Udbetaling af Aldersrente

Startet af Kirsten Domino, 26 Sep 2017 - 15:40

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Domino

Hej!

Har man mulighed for at finde oplysninger om personer der fik aldersrente, og evt den vej at finde dødstidspunktet?

Venlig hilsen
Kirsten.

Lene Søgaard Pedersen

Hej Kirsten

Der findes ikke en landsdækkende liste over dem der fik udbetalt aldersrente, så du skal vide hvilket sogn han levede og vel også døde i for at finde det, jeg tænker ikke at det er den nemmeste vej til at finde dødsdataerne.

Prøv at kontakte det lokale arkiv, og se om ikke du gennem deres avisregistrering kan finde en dødsannonce eller anden omtale af personen, måske har de også listerne for det pågældende sogn over dem der fik udbetalt aldersrente.

Venlig hilsen Lene

Kirsten Domino

Hej!

Mange tak for hjælpen og de gode råd.

Venlig hilsen
Kirsten.

Anne Messmann

Du kunne jo også prøve Mediestream: http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis 
eller Politikens E-arkiv Hvis ikke du selv har adgang, kan du få det slået op her i Forum på "Opslag i bøger ...".

Du skriver hverken årstal eller hvor i landet personen levede? Boede vedkomende i København har Stadsarkivet netop lagt Alderdomsforsørgelse ud på nettet: https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/alderdomsforsorgelse

Venlig hilsen
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Kirsten Domino

Hej!

Tak for svaret.

Mit spørgsmål handlede ikke om nogen bestemt person, men mere generelt. Jeg leder efter nogle stykker i Skanderborg området, der er døde senere end der kan ses i den nyeste kirkebøger, der er tilgængelig på nettet. Jeg har søgt i "find en grav" men det er mit indtryk, at man ikke kan finde noget, hvis gravstedet er sløjfet.

Venlig hilsen
Kirsten.

Grethe Leerbech

Hej

een af de ting jeg gjorde, var at kontakte det lokale bibliotek-eller hovedbiblioteket i den egn - og spørge om man stadig har gemt de offentlige skattelister som kom tror jeg til ca. 1960

I hvert fald havde Svendborg hovedbibliotek dem og jeg kunne låne dem hjem og her finde det år mine aner døde - ikke datoen - da jeg kunne se, at året efter var de der ikke. ligeledes at den ene døde 2 år før den anden.

det er i hvert fald en mulighed.


mvh
Grethe

.

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kirsten Domino

Hej!

Tak for rådet Grethe, jeg kan se, at der er flere muligheder man kan anvende.

Venlig hilsen
Kirsten.