Tysk brev - Manger et enkelt ord

Startet af Marc Jensen, 23 Aug 2017 - 02:41

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen


Vedhæftede tekst er fra en Formynderskabssag fra Aabenraa Amtsret.  Formynderen, Kaptajn Boysen, skriver til Amtsretten, og forklarer hvor han har anbragt et af de umyndige børn.  Jeg har inkluderet et par linjer før og efter det manglende, til sammenligning.

Jeg har tydet næsten det hele, men mangler et enkelt ord -- an beskrivelse eller titel eller stillings-betegnelse for den nye plejefar.  Det første bogstav er delvist skjult.  Først mente jeg, der nok står "Pfleger", men det ser forkert ud når man sammenligner med andre forekomster af "Pflege" andre steder i teksten:

Von der Zeit ab an bei zum 1sten Oktober ist der Knabe in Pflege bei
unseren Gemeindeschwester gewesen.
Am 1sten Oktober ist derselben durch Vermittlung der Schwester bei einem
??????? Peter Sörensen in Jeising-Hostrup in Pflege gekommen.
Diese letzte Unterbringung des Knaben habe ich bis jetzt unterlassen mir zu-
richten, weil ich beabsichtigte in der nächste Tagen dahin zu reisen, zwecks
endgültigen Rücksprachen mit der Familie.

Er der nogen, der kan hjælpe med det sidste ord?

Venlig hilsen,

Marc Jensen
Austin, Texas



[vedhæfting slettet af admin]

Thomas Kryhlmand

Der åbenbart ikke den store respons her.

Naturligt nok, når indledningen af det efterspurgte ord fortaber sig i margenen.

Men, Marc i USA, hvilket årstal befinder vi os i?

Kigger jeg på skribentens forhold til den tyske grammatik, kunne jeg måske jeg måske mistænke den pågældende for heller ikke at have styr på de tyske navneord. Er der der tale om en flensburgerdeutsch' version af en degn?

Den synlige del af begyndelsesbogstavet ligner  begyndelsen af næste linje . . . Diese.

Hvorfor årstallet? Jo, for at 'opsøge' Peter Sørensen i diverse folketællinger.

Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Marc Jensen


Hej Thomas,

Brevet er skrevet i Oktober 1913.  Skribenten var Kaptajn Boysen (fornavn ukendt) fra Løjt Kirkeby ved Aabenraa.

Jeg har ledt lidt i kirkebøgerne fra Hostrup Sogn, og har indtil videre kun fundet een Peter Sørensen fra Jejsing.  Nederst på denne side:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=201749&side=11

...barnets forældre er "Rottenführer Peter Sørensen und Mette Marie geb. Thomsen bei Jeising."

Umiddelbart hjælper det ikke, synes jeg.  Men det kan jo være, der har været mere end en Peter Sørensen, det er jo ikke ligefrem et sjældent navn.  :-)

-Marc-