Mogens Knuds. & Gertrud Lisbeth Abelsd., Gunderslev sogn 1779 / Abel Ringsted

Startet af Lars Skovvang Larsen, 23 Sep 2017 - 13:43

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Kan nogen hjælpe med at belyse parret Mogens Knudsen (f. o. 1739) og Giertrud Lisbeth Abelsdatter (f. o. 1748) i Gunderslev sogn, Sorø amt?

Det tidligste kendskab jeg har til parret er i 1779, hvor de fik døbt en datter Maren Kirstine. De boede da i Fuglsangshuset:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150643#150643,24984503
"Fredagen D 1te Octob: - Maren Kirstine egtefød i Fuglesanghuuset af Sr Mons Knudsen og Hustrue ibd: Baaren (til) Daaben af Sr Elias Abel i Ringsted hans Huustroe: Faddere vare Ms Krog Sko[leholder] i Holløse, Sr Nyeboe, og Herlufsen paa Gunder[slevholm] etc:"

Parret fik i hvert fald yderligere 4 børn:
1780 Christian Peter Abel - Fuglsangshuset.
1783 Maren Kirstine - Fuglsangshuset.
1785 Inger Cathrine - Holløse.
1788 Maren Cathrine - Holløse.

Hvad Mogens Knudsen beskæftigede sig med mens familien boede i Fuglsangshuset ved jeg ikke; men jeg fornemmer at han kan have været skytte eller skov-et-eller-andet.
Fra 1785 ses han som gårdmand i Holløse.
Ved folketællingerne 1787 og 1801 var han gårdmand i Holløse.

Mogens Knudsen døde i 1805 og Giertrud Lisbeth Abelsdatter døde i 1820, begge i Holløse, hvor sønnen født i 1780 (Peder Mogensen kaldet) fortsatte som gårdmand.

Fadderen Sr. Elias Abel i Ringsted, der ses som fadder i 1779, ses i folketællingerne 1787 og 1801 som værtshusholder og avlsbruger i Ringsted - i 1801 yderligere som forligskommissær. Han var født omkring 1744.
Min formodning er, at han er bror til Giertrud Lisbeth Abelsdatter.

Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Har jeg virkeligt fået stillet et så umuligt spørgsmål, så der ikke er nogen, der har et bud?

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk