Oluf Stephansen i Give/Gadbjerg, svigerfar til Christen Pedersen, Donneruplund

Startet af Mona Skov Jensen, 19 Sep 2017 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Mona Skov Jensen


Jeg søger hvem Oluf Stephansens forældre er.

Han bliver 1729 i Give viet til Kirsten Frandsdatter, her står han af Gadbjerg.
1731 får han en datter døbt. Her er kun en fadder nævnt, som ikke umiddelbart leder til Gadbjerg.
Han dør 47 år gammel 1734. Der findes ingen skifte.

På nedenstående hjemmeside finder jeg en Kirsten Stephansdatter der dør 46 år gammel 1719 i Tofthøj, Gadbjerg sogn. Hendes far skulle være Stephan Lauridsen i Gadbjerg.

http://steenmp.dk/family/family.php?famid=F115&ged=tree1

Men jeg kan ikke se hvordan man har fundet frem til navnet Stephan, for ved hendes død er kun hendes fornavn nævnt. Hun dør det år kirkebogen starter i Gadbjerg.
Hun kunne jo være Olufs søster, hvis det kunne bekræftes at hun er en Stephans datter. Samt at det kunne findes hvor Stephan Lauridsen i Gadbjerg er nævnt.

Måske kan følgende to mænd være hans brødre, Søren Stephansen  Gadbjerg der bliver gift i Give 1724 og dør samme sted 1725.
Samt Degnen til Åstrup og Starup Jens Stephansen Gadbjerg, der vies i Gadbjerg 1722. Hans ene datter opvokser i Tofthøj og dør der 1728.

Håber nogen kan hjælpe med at finde de rigtige svar omkring Oluf Stephansen.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen



Mona Skov Jensen

Tak for dit link Else.

Dette indlæg, som jeg godt kendte, omhandler ikke Oluf Stephansen. Men Kirstens Frandsdatters anden mand Peder Poder og mest hendes svigersøn Christen Pedersen.

Mit ønske er at finde noget om Oluf Stephansen, som er min ane.

Med venlig hilsen
Mona Skov Jensen

Villy M. Sorensen

Hej Mona,

Vielsen i 1729 er:
CitatDom . XX. p. Trin. hafde Oluf Staffens_ i Give Bryllup med Kirst_ frantzD. af Gifskov, efter at de filforne var troegivne
_ står for "en" krusefullen i mest sen.
I Give er indført ovenfor linien og betyder i kirkebogen "i Give By".

Oluf Steffensen er allerede i 1727 i Give by og ses som fadder:
CitatNr. 2253 11.05.1727 Maren Nielsdatter, Nygaard. FAR: Jens Mortensen. MOR: ? Jens Mortensens kone.
BÅREN AF: ? Morten Jensen Nygaards 2. kone, Nygaard, Give, Faderens stedmor.
FADDER Nr. 1: Morten Jensen Nygaard, Nygaard, Give, Faderens far.
FADDER Nr. 2: Kirsten Mortensdatter, Nygaard, Give, 24, kunne også være Mette, 18.
FADDER Nr. 3: Oluf Steffensen, Give By, Give
FADDER Nr. 4: Niels Boysen, Ullerup, Give
KIRKEBOGSTEKSTEN: Dom IV p: Pasch: hafde Jens Mortensen i Nygaard en datter til daab kaldet Maren. Frembaaren af Morten {Jensen} Nygaards hustru. Faddere vare Morten Jensen {Nygaard}, Oluf Steffensen i Give {By} og Niels Boysen i Ullerup.

Oluf og Kirsten Frandsdatter får barnet Anne Olufsdatter i 1731:
CitatNr. 2311 10.06.1731 Anne Olufsdatter, Give By. FAR: Oluf Steffensen. MOR: Kirsten Frandsdatter.
BÅREN AF: Maren Christensdatter Kræmmers, Give By, Give
KIRKEBOGSTEKSTEN: Dom 3 p: Trin: blev Oluf Stephansen af Give en datter fød kaldet Anne. Frembaaren af Maren {Christensdatter} Kræmmers ib: etc:

I 1732 er han fadder:
CitatNr. 2322 06.07.1732 Anne Christensdatter, Givskov. FAR: Christen Christensen. MOR: ? Christen Christensens kone.
BÅREN AF: Kirsten Frandsdatter, Give By, Give, Oluf Steffensens kone.
FADDER Nr. 1: Oluf Steffensen, Give By, Give, Konen Kirsten Frandsdatter bærer.
FADDER Nr. 2: Peder Christensen Skomager, Give By, Give
FADDER Nr. 3: Anne Sørensdatter, Givskov, Give
FADDER Nr. 4: Maren Sørensdatter, Givskov, Give
KIRKEBOGSTEKSTEN: Dom 4 p: trin: blev Christen Christensen af Givskov en datter døbt kaldet Anne. Frembaaren af Kirsten Frandsdatter i Give {By}. Faddere vare Oluf Stephensen i Give {By}, Peder Christensen Skoemager i Givskov, Anne Sørensdatter og Maren Sørensdatter ib:

Heri ses at de boede i Give By, ikke i Givskov, hvor hun kom fra.
I 1734 begraves han:
CitatNr. 6309 1734.04.22 Ole Steffensen, Give By, SAND ALDER: 47c, 47 år, DØBT: 1687c.
KIRKEBOGSTEKSTEN: Fest: Virid: blev begravet Olle Steffensen af Give Gl: 47 aar.

Samtidig ses byhyrden i Give Niels Steffensen 1710, 1715 og 1731 i Give By.
Og i 1710 en Christen Steffensen Landverge, der får et barn.

Som du har nævnt gifter en Søren Steffensen fra Gadbjerg sig i 1724 til Give By
og begraves året efter.

Første hypotese er vel at Niels og Oluf eventuelt er brødre evt. også Christen.

En søgning på Steffen/Stephan lidt før den tid gav intet resultat.

Venlig Hilsen
Villy


Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Tak Villy, og du har helt ret Oluf står af Give da han bliver gift. Jeg har hvis rodet lidt rundt i min tekst. Også fordi jeg efter at have skrevet det, reducerede det en del, da jeg synes det blev alt for langt.

Blandt det jeg ikke tog med, er at jeg i 1720 i Gadbjerg kirkebog finde en Oluf Stephansen fra Gadbjerg, som fadder i henholdsvis Tofthøj og Rostrup.  Efter 1720 ser jeg ham ikke mere. Og har så haft en formodning om at det kunne være samme mand, der herefter er i Give.

Jeg beklager at det ikke rigtigt er til at se i mit første indlæg.

Med venlig hilsen
Mona

Villy M. Sorensen

Hej Mona,

Oluf Steffensen skulle være født omkring 1687, så
jeg kiggede navnene i Markbogen 1683 i Give By
efter men der var ingen Steffen eller Stephan.
   Man kunne tjekke det for Gadbjerg, der kunne
være en Stephan der. Linket er:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=126248#126248,19053543

men det begynder med Lindeballe, man må søge Gadbjerg.
Organiseret efter steder, derimellem lange lister med markstørrelser.
Ikke sådan helt lige at gå til

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Hej Villy

Tusind tak for linket til markbogen.
Som jeg nu er ved at gennemgå. Indtil videre dog uden at finde en Stephan. Men der er jo rigtig mange sider fra Gadbjerg, og ikke lige nemt at læse alt sammen.

Venlig hilsen
Mona

Mona Skov Jensen

Hej

Jeg har nu forsøgt at gennemgå navnene i Gadbjerg sogn i Christian 5. Markbog 1683.
Alt er jo ikke lige nemt at læse.

Jeg fandt ingen Stephan. Men jeg fandt en Lauritz Stephan(sen) i Tofthøj. Opslag 389 og 413.
Så teoretisk, kan der have været en Stephan Lauritzen. Men desværre intet bevis.

Jeg kontaktede for nogle dage siden administratoren på hjemmesiden, hvor de har Karen Stephansdatter i Tofthøj, med far Stephan Lauridsen, og spurgte, hvor de havde fundet navnet Stephan.  Men har ikke fået svar.

Venlig hilsen
Mona

Villy M. Sorensen

Hej Mona,

der er to skattelister i 1687 kop- og kvægskat.
De er lettere at gå til.
De findes så vidt vides på Rigsarkivet.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
www.nørvang-herred.dk

Mona Skov Jensen

Hvis kop- og kvægskat, kun findes på Rigsarkivet, bliver det nok desvære først engang i fremtiden, jeg finder det.
Håber de på sigt kommer online.

Venlig hilsen
Mona

Mona Skov Jensen

Hej

Jeg har lånt bogen Slægten fra Tofthøjgaard. Udgivet af A/S Nordisk slægtsforskning Bredgaard, Skals 1969.

Her nævnes også den Karen der dør 1719 i Tofthøj. I følge bogen: "Hersker der ingen tvivl om, at hun var en Stephansdatter og søster til sognedegnen Jens Stephansen Gadbjerg." Men hvad de bygger det på nævnes ikke.

Og "Det er særdels sandsynligt at deres farfader var Laurits Stephansen nævnt i matrikel 1664." Samt 1688." 

Men da man heller ikke har kunnet finde det manglende led Stephan Lauritsen. Ender man med at konkludere, at valget på en mulig far må være den Stephan Jensen der nævnes ca 100 gange i Jelling birks tingbøger.
Og at det er samme mand som de har fundet i præstindberetningen 1662 i Smidstrup.
Hvordan de så får Laurits Stephansen til at passe ind i det, ved jeg ikke.

I bogen nævnes også en Staphen Jensen og Staphen Olufsen i Nørup sogn.
"Staphen Olufsen, der vist var fader til den Oluf Stephansen der i 1724 boede i Gadbjerg."

Jeg Ved ikke hvor de har fundet Oluf Stephansen  nævnt i Gadbjerg 1724, da jeg kun finder ham i kirkebogen 1720.

Men jeg har i Nørup fundet, at Stephan Olufsen er smed og efterfølges af sin søn Søren.
sønnen Oluf,  født 1701, bliver 1731 gift og ses som smed i Lihme. At de to smede er brødre ses i skiftet efter Oluf i 1749.

Yderligere nævnes fra Tørrild herreds tingbog 1678 en Christen Staffensen fra Lindeballe. Samt Didrik Blomes (ejer af gården Refstrup i Gadbjerg) Ladekarl Staphan Jonsen.

Så denne bog gør mig overhovedet ikke klogere. På hvem min Oluf Stephansen er. Og om det er ham der er Gadbjerg 1720 eller om det er ham fra Nørup der ses der.


Venlig hilsen
Mona