min 5 x tipoldemor, hustru til Oluf Lauridtzen i Herlufsholm sogn?

Startet af Kjeld Allan Larsen, 19 Sep 2017 - 16:16

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

jeg leder efter min 5 x tipoldemor, gift med 5 x tipoldefar Oluf Lauridtzen i Herlufsholm sogn på Herlufsholm gods
jeg var registreret 9 børn, således som det ses nedenfor, men kan ikke finde moderen og dermed heller ikke deres vielse før første søns fødsel i 1692
de tre første sønner blev alle kaldt Lauridtz, men jeg kan ikke finde de to førsts begravelse i kirkebogen
en senere datter begravelse kan jeg heller ikke finde
måske kan gode kolleger hjælpe mig?

mvh

Kjeld

5 x tipoldeforældre – Karen Olufsdatters forældre: Oluf Lauridtzen (148) og ?? (149)

5 x tipoldefar Oluf Lauridtzen er født ca. 1667
Han og ukendte 5 x tipoldemor fik mindst 9 børn, hvoraf hovedparten døde som små, herunder de to førstfødte med navnet Lauridtz

Sønnen Lauridtz Olufsens dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 22, Anno 1692 Døbte och fødde
Den 17 Maij som var 3die Pintzedag Christnet Oluf Lauridtzens Søn af Wridtzløse kaldet Lauridtz, baaren af Karren Dienesis i Lille Nest(ve)d
Faddere: Karren Peder Nielsens af Wridtzløse, Cidtzel Jep Michelsens, Mætte Jens Lollichs, Maren Hans Jensens, Rasmus Rasmussen, Hans Smed

Sønnen Lauridtz Olufsens dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 24, Døbte An: 1694
D 21 Januari Oluf Laursen i Wridtzløse en Søn Christnet og kaldet Lauridtz baaren af Mad: Catharina Munkgaard, hendis Søster Johanne Margareta Munkgaard gick hos
Faddere: Hans Ditløf, Mickel Ladefoged, Oluf Jensen i Wridtzløse, Rasmus Rasmussen, Jens Lollick, Jep Mickelsen, Maren Hans Jensens
Sønnen Lauridtz Olufsens dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 31, fødde og døbte An: 1697
Skiertorsdag (dvs. den 1. april): Christnet Oluf Lauridtzens Søn af Wridtzløse kaldet Lauridtz baaren af Susanna Kannevorfs, Malene Christopher Mortensens gick hos
Faddere: Oluf Jensen, Hans Dus, Jep Mickelsens Søn Mickel, Frandtz Jensen, Niels Pedersen, Hans Ibsen

Datteren Karen Olufsdatter, 4 x tipoldemors dåb: den 2. juli 1699

Datteren Anna Olufsdatters dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 41, Anno 1702
Fastelauns Søndag, dvs. den 26. februar, Christned Oluf Lauridtzens datter Anna af Wridsløse, baaren af Christopher Mortensens Hustru af Nestved, Karren Frandtzis af Kalchrup gick hos
Faddere: Madtz Madtzen, Knud Olsen, Stephen Pedersen, Michel Ipsen, Maren Jensdatter


Sønnen Hans Olufsens dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 46, Anno 1704
Dend 3die Søndag efter Paaske, dvs. den 13. april, blef døbt Oluf Lauridtzens Søn Hans af Wridsløse, baaren af Anna Niels Pilemarks (?), Maren Niels Pedersens i Wridsløse gick for
Faddere: U: Hans Ipsen, Madtz Madtzen, Thomas Jacobsen, gl: Hans Ipsen alle i Wridsløse
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115913#151334,25141275

Sønnen Hans Olufsens begravelse
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 222, An: 1705
Dom: 11 p: Trin: (dvs. den 23. august) begravet Oluf Lauridtzens Søn Hans af Wridsløse – 1 aar, 17 uger gl:

Datteren B?? Olufsdatters dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 51, fødde og døbte Anno 1706
Dom: 10 p Trin: (dvs. den 8. august) døbt Oluf Lauridtzens datter B?? af Wridsløse, baaren af Maren Jens S??? fra ??rup, Cidze Hans Ipsens af Wridsløse gick hos
Faddere: gl: Hans Ipsen, Michel Ipsen, U: Hans Hansen, Maren Niels Pedersens og Malene Jens Pedersens alle af Wridsløse
Nu dødt
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115913#151334,25141280

Datteren Mette Olufsdatters dåb
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 56, Anno 1708
Dom: 8 p Trinit: (dvs. den 29. juli) døbt Oluf Laursens datter af Wridsløse kaldet Mette, baaren af Mette Anders Christens af Gol ??, Madtz Madtzens q af Wridsløse gick hos
Faddere: U: Hans Ipsen, Christen Nielsen, Jens Hansen, Maren Niels Pedersens, Maren Laus S?? og Mette Hansdatter alle af Wridsløse
er døt (?)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115913#151334,25141285

Datteren Mette Olufsdatters begravelse
Opslag 225, Anno 1711
D 25 dito (Januari) begr: Oluf Lauridtzens datter Mette af Wridsløse
– 2 ½ aar gl:


Sønnen Jens Olufsens dåb 
Opslag 62, Anno 1711
Den 21 p: Trinit: (dvs. den 25. oktober) Christnet Oluf Lauridtzens Søn af Wridsløse kaldet Jens, baaren af Niels ?? Hustru af ?? Anna Maria
Faddere: Christian Brandt Collega paa Herlufsholm, Niels Fuglede (?) ibdm, Mickel Ipsen, Malene Jens Pedersens, Birthe Jensdatter alle i Wridsløse
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115913#151334,25141291

5 x tipoldefar Oluf Lauridtzens begravelse
Kirkebog Herlufsholm 1675-1747
Opslag 229, begravede Anno 1717
D: 16 Jul: Liigpr: offver Oluf Lauridtzen gaardmand i Wridsløse m: ætat: 50 Aar 3 Maaneeder og 13 uger






Peter Kristiansen

Nu har jeg korrekturlæst og rettet alle fødslerne for dig - så jeg synes du skulle anvende de tekster i stedet!
M.v.h. Peter Kristiansen

Kjeld Allan Larsen

hej Peter

Jeg har skam for længst rettet teksterne efter dine fine anvisninger.
Jeg sendte denne aneefterlysning afsted, førend jeg fik indskrevet de seneste rettelser fra dig. Tålmod er en dyd, som jeg af lutter utålmodighed ikke fik gjort brug af. Men jeg har ikke fået nogen reaktioner på min aneefterlysning endnu, desværre. Måske kan (Lille) Nestved være et bud at se på?

mvh

Kjeld