Maren/Mariana Andersdatter Ravn/Ravnsøe

Startet af Ivar Petersen, 20 Aug 2017 - 12:57

Forrige emne - Næste emne

Ivar Petersen

Gift 1702 i Sankt Katrine Ribe med Peder Lauridsen Biørn    Kilde 1685V-1767V opslag 14

Hvad hedder hun til fornavn og hvad hedder hun til navn efter patronymet?

Ang. Maren/Mariana:

For Maren:
Jeg har fået tolket det skrevne på landsarkivet som Maren.
Nygaards sedler skriver Maren.
I navneuddrag fra kirkebøger i Ribe står Maren.
19/6 1742 begraves Maren Andersdatter, Peder Biørns hustru i Sankt Katrines sogn. Der står meget tydeligt Maren i Kirkebogen.

For Mariana:
Thestrup-Bjørn læser navnet som Mariana, som også passer på datteren Voldborgs børns navn.


Ang. Ravn/Ravnsøe

Hun omtales med begge navne forskellige steder, fx:
Nygaards sedler kalder hende Ravnsøe.
Thestrup.Bjørn kalder hende Ravn i 2009
I navneuddrag fra kirkebøger i Ribe, er der sat et ? efter Ravener? fordi det er svært at læse.

Jeg håber nogle kyndige i den gotiske skrift kan komme med lidt input

Ole Westermann

Direkte link https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167952#167952,28205882
Mit forslag:

Som Velagtbare Peder Lauritßen Biørn agter sig i ægte-
skab med Hæderbaarne Maren Anderßdatter Ravnsøe at >indlade< **
saa forsikrer Vi at Velbemelte Peder Biørn er fri og u-
behindret fra ægteskabs løfte med Voris Hænders underskrivelse
...etc

**fra toppen af 'at' fører 'skråstregen' op til det det indskudte 'indlade', og den lille lodrette streg i
    bunden af denne skråstreg ser jeg som hørende til ø'et i Ravnsøe.

Og jeg læser bestemt fornavnet som Maren og ikke Mariana.

mvh Ole

Ivar Petersen

Tak Ole. Fint med andre som tolker med på vanskelige tekster :)

Anne de Fine Olivarius

Hej Ivar

Der er stadig meget der tyder på, at Maren Andersdatter faktisk ER datter af Anders Rasmussen Spandet. Du sendte 2. august et uddrag af en skifteprotokol i anledning ag Voldborg Rasmusdatters død hvoraf det fremgik, at moderen til enken, Anne Andersdatter Spandet, havde i hvert fald  fire efterladte søskende, hvoraf den ene var en Maren Andersdatter, født 1663.

Jeg kan se nu, at jeg vrøvlede lidt i mit seneste svar til dig i et forsøg på at konkludere fra Thestrup-Bjørns oprindelige indlæg her. Maren er jo ret jævnaldrende med sin ægtemand  Peder Lauridsen Bjørn født 1670. Og de blev så gift i 1702. Selv om hun ikke var purung, passer det hele godt. (og det er jo facts.) Det eneste vi ikke ved med sikkerhed er, om hun så rent faktisk er datter af Anders Rasmussen Spandet, død 1692.

Når jeg senest nævnte Sinding-præsten fra Kundby, var det kun for at checke, om andre også havde den Bjørn-linie jeg var nået frem til (du spurgte, Ivar, hvordan Sinding-familien passede ind her).

Og nu prøver jeg at konkludere: Vi ved, at Maren blev gift med Peder Lauritsen Bjørn  (det var bl.a. det jeg også gerne ville vide.) Dette skete i 1702 iflg. papirerne (tydeligt i det senest indkomne indlæg - mange tak) hvor Maren så har været 39 år. Anders Rasmussen Spandet, Marens mulige far, blev kaldt 'Spandet' fordi familien stammede derfra. Han boede i Ravnsø i 32 år ((jvf. min indledende kommentar om præsterne i Nykirke) hvorfor hans børn/barn sagtens kan have kaldt sig Ravnsø, med eller uden -e.

Kan man mon komme det nærmere?

Venlig hilsen
Anne

 


Ivar Petersen

Hej Anne

Dette er en tydningstråd, så jeg fortsætter på den gamle tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,126374.0.html

Ivar