Herredsfoged Jens Sørensen Bloch, Store Arden, Hindsted herred, 1654

Startet af Preben Dammeyer, 16 Aug 2017 - 14:12

Forrige emne - Næste emne

Preben Dammeyer

Hej alle.

Herredsfoged i Hindsted herred JENS SØRENSEN BLOCH, død 1654 i Store Arden.
søn af herredsfoged i samme herred Søren Nielsen Bloch, død før 1624 i Store Arden, og hustru Anne.
far til Sidsel Jensdatter Bloch, gift med købmand og rådmand i Mariager Anders Christensen Skipper.
gift med KAREN JENSDATTER, som døde efter 1666 på Toruphede i Rold sogn, Hindsted herred.

Jeg har, at Karen Jensdatter er datter af sognepræst og provst Jens Pedersen (Løvenbalk) v/domkirken i Viborg og hustru Anna Thøgersdatter. Hun var præstedatter fra Randers, død før 1599. Han, Jens Pedersen, giftede sig  igen 1599 med Inger Jensdatter Bloch. - Alt jf. Aage Brask "Niels Bloch i Rold og hans nærmeste slægt".

I " Himmerlandske herredsfogeder, by- og birkefogeder samt -skrivere" af Ole Færch 2011, angives, at Karen Jensdatter er datter af Jens Vognsen i Løgstør, der 1625 havde et hus i Kattesundet i Aalborg. 

Hvad skal jeg tro på? Hvem er Karen Jensdatter datter af?

Hilsen - Preben



Ole Munk

Uden at gå dybt ind i problemstillingen, så ville jeg læne mig op af Ole Færch. Af Himmerlandske herredsfogeder .. fremgår det på side 87:

Nævnes 1. jan 1653, men var død 6. sept. 1654, da der holdtes skifte efter ham. Søn af formanden. Gift med Karen Jensdatter. Datter af Jens Vognsen i Løgstør, der 1625 havde et hus i Kattesundet i Aalborg, som Jens Sørensen Bloch ejede 1634. 3) Hun tog efter mandens død ophold på Toruphede og levede 28. juni 1666. 4)

Kildehenvisningerne henviser til

3 Aalborg byfogedes tingbog 21.7.1634.
4 Aage Brask, Niels Bloch i Rold og hans nærmeste Slægt, s. 52.


Så Ole Færch har også brugt Aage Brasks bog, men er kommet til en anden konklusion vedrørende slægtskabet. Du kan evt. prøve at se om Aalborg byfogeds tingbog giver det ultimative svar. Er den ikke lige ved hånden  ;) kan du evt. prøve at skrive til Ole Ferch, hans mailadresse fremgår af hans hjemmeside http://ferch.dk/index.html

vh Ole

Preben Dammeyer

Hej Ole.

Tak for dit svar incl. Ole Færchs mailadresse. Jeg vil skrive til Ole Færch.

Venlig hilsen
  Preben