Erfaring med DNA test i forbindelse med slægtsforskning

Startet af Henrik Sørensen, 26 Sep 2017 - 16:49

Forrige emne - Næste emne

Henrik Sørensen

Hej

Er der nogen der har erfaring med DNA test på My Heritage.

Både pris og brugbarhed.

vh Henrik Sørensen

Anders M. Petersen

Hej Henrik!

Nu skal det ikke være nogen hemmelighed at jeg er en meget tilfreds kunde hos FamilyTreeDNA (FTDNA) og ikke har erfaringer med MyHeritage, men i Facebook-gruppen "DNA og slægtsforskning" oplever vi ofte at brugerne er skuffede over antallet af matches på MyHeritage og derfor bruger penge på at flytte deres DNA-prøve til FTDNA, hvor de får langt flere matches.

Så jeg vil altid anbefale FTDNA frem for MyHeritage.
Og hvis alle vi danskere bare var enige om at bruge det samme selskab, ville vi alle få flere matches!

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Tina Lau Pedersen

Jeg har indtil videre dårlige erfaringer med den..

Vi forsøger at finde ud af, hvor min tipoldefar var fra. Historien er Etiopien, men tænkte en DNA fra min mor kunne hjælpe os på vej. Hun har sort hår og har mørkere hud end den normale dansker. Nu fik jeg så svaret i forgårs som viste at hun absolut ingen afrikanske gener har i sig, men er skandinaver og har en smule fra irland/skotland..
Jeg har skrevet med dem på mail - og afventer nu svar igen. Første svar fra dem var at der er irske/skotske aner i hende, måske helt tilbage fra vikingetiden.. Og så en lang besked om, at man ikke kan forvente at alle gener fra ens forfædre går videre til børnene. Det er også korrekt, men nu ligner min mor ikke en dansker (og slet ikke en irer/skotte)- og flere i familien har ligeledes lidt mørkere gener i sig, så den begrundelse vil jeg nu ikke acceptere.. Så nu afventer jeg endnu en gang et svar fra dem.. Lige nu kan jeg i hvert fald ikke anbefale dem!

Min kærestes teori er at de sender falske resultater som passer på den almene testperson fra det område...

Anders M. Petersen

Hej Tina!

Nej - ingen testfirmaer laver falske resultater - det er en konspirationsteori!
Der var sågar én, der sendte sin test til de 3 store DNA-firmaer under 3 forskellige navne og adresser, med 3 forskellige email adresser og 3 forskellige kreditkort men fik nogenlunde ens svar alle steder fra. Så det kan du med sikkerhed glemme!

Det er snarere historien om at der er "gode historier" i alle slægter, som ikke holder når det kommer til stykket. Emnet blev behandlet i "Slægt og Data" tidligere i år.

Her skal man huske, at alle mennesker i udgangspunktet har sort hår og brune øjne, men at vi her i Norden har meget udbredte gener, der giver os lyst hår og blå øjne. Disse gener er dog ikke dominerende, så af og til springer de oprindelige gener ud og giver mørkt hår og mørke øjne. I tidligere tider, hvor man ikke vidste meget om genetik gik sladren så om "den spanske soldat", "sigøjneren" eller nu "manden fra Etiopien". Din DNA-test viser så med ret stor sikkerhed at det bare er en god historie.

Hvis DNA-testen ikke passer med den genfortalte historie, så er det jo ikke sikkert, at det er DNA-testen, den er gal med  ;)

Og hvis du vil være endnu mere sikker kan du tage en DNA-test på en efterkommer i lige mandlig linje efter din tipoldefar og teste hans haplogruppe. Det vil afsløre med 100% sikkerhed om din tipoldefar var fra etiopien. Mere i det næste nummer af Slægtsforskeren...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Tina Lau Pedersen

Hej Anders,

Jeg tror nu også teorien er hen i vejret, så ville der absolut være blevet gjort et stort nummer ud af det.
Dog kan jeg læse mange steder, at folk får væsentlige forskelle i deres resultater ved at uploade dem på forskellige sider..

Nu har jeg forsøgt at uploade de rå DNA data på gedmatch - nu skal jeg bare vente et par dage, så må vi se om den siger noget anderledes.
Jeg ved godt, at generne kan springe - det er også kun min mor, min ene søster (vi er 3 piger) og min ene niece (også tre piger) som er mørkere end os andre. Nogle af os (mig og én niece) er ret lyse og folk griner, når jeg fortæller min mor er mørk  :-X
Men nu må vi se - ellers må jeg høre min onkel om han har lyst til at tage en test som du siger.

Den sorte hårfarve er heller ikke så vigtigt - min morfar og mormor havde vist begge sort hår, så der har du nok ret.. Men den mørke hudfarve er svær at komme uden om. Der var ikke mange med så mørk hud i Danmark, da min mor var barn i 50'erne.. Det var først årtiet efter, da tyrkerne begyndte at komme til landet..

Anders M. Petersen

Hej Tina!

Ja - estimaterne på etniticitet varierer meget. Der var to enæggede tvillinger der testede hos alle selskaber og fik meget forskellige resultater - også hos det samme selskab - trods at de var genetisk helt ens.

Men det er fordi DNA-selskaberne véd at kunderne forventer en opdeling i "Skandinavisk", "Britiske Øer", "Vesteuropa" osv. selvom vi i Europa er så genetisk ens, at det i bedste tilfælde blot er et estimat. Det er klassisk at vi skandinaver altid får en høj andel "Britiske Øer" i disse tests - endnu en ting som vikingerne er skyld i!  ;D

Men der går ikke røg uden en brand, så hvis du havde en 100% etioper blandt dine tipoldeforældre, så er jeg ret sikker på at det ville kunne ses i en autosomal DNA-test! Det er mere inden for det europæiske område at det hele flyder sammen...

Men Y-DNA er som sagt vejen frem, hvis du vil være 100% sikker. Hvis din tipoldefar var 100% etioper (eller hvis blot hans far eller farfar var det), så vil det kunne ses 100% sikkert i en Y-DNA prøve på en efterkommer efter ham i lige mandlig linje (det er altså meget vigtigt med den lige mandlige linje - ellers er det ikke hans Y-DNA du tester).

Du skal enten tage en Y37 hos FamilyTreeDNA, som også giver mulighed for matching på din tipoldefar eller et "Top-Level Orientation Panel" hos Yseq, der er lidt billigere og giver en meget mere detaljeret haplogruppe end Y37 fra FTDNA, men ikke giver mulighed for matching af slægtninge til din tipoldefar.

Yseq "Top-Level Orientation Panel": https://www.yseq.net/product_info.php?products_id=56898

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hvis man vil overføre sit autosomale DNA-resultat fra "et andet selskab" til FTDNA, så er der lige nu 9$ rabat så det kun koster 10$ med rabatkoden ATUL0917.

Der er ligeledes lige nu ekstra 10$ rabat på den mest slægtsforsknings-anvendelige test "Family Finder" med koden ATFF09177, så den kun koster 59$ + 13$ i porto = 72$ (eller ca. 460 kroner).
Husk at sende prøven retur som brev til 25 kroner og ikke som en dyr pakke - uanset hvad FTDNA skriver!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Pia Wølch Jørgensen

Jeg har rigtig god erfaringen med DNA test fra MyHeritage.


Jeg har fundet ud af hvem der var min biologiske farfar. (og min far har fundet ud af hvem der var hans far).
- og min fars nyfundne kusine har fundet ud af hvem der så samtidig var hendes far. (ud fra det puslespil at finde ud af hvem der hørte til hvor).

Alt sammen ud fra mit match med en grankusine, grantante og en (fantastisk) mand jeg kun deler 0,5% dna med og en helved masse detektiv arbejde.

Jeg kan bestemt anbefale MyHeritage efter den her omgang.

Mvh Pia Jørgensen

piawj91@gmail.com