af skifterne - man har nok hverken kendt til hans skæbne eller ønsket at reklamere med det under svensk herredømme! Ligeledes har jeg gennemgået alle faddere ved dåb af Jens "Skytte" Nielsens børn i Herfølge og de er alle indbyggere i lokalsamfundet på skift og ingen der ligner familie - en fremmed person i det lille samfund? Ved skattemandtallet i 1682 står der også at Jens "Skytte" Nielsen har en "skånsk flygtning" indkvarteret, trods at han er en af landsbyens fattigste - måske også et hint?

Den person, der er mest oplagt som far til Jens "Skytte" Nielsen er en Nils Nilsson født ca. 1620, som søn af den Nils Sonesson, der er Tony og Davids beviste fælles forfader. Og her kommer Tonys og min (og Arnes) BigY i spil, for vi kender jo de 2 SNPs, der er ældre end Tonys og min fælles forfader, ligesom vi kender de 2 SNPs, som Tony har, men som jeg ikke har. Vi fik derfor overtalt David til at tage en DNA-prøve hos Yseq og den blev modtaget for en måned siden. Vi er nu i gang med at teste David for de to ældre SNPs (det koster kun 115 kroner pr. SNP hos Yseq). Vi har fået svar på den ene, og her er han positiv og vi venter nu resultat på den anden. Hvis vi er meget heldige, så er han negativ for denne, hvilket vil bevise at Tony og min fælles ane var en efterkommer efter Nils Sonesson født ca. 1580 - og så er der kun én oplagt kandidat! Vi skal dog være heldige, for man antager at der dannes en SNP ca. hvert 144 år, så sandsynligheden for at det sker i lige netop én generation er jo relativ lille.
Skulle David være positiv for den anden SNP også, så bliver vi nødt til at teste ham for Tonys to private SNPs, for skulle han være positiv for en af dem, så ved vi også at min og Tonys fælles forfader er ældre end Nils Sonesson født ca. 1580. Det er nok meget usandsynligt, men vi har muligheden for at finde ud af det!
Det mest sandsynlige er at han er positiv for de to SNPs som Tony og jeg har, men som Arne ikke har - og at han er negativ for de to private SNPs som Tony har. Så bliver vi ikke super meget klogere, men vi ved i det mindste at vores alle tres fælles forfader må være Nils Sonesson født ca. 1580 +/- de foregående og efterfølgende 3 til 4 generationer.

Det er status lige nu, men jeg ved mere om nogle måneder.

Og når som helst kan der jo komme en ny Y37 eller BigY ind, som hjælper os med at indkredse anerne. Lige nu håber jeg dog mest på nogle BigY resultater under BY3604, som vil bryde vores 23 SNPs under BY3604 op i nogle underliggende haplogrupper. Det vil kunne afsløre om min teori om at BY3604 i Skandinavien er efterkommere efter en træl, som vikingerne har haft med hjem fra Skotland holder - Z367 som er en overgruppe til BY3604 er meget almindelig i Skotland. Alternativt kan BY3604 måske være en særlig gren af Z367, der er indvandret direkte til Skandinavien fra området ved Rhinen, hvor Z367 også forekommer.

Nogle vil måske tænke, hvorfor vi ikke har taget en BigY på David? Men det er faktisk ikke særligt nødvendigt, da Tony og jeg jo med sikkerhed véd at der højest er 4 SNPs i hans DNA som har betydning for vores konklusioner. En BigY på David ville være meget dyrere (aktuelt 2.500 kroner på tilbud imod 4 x 115 kroner for de 4 SNPs hos Yseq) og kun formalisere den viden vi allerede har. Og hvis David nu viser sig at være positiv for de 2 fælles SNPs og negativ for Tonys 2 private SNPs, så vil en BigY på David slet ikke tilføre noget nyt for os. Denne case er altså et godt eksempel på, at når man har et par heldige BigY i hus, så kan man pludseligt placere personer ind i slægten med nogle få, billige SNP-tests. Det kræver dog at man har gjort sit "hjemmearbejde", men det er netop det som jeg synes er spændende ;-)

Jeg håber ovenstående historie kan tjene til lidt inspiration til, hvordan man kan bruge Y-DNA til slægtsforskning - hvis man ellers er MEGET heldig med sine matches!


Til sidst en stor tak til jer, der har bidraget til denne historie ved at hjælpe med at finde oplysninger om Jens "Skytte" Nielsen - hvilket bl.a. er sket i denne tråd: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,119808.0.html

En speciel tak til Mikkel Eide Eriksen, der gav mig et hint til Anden Skånske Krig og de snaphaner der flygtede til Danmark i 1678/1679 - jeg tror at det er den mest oplagte forklaring på mit Y-DNA fra Blekinge!

Jeg svarer gerne på spørgsmål omkring brugen af Y-DNA i forbindelse med slægtsforskning - enten i denne tråd eller i nye tråede (lad "DNA" indgå i overskriften, så jeg kan finde dem!)

Her er lidt links til de sider, der nævnes ovenfor:
https://www.familytreedna.com/ (der er gode rabatter i hele august!)
Yfull med min haplogruppe BY3604: https://yfull.com/tree/R-Z35/
Yseq - en tysk "slikbutik" for Y-DNA nørder: http://www.yseq.net/

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anders

Velbekomme, og spændende! Tak for gennemgangen :D

Jeg ser frem til at høre hvad resultaterne for David siger :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Tine Susanne Olsen

mange tak for din information .det lyder meget  spændende.
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Christian Konstmann Autzen

Hej Anders

Tusind tak for din særdeles glimrende gennemgang.

Desværre så "forsvinder" også denne tråd snart i mængden af så meget andet - bare fordi DIS-Danmark's bestyrelse har svært ved at finde sine egne ben.

Når overtråden "DNA i slægtsforskning" kommer, så håber jeg, at du kan finde tid til at skrive om din meget store viden inden for DNA set i relation til slægtsforskning, måske også med en gentagelse af din historie her, som jo er meget inspirerende for andre, som også kunne tænkes at gå igang med DNA test's.

Mange hilsener - og held og lykke med din sag
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Judith Olsen

Hej Anders

Det er vildt spændene.

Som jeg tidligere har omtalt, har du og min husbond jo fælles aner via Jens Skytte Nielsens søn Erich - og hvis det viser sig, at min husbond har rødder i det svenske, så er det første gang jeg ser rødder for ham udenfor Sjælland/Herfølge-nærområdet.

Som du måske også husker, kan min husbond ikke bruges i DNA-sammenhæng, da han jo er fra spinde-siden, som man siger.

Jeg krydser fingre for, at det lykkes at bevise sammenhængen til Blekinge.

Jeg har lige genlæst Hanne Reintofts roman "Hjertebånd", som handler netop om krigen mellem Christian V og Karl XI. Hanne Reintoft omtaler i efterskriftet en bog af Knud Fabricius, som skulle indeholde udførlige lægdsruller over mandskab og ledere i friskyttekorpset. Måske er der noget at finde der ? Blot en tanke ....
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders M. Petersen

Tak for kommentarerne!

Jeg er glad for at Mikkel lige kiggede forbi her - men ellers havde jeg nok sendt dig et hint ;)

Også tak til Judith - også for god hjælp i slægtsforskningen! Du kan tro at jeg havde ønsket, at din mand havde Y-DNA fra Jens Skytte Nielsen himself - det havde været spændende! Men jeg har undersøgt al efterslægt og bortset fra en enkelt mand, der forsvinder for mig, så er jeg ret sikker på at den ældste anden nulevende mandegren efter Jens Skytte Nielsen er den, der grener ud efter 1790. Men jeg kan da fromt håbe på en efterkommer efter en ukendt/uægte søn, der lader sig Y-DNA teste en dag!
Tony er som sagt en ret dygtig slægtsforsker og han har kopier af alle bevarede mønstringsruller for de områder der er relevante her, men det relevante sogn er ikke bevaret. Tony ved dog, at det kompagni, som holdt til i området overvintrede i Københavnsområdet i vinteren 1677/1678, så det er tæt på!
En afskrivning af mønstringslisterne for friskytterne ses i øvrigt online her i en ganske fin udgave: http://finntranberg.dk/friskyttelister.pdf

Christian - så længe der ikke engang er én DNA-tråd om ugen her på Forum, så kan jeg godt klare mig med "Metode og teknik", men jeg har noteret mig, hvor hurtigt Facebook-gruppen vokser og hvor meget viden der samles dér. I mine øjne ville det have været langt bedre, hvis vi havde både DNA og slægtsforskning samlet samme sted - og meget gerne her på DIS-forum. Men det løb er vist desværre snart kørt - jeg checker også Facebook gruppen først, for at se, om der er brug for min hjælp dér!
Men lad venligst denne tråd være til Y-DNA herfra...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Forresten, Anders – har du lavet en "formel" forespørgsel om at oprette et DNA-forum? Jeg tænker at måske er der bedre chancer hvis du opretter en tråd i Foreningsforhold.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Hej Anders

Tusind tak for jeres historie "DNA i slægtsforskning" i seneste nummer af bladet "Slægtsforskeren" (årgang 32, nr. 3 2017).

Jeg har ikke fået den endeligt læst endnu - men det kommer så.

Dejligt at læse en sådan samlet beskrivelse, - og jeg kan så igen desværre ikke undlade at skrive, at jeg synes at det er ufatteligt at DIS-Danmark's bestyrelse er så utroligt ensporede, at de ikke opretter en overtråd på Forum-gruppen til netop dette emne. Men da mine anmodningen nærmest på trods ikke tages for gode varer, så kommer det næppe nogensinde. At så slægtsforskere nærmest tvinges væk fra internet-slægtsforsknings-foreningen DIS-Danmark, bekymrer dem så næppe overhovedet.

Men dejligt med en god artikel  8)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Anders M. Petersen

UPDATE:

For to uger siden fik vi resultatet af begge Davids SNPs og han var positiv for begge af de yngste SNPs som Tony og jeg har til fælles. Det bestyrkede Tonys og min opfattelse af at Tony og jeg var nærmere beslægtet end Tony og David.

Vi vidste jo at Tony og David begge nedstammer fra Nils Sonneson fra Blekinge (ca. 1580-1645), takket være det perfekte 37/37 match mellem Tony og David samt deres begges stamtavler.

Mest "fordi vi kunne" testede vi så efterfølgende David for Tonys to "novel SNPs" og forventede at finde ham negativ for begge, da vi jo antog at min forbindelse til Tony var yngre end Davids forbindelse til Tony.

Men i weekenden kom resultatet og vi må konstatere at vi tog fejl, for David viste sig at være positiv for den ene af de to SNPs som Tony har og som jeg ikke har!

Det betyder at min fælles ane med Tony nødvendigvis er en ane til Nils Sonneson (født 1580) og ikke en efterkommer! Hvis ikke det var fordi vi er helt ude i kanten af kilderne, så ville vi nu vide, hvor vi skulle lede efter den fælles ane!

Det er samtidigt et eksempel på at imens STR-tests (Y37, Y67 og Y111) kun giver en sandsynlighed for et slægtskab inden for et vist antal generationer, så giver SNPs (fra BigY) mulighed for helt præcist at placere slægtskaberne i den korrekte rækkefølge.

Jeg håber at det giver mening?
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anders

Kom lige i tanke om at du vist har nævnt at Jens Nielsen Skytte gjorde skriftemål for at have gjort sin senere hustru gravid.

I de amtsregnskaber jeg har set på fra Kronborg amt er der hvert år under de uvisse indkomster en opgørelse over begåede lejermål. I selve regnskabet beskrives forholdet med et par linjer, men i nogle regnskaber findes også i bilagene et separat læg med hver sognepræsts attest, hvorpå der gerne står en lille forklaring om hvert par (eksempler: 1721, 1788). Men selv uden attester kan regnskabets få linjer sagtens indeholde guldkorn.

Jeg vil bestemt anbefale at du prøver at se efter om de også findes i Københavns amt/Ballerup sogn hvis du ikke allerede har gjort det. :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Hej Mikkel!

Mange tak for dit tip - det må forsøges!
Men da Jens Skytte Nielsen levede i Herfølge, så er det vel Tryggevælde Amt, som jeg skal kigge i?

Jeg prøver!

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

#12
Hej

Jo, jeg huskede forkert om Ballerup :)

Herfølge lå dengang i Tryggevælde amt. I Daisy skal du søge "reviderede regnskaber".

Det gælder vist iøvrigt kun krongods, hvis han var fæster under et privat gods vil han nok ikke være at finde i regnskaberne (men jeg er ikke 100% på det, så det er nok forsøget værd under alle omstændigheder).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lars Erik Bryld

Har du, Anders, eller andre et fornuftigt bud på, hvad et fornuftigt niveau for en førstegangs-Y-test til os bondefødte danskere ville være, og hvornår et rigtigt godt tidspunkt at bestille den på skulle være?

FTDNA's Y12 og Y25 ser helt ubrugelig ud for alle andre end adelige, og Y37 virker lidt på kanten, men Y67 burde give ret sikre matches tilbage så langt kirkebøgerne rækker. Prisen på ca 1600 kr ligger desværre nok lige på kanten til, at jeg ville forvente mange danske medtestere.

Jeg er ikke på Facebook, så jeg kan ikke tjekke i gruppen dér, hvad andre har valgt, men det kunne være, at nogen her havde en fornemmelse.

Hvor tit har FTDNA særtilbud, og hvor meget kan man typisk spare dér? Lige nu tilbyder de 10$ afslag, og det kommer nok ikke til at afgøre noget for mig og næppe heller for andre.

Hvad jeg rigtig godt kunne tænke mig at få afklaret var validiteten af en uægtefødsel i min agnatiske linie (i 1835) og dernæst nogle hints til at komme længere tilbage med samme. Jeg er gået i stå ved ikke at kunne finde min agnatiske tip4's fødsel og to ægteskaber samt hans børns fødsler.

Jesper Skov

Jeg tror ikke, der er mange danskere, der har YDNA-testet. Det er mest folk, der har et unikt slægtsnavn, der vælger at tage den.

Jeg har taget en Y111-test. Jeg har kun 25 matches ved Y12 - alle med en afstand på 1. Kun en af dem angiver en dansk stamfar (i den helt anden ende af landet).

Min direkte fædrene linje er jysk bondeslægt uden slægtsnavn.

Som du selv skriver, så er Y12 og Y25 ikke så meget værd. Y37 er et minimum, og så skal man være heldig.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Anders M. Petersen

#15
Hej Lars Erik og Jesper!

Det mest tricky ved Y-DNA er jo, at det kun nedarves i direkte mandlige linjer i modsætning til det autosomale DNA, som man arver 360 grader. Det betyder at der er meget få mennesker derude med samme Y-DNA som jer og sandsynligheden for et tilfældigt match er tilsvarende lav.

En god øvelse for alle der påtænker at "lege" med Y-DNA er at skubbe sin fjerneste forfader i lige mandlig linje så langt tilbage som muligt og så derefter prøve at se, hvor mange mandlige nulevende linjer man kan spore.

I mit tilfælde er min fjerneste ane en Jens "Skytte" Nielsen fra Herfølge, født ca. 1645. Jeg har forsøgt at spore alle hans nulevende slægtninge i lige mandlig linje og er kommet op på 15, hvoraf de 12 er efterkommere efter min farfar. At de 12 er nære slægtninge skyldes bare at min farfar jo pr. definition har mit Y-DNA og der lige går nogle generationer, før Y-DNA "uddør" - der er f.eks. kun 4 med hans Y-DNA i den yngste generation. Jeg kan ikke udelukke at jeg har overset en ældre mandlige gren, men jeg tror det faktisk ikke.
Dvs. at der kun er 15 personer i hele Danmark, som kan tage en Y-DNA test og blive et match med mig, som samtidigt kan spores i de skriftlige kilder, hvoraf de 12 er så nære slægtninge, at jeg nok ville høre det, før de tog testen. Så man skal altså ikke sidde oppe om aftenen og vente på Y-matches!

Som historien der starter denne tråd viser, så kan man dog sagtens få noget ud af Y-DNA - man skal bare acceptere at det er "slægtsforskning uden navne".

Lars Erik vil spore en uægte linje til hans agnatiske (fædrende) linje. Det gør det jo allerede nemt at du selv har det Y-DNA du vil undersøge, hvilket jo ikke var tilfældet hvis du ville undersøge et slægtskab i f.eks. din mormors slægt.

Her er mit forslag til en metode til at få slægtskabet bekræftet:

1) Start allerede nu med at spore nulevende andre mandlige linjer til faderen til den person du har i mistanke som den biologiske far - eller efterkommere af officielle sønner af den mulige fader. Hvis du er sikker på at du vil gå hele vejen, kan du allerede nu kontakte dem og høre om de er friske på en DNA-test, inden du går videre - du kan ikke bevise slægtskabet uden en anden tester!

2) Vent på at Y37 kommer på tilbud - det er simpelthen for dumt at købe den til listepris (169$), når den ca. 2-3 gange om året er på tilbud til priser omkring 119$. Da du allerede har taget en test, skal du ikke bestille nyt kit (13$).

3) Når du får svar på din Y37, så kan du jo være så ekstremt heldig, at du får et spontant match der kan spores tilbage til den udlagte faders slægt. Jeg vil mene at odds er ca. 1:100.

4) Hvis du ikke får et heldigt match, så er du nødt til at teste "den frivillige fra publikum" som du fandt frem til ovenfor og her må du så købe endnu en Y37 og teste vedkommende.

5) Hvis I så matcher med en GD på 2 eller mindre på Y37, så kan du være 99,99% sikker på at du har fat i den rette fader. I vil ikke have samme forfader uden at have et Y37 match - det er helt sikkert! Men hvis der ikke er match, så kan man jo ikke udelukke at det skyldes "ulykker" i slægten i generationerne efter det udlagte faderskab.

Men altså - det koster 2 x Y37 til ca. 119$ på tilbud + mindst ét kit = i alt mindst 251$ = ca. 1.500 DKK.
Slægtsforskning på egen hånd er i mine øjne en billig hobby - DNA bringer lidt balance ind i regnskabet ;)

Hvis man nu har taget den store dyre BigY (set til 395$ på udsalg) som jeg har, så har det den fordel at jeg kun behøver at teste for min mest detaljerede haplogruppe for under 200 kroner (inklusive porto begge veje!) hos Yseq for at be- eller afkræfte et slægtskab. Men det er jo begrænset hvor mange slægtskaber man ønsker at be- eller afkræfte!

For ganske få år siden var Y12 og Y25 "best in class" i Y-DNA tests og de kostede mere end en Y37 gør i dag. Desværre viste det sig at der i Y12 og Y25 var mange STRs der muterer for hurtigt, til at de reelt kunne bruges, så i dag er Y37 den mindste og billigste test man kan tage og den er også sikker nok til at bekræfte et slægtskab som kilderne allerede peger på.

Jeg læste en DNA-tester, der mente at Y12 var så usikker at flere ville kunne Y12 teste deres hund og få et match :)

Håber at det var svar nok?
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Erik Bryld

Kære Anders,

Det var i dén grad svar nok, og tak for det.

Der ser egentlig ud til at være rimeligt gode muligheder for at finde lige mandlige efterkommere efter min udlagte ane:

https://www.bryld.dk/wbt/descendancy.php?ged=bryld.ged&rootid=I387&chart_style=0&generations=2

Christian Frederik Holst fik fire legitime sønner ud over min tipoldefar, og jeg har da i folketællingerne bemærket, at flere af disse også fik sønner. Men derfra og til at få dem overtalt til at lade sig teste...

Desværre er de 800 kr på tilbud stadig nok lidt over barrieren for de fleste, så jeg går nok lidt i tænkeboks over, om jeg vil være med på første bølge eller lurepasse og vente på endnu billigere tider (som jeg er overbevist om er på vej).

Anders M. Petersen

Hej Lars Erik!

Jeg kan se at der er flere "Holst", der allerede har ladet sig Y-teste.

Nu er det en uskreven regel at man ikke videregiver navne på andre testere, men flere af dem kan findes i det offentlige "Holst" Y-DNA projekt hos FTDNA - for sådan ét er der nemlig: https://www.familytreedna.com/groups/holst/about/background

Du kan se deltagerne her: https://www.familytreedna.com/public/Holst?iframe=yresults

Der er flere Holst-testere end dem i projektet, blandt andet én med aner i Tronhjem.

Og ja - DNA-tests bliver altid billigere, men du sidder jo nok ved en PC nu og den bliver jo også billigere næste år - på et tidspunkt skal man slå til  ;)

Bedste hilsner
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lars Erik Bryld

Jeg er næsten overbevist om at Y-DNA har en lille chance for at kunne virke i mit tilfælde. Uanset hvad lader det til at være en betingelse for at kunne deltage i nogle af projekterne. Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen projekter bygget over den autosomale test.

Efterslægten til min udlagte stamfader er foreløbig opsporet til.

JHC Holst 1846-1905
:o ÅJ Holst 1899-?
:o :o EJ Holst 1922-?
CL Holst 1849-?
:o CPA Holst 1878-?
:o J Holst 1883-?
:o :o KAL Holst 1907-?
:o V Holst 1886-?
:o F Holst 1899-?
:o :o OF Holst 1920-?
AA Holst 1849-1925
:o AF Holst 1899-1951
:o :o SF Holst 1918-92
AW Holst 1851-?

... der må da være en nulevende efterkommer i den bunke, selvom jeg ikke har fundet ham endnu

Anders M. Petersen

Ja - gode chancer for Y-DNA!

På Holst projektets startside står:
"This project is for men who descend from one of the Holst lines and do Y-tests, or men and women who have a Holst in their ancestry chart in any line within 5-10 generations and who do the Family Finder test".

https://www.familytreedna.com/groups/holst/about/background
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Hej Lars

CitatJeg kan i hvert fald ikke finde nogen projekter bygget over den autosomale test.

Men det er der, og du er meget velkommen til at "joine" https://www.familytreedna.com/my/group-join.aspx?group=Denmark , hvor et af formålene blandt andet er at holde styr på de forskellige Y DNA og mtDNA linjer, der findes i Danmark.

Der findes også et mindre projekt Danish Demes, men det kender jeg ikke personligt, og der sker vist ikke så meget der mere. Du finder projekterne under DUAL (Y-DNA AND MTDNA) GEOGRAPHICAL PROJECTS.

Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Allan Donovan Pedersen

Hej Anders... og andre...


Nu har jeg efterhånden læst en hel del indlæg og artikler om dna som slægtsforskningsmateriale... og der er vist ingen tvivl om, at det er kommet for at blive... ;)

Jeg er derfor blevet ret lun på at lade mig dna-teste... SÅ: Det store spørgsmål er nu; HVILKET test skal jeg begynde med?

Når jeg engang er klar med et resultat, så skal I nok forberede jer på et sandt bombardement af dna-relaterede spørgsmål fra min side... ;)


Mvh. Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Anders M. Petersen

Hej Allan!

Nu kan jeg se, at du har fået grundigt svar i Facebook-gruppen, men jeg svarer også lige her, så alle kan læse med:

I mine øjne er den optimale "start" DNA-test FamilyFinder fra FamilyTreeDNA (FTDNA). Den tester autosomalt og viser et bud på dit etniske ophav og matches som med ihærdigt arbejde kan spores inden for de skriftlige kilders periode.

FamilyFinder koster aktuelt 79$ + 13$ til kit og porto, men ses på tilbud 2-4 gange om året - senest her i november, hvor den først var nedsat til 62$ (inklusive porto) og så i ganske få dage var helt nede på 54$ (inklusive porto) grundet en fejl hos FTDNA - en del danskere nåede således at købe en DNA-test til lige under 350 kroner - alt inklusive! Så med lidt tålmodighed kan man spare mange penge hos FTDNA frem for at købe til listeprisen nu og her, selvom det nok varer længe før vi ser FamilyFinder til 350 kroner igen.

Hos FTDNA er der intet abonnement for efterfølgende at bruge deres website og matching funktioner.

MyHeritage tilbyder en lignende test, men her skal man betale abonnement for at tilgå testen efterfølgende og det synes jeg ikke er OK. Men betaler man for MyHeritage i forvejen, så er det naturligvis også en mulighed.

Ancestry har også en test, men deres kunder er hovedsageligt i USA og der er også abonnement efterfølgende.

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm