Jens Sørensen, født i Orte sogn i 1813 - Hvor blir han af?

Startet af Ivan Kristensen, 22 Sep 2017 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Ivan Kristensen

Jeg skulle gerne have fundet Jens Sørensen i folketællingerne i 1855 og 1860, samt hans dødsfald og begravelse.
Og hvor hans første ægtefælle, Kirsten Findsdatter, opholder sig ved folketællingerne i 1845 og 1850, samt deres skilsmisse.

Jens Sørensen bliver født i Orte sogn i 1813, hjemmedøbt og fremstillet i Orte kirke 23.02.1813.
Han bliver konfirmeret i Skydebjerg 22.04.1827, men han er fortsat bosat i Orte sogn.
Ved folketællingen i 1834 er han tjenestekarl i Skydebjerg sogn.
Han får en uægtefødt datter, Birthe Kirstine Jensen, i Orte sogn 12.02.1934. Mor er Kirsten Findsdatter.
Han gifter sig med Kirsten Findsdatter i Orte kirke 23.05.1835.
De får en søn, Find Jensen, i Orte sogn 14.03.1836, men han dør allerede 13.06.1836.
De får en datter, Ane Sophie Jensen, i Orte sogn 16.07.1838.
Ved folketællingen i 1840 bor han sammen med ægtefællen og de to døtre i Orte sogn.
I 1842 flyttet han og ægtefællen (døtrene er ikke nævnt) til Kærum sogn med et "tilsølet og næsten ulæselig skudsmaal", og det er noteret i samme notat at de har forladt sognet igjen i 1843, men der står ikke noget om hvor hen. Skudsmål er sendt til Skydebjerg sogn.
Fra lægdrullerne har jeg fulgt ham fra 1813 i Orte sogn, via et ophold i Skydebjerg sogn, tilbage til Orte sogn og til Kærum sogn i 1843.
Her kommer der spændende oplysninger for han er tydeligvis ikke mødt frem som han skulle, men han skal være i Københavns slaveri. Det er også noteret at han er slettet af lægdrullen nu, og at han er i Københavns slaveri på 6 år efter bevis.
Han er så fundet i Stokhuset i København i folketællingerne i 1845 og 1850, samt i signalementsprotokollen fra Stokhuset, hvor det kommer frem at han er indkommet 3. Februar 1844.
21. november 1850 er han indflyttet i Tommerup sogn, angivelig fra Skydebjerg, men han kommer altså nok omtrent direkte fra Stokhuset i København.
I Tommerup sogn bor han sammen med en tjenestepige, som flytter ind samtidig med ham, men fra Turup sogn.

Hans første ægtefælle er borte, men hun dukker op igjen i København i 1853, hvor hun gifter sig i Trinitatis kirke. Dette par flytter først til Ålborg og senere til Øster Hornum, hvor han oprindelig kommer fra.
Ved vielsen bor begge brudefolkene på Borgergade 128 i København, og hun er fraskilt.

De to døtre er i folketællingen i 1845 i pleje hos familier i Orte sogn.

Fra Tommerup flytter Jens Sørensen og denne tjenestepige, Birthe Hansdatter, til Brylle sogn, hvor de får to døtre sammen, henholdsvis Kirstine Jensen i 1851 og Anne Marie Jensen i 1853. Derefter flytter de til Sankt Knuds sogn i Odense, hvor de først får en søn, Hans Emil Jensen, i 1855, hvorefter de gifter sig 30.10.1858. Videre får de en søn, Carl Theodor Jensen, 01.03.1859, men han dør kun en uge gammel.
Endelig får de nok en søn som naturligvis får navnet Carl Theodor Jensen 15.04.1860 i Sankt Morten sogn i Horsens, hvor han bliver døbt 12.04.1961.
Så finder jeg ægtefællen, altså nr. 2, Birthe Hansen, i folketællingen i 1870 i Orte sogn, hvor hun er enke og bor sammen med denne sønnen fra Horsens.
I folketællingen i 1880 er hun også i Orte sogn, nu sammen med datteren Anne Marie Jensen og hendes 3 uægtefødte børn (med 3 forskellige fædre - og der kommer en mer!) samt en af datteren Kirstine Jensens uægtefødte børn.

Jeg har prøvet at finde konfirmationer og vielser til børnene, samt dåb til børnebørn for at se om Jens Sørensen kunne dukke op som far eller fadder, men uden at jeg er kommet længere med akkurat det.

Men Hans Emil er født i Odense i 1855 og da bor de i Cancelliehuset, og ved vielsen i 1858 bor de på Vesterbro. De flyttet fra Brylle til Sankt Knuds sogn i Odense 30.04.1853, så de burde kunne findes i Odense i folketællingen i 1855. Jeg har dog ikke lykkedes, selv om jeg har prøvet både DDD, MyHeritage og Odensedatabasen.

Carl Theodor II blev født i Sankt Morten sogn i Horsens 15.04.1860, men der er ikke angivet nogen adresse på forældrene her.
Alligevel vil jeg dog antage, at de må være at finde i Horsens ved folketællingen i 1860.

I folketællingen i 1870 er ægtefællen anført som enke, altså må Jens Sørensen være afgået ved døden et sted mellem 9 måneder før Carl Theodor II blev født og 01.02.1870 - måske i Horsens, måske i Orte og måske et helt andet sted hvor de har opholdt sig undervejs.
Hun dør i Orte sogn 11.01.1882.

Hvis nogen orker at hjælpe mig med at finde dette og har brug for at checke anførslerne i kirkebøgerne, så lægger jeg gerne ud linker, men med alle disse oplysninger, synes jeg det ville blive utrolig mange linker, hvor de fleste antagelig alligevel ikke ville være aktuelle.

På forhånd tak - ikke mindst for at læse al denne tekst :D

Ivan Kristensen

Ivan Kristensen

Jeg bør måske tilføje, at jeg har haft et par forespørgsler ude om denne person tidligere, men det omfatter kun de oplysninger som jeg har nævnt over.
Det jeg spørger efter nu, har ikke været behandlet tidligere - i det mindste ikke i tråde som jeg har startet.

Bare i tilfælde at nogen mener at kunne huske tråde om denne person eller hans første ægtefælle - og for den del den første ægtefælles anden ægtefælle - og vil lede efter disse tråde for at checke om de oplysninger, som jeg nu efterlyser, er i disse tråde. Det er ikke tilfældet.

Venlig hilsen
Ivan Kristensen

Peter Kristiansen

Der er ikke noget Skt. Mortens sogn i Horsens....Kun et Vor Frelsers og evt. Klosterkirkens. Er det forkert sogn eller forkert by ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Ivan Kristensen

Sorry, jeg skrev efter hukommelsen og Mb. Altzheimer light gjorde nok sit!
Det var naturligvis ikke Sankt Mortens sogn i Horsens - det var Vor Frelsers sogn!

Ivan

Ivan Kristensen

Jeg har selv fundet ham og familien i folketællingen i Horsens i 1860.
Da bor de på Østergade i Horsens.

Ivan Kristensen