Efternavne til "uægte" børn omkring 1900-1920

Startet af Britt Mandrup Larsen, 20 Aug 2017 - 12:31

Forrige emne - Næste emne

Britt Mandrup Larsen

Hvordan var praksis for efternavne til "uægte" børn omkring 1900-1920?

Jeg har kigget i mange gamle tråde om navngivning af børn født udenfor ægteskab, men jeg kan ikke rigtig finde svar på mit problem.

Min oldemor hed Karoline Martine Jensen. Hendes mor hed Helene Jensen og hendes far hed Niels Jørgen Jensen ( de var ikke gift ). Karoline var i hele sin barndom plejebarn hos en familie, der hed Johannesen.

I 1905 føder Karoline en datter uden for ægteskab. Barnefaderen er ukendt. Barnet bliver døbt Larsen.
I 1913 bliver min farfar født udenfor ægtekab. Barnefaderen er ukendt. Han bliver også døbt Larsen.
Begge børn bor hos Karoline.

Jeg ville jo forvente, at der på det tidspunkt var ret klare regler for navngivning, så hvor kommer Larsen fra? Man kunne vel ikke plukke et navn ud af den blå luft? Er der et spor af barnefaderen i navnet?

Jeg har også et andet eks. ( fra 1879 ) hvor moderen hedder Mortensen, faderen er ukendt og barnet bliver døbt Carlsen.

Hvad er jeres tanker om dette "mysterium"?

Mvh Britt

Christian Konstmann Autzen

Måske var faderen ikke så ukendt - og han hed måske så netop Larsen.

Hvor i Danmark er vi ? - Hvis i Sønderjylland, så kunne personregisterføreren måske have noteret noget herom på "fødselsattesten".

Har der været kørt en faderskabssag ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Britt Mandrup Larsen

Vi er i Ajstrup sogn, Kjær herred, Aalborg amt.

Jeg tænker jo netop, om der er et spor af farmand i navnet. Især fordi to børn bliver døbt Larsen. Måske var det et længere varende forhold.
Har ikke fundet en faderskabssag. Endnu.

Hilsen Britt