Min bortadopterede far, Kaj Steen Schack Bigler, f Fødselsstiftelsen 1908

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 28 Sep 2017 - 16:25

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Jeg søger en biologisk far til min far som blev forladt af sin mor lige efter fødslen på Fødselsstiftelsen d. 2. maj 1908.

Han blev navngivet, tilsyneladende på Fødselsstiftelsen, 29. april 1910 og fik da navnet Steen Schack Christensen. Da han blev adopteret af sine adoptivforældre Hjalmar Charles Casper Bigler og hustru Nanna d. 1. maj 1912, fik han navnet Kaj Steen Schack Bigler

Hans mor hed Rosa Astrid Alexandra Christensen, f 11. april 1889 i Saxogade 59, København. Jeg har meget godt styr på hende og hendes familie, men der er aldrig blevet noteret nogen far til barnet de steder jeg har forsket.

I min fars efterladte papirer har jeg fundet 2 mystiske dokumenter (vedhæftet) hvor en læge Xxx Olsen d. 20.12.1911 bekræfter at hans biologiske mor, Rosa var sund og rask samt et dokument hvor samme læge 8 dage senere bekræfter at en ukendt Edvard Sihm også er sund og rask.

Det er jo påfalden at begge undersøgelser skete ca. 5 måneder før adoptionen gik i orden og det bekræfter min mistanke om at Edvard skulle være faderen.

I Kbh's Overpræsidiums AJ-journaler har jeg fundet en faderskabssag på hendes tredje uægteskabelige barn, men ikke nogen sag på min far.

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg får bekræftet om Edvard er faderen?

PS Jeg kan kun vedhæfte 1 fil, men opretter et svar hvor du kan se den anden fil

[vedhæfting slettet af admin]
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Britta Hansen

#2
Hej Leif
Jeg har netop læst den meget interessante artikel "DNA i slægtsforskning – hvad kan det bruges til, og hvordan gør man?" i vores medlemsblad Slægtsforskeren 3/2017, måske har du også.

Er det ikke oplagt at prøve ad den vej?

Omtalte toldfuldmægtig kan være ham her med to sønner i FT1930.
https://www.danishfamilysearch.dk/sogn596/census1930/opslag11649352

Der kunne findes efterkommere, der ville hjælpe dig.

Tilføjet:
Det kan være Anders Morup-Petersen vil give sit besyv med :-)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Britta

Tak for dit indlæg. Ja, det kan sagtens være ham, og jeg har også fundet ham i andre FT, men jeg er nødt til at have bevis før jeg går videre.

Jeg har ikke læst artiklen, da jeg ikke har modtaget bladet, men det vil jeg undersøge.

Jeg har netop læst at man på rigarkivet kan se protokoller med "ukendte" fædre - er der nogen der har prøvet det?

Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Kirsten Tatt


"Edvard Carl Nicolai Sihm

Født: 09-04-1885 i Kerteminde - søn af Harald Sophus Nicolai Sihm, toldassistent og hustru Elna Sihm f. Nilsson.
Kilde: Hans vielse.

Erhverv: Toldfuldmægtig

Gift 29-05-1920: Ungkarl, toldfuldmægtig af Frederiksberg, Edvard Carl Nicolai Sihm, f. 09-04-1885 i Kerteminde -  søn af pens. toldassistent Harald Sofus Nicolaj Sihm og hustru Elna Sihm f. Nilsson - gifter sig 29-05-1920 i Vanløse kirke, Kbh. med fraskilt hustru af Bernstoff, Gerda Augusta Cecilie Werner Sørensen f. Larsen, f. 21-04-1891 i Skt. Matthæus sogn, Kbh. - datter af postmester, folketingsmand Otto Larsen og hustru Dagmar Augusta Volpers Larsen f. Seidelin. Gerda er skilt fra ingeniør Olaf Werner Sørensen den 16-11-1914 (viet i Rotterdam juni 1914).
Kilde: KB-opslag 123, side 120. Gentofte. År 1905-1933. KB_1892_131_3_024_0120a-V."

https://www.familiesporet.dk/pgv/individual.php?pid=I1826&ged=Correll_Dohlmann.ged

vh Kirsten

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Kirsten

Tusind tak for indlægget med de mange oplysninger, men jeg mangler stadig bevis på at han var min biologiske farfar!

mh/Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Anders M. Petersen

Hej Leif!

Som Britta siger, så har du mulighed for at få sikkerhed for forbindelsen ved at DNA-teste dig selv og så en officiel efterkommer efter Edvard Sihm. Da det ikke er så mange generationer tilbage, så vil en autosmal DNA-test give dig et sikkert svar.

Når man bruger en autosomal DNA-test skal man altid lige kigge forbi denne tegning, der er baseret på autosmale DNA-resultater for tusindvis af testere med kendte relationer: https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_statistics#/media/File:Shared_cM_version_3.jpg

Den person, der tager testen står under "Self" i midten. Antager vi at du tester dig selv og også tester en officiel efterkommer efter Edvard Sihm på samme generations-niveau som dig, så deler i en fælles farfar, men ikke en fælles farmor. Du skal derfor i skemaet gå op til "grand-parent" (grøn) og så til venstre (for halvsøskende). Så ned ad den grønne søjle til "Half 1C" som svarer til "halvfætter".

Her kan du se, at du i snit kan forvente at matche på 457 cM (centimorgans, der er et mål for hvor meget man matcher genetisk) og med et maksimalt interval på 137 til 856 cM. Det er vigtigt, for intervallet starter på 137 cM, så du kan være sikker på at hvis din teori holder, så vil du selv i værste tilfælde kunne se, at I matcher (og 137 cM er ganske signifikant).

En autosomal DNA-test er ikke alene den billigste DNA-test, men også den man bagefter kan bruge til almindelig slægtsforskning. Jeg vil dog anbefale at du starter med at skrive til en officiel efterkommer efter Edvard Sihm og får vedkommende med på idéen, inden du bestiller testen. Da dette slægtsforhold er relativt nyt, så skal man nok tænke sig godt om i forhold til hvordan man kontakter personen, herunder at gøre opmærksom på at det udelukkende er af ren interesse (og altså ikke for at påkræve sig arv eller lignende). Og jeg plejer altid at anbefale et fysisk brev til den slags henvendelser.

Den DNA-test du skal bruge er "Family Finder" fra FamilyTreeDNA, som lige nu koster 69$ + 13$ i porto pr. test. Dem skal du bruge to af, så dit samlede budget er 164$ (ca. 1.075 kroner), hvilket jeg synes er en rimelig pris for at få sikkerhed. Hvis du tager chancen og bestiller den ene test i dag, så er der 10$ rabat med koden ATFF0917.

Held og lykke!
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Anders

Tak for din varme anbefaling for en DNA-tast, og du har ret i at det ikke er noget stort beløb, men indtil videre foretrækker jeg at forske i forholdet på den gammeldags metode. Først når jeg har konstateret at der ikke findes andre metoder, vil jeg overveje sagen.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Johanne Geertsen

Nu har jeg læst mange gange om DNA test af en afdød, hvordan forgår det, undskyld at jeg blander mig.
På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298

Johanne Geertsen

På forhånd tak
Med Venlig Hilsen
Hanne Geertsen
Bruger Slægtsprogrammet
Brother´s Keeper
Medlem af DIS 11298


Leif Starinsky von der Recke Bigler

Til Gitte

Tak for linket. Ja, jeg har helt tjek på adoptionen og min fars biologiske mor - jeg mangler kun faderen!

Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Gitte Johansen

Med andre ord, så var faderen ikke nævnt ved selve adoptionen??

Det kunne jo være, at han var det, når man havde disse lægeattester.


Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Gitte

Nej, han er ikke nævnt nogen som helst steder i nogen af de dokumenter jeg har fundet om min fars biologiske mor, men jeg synes også selv at det må være indlysende at han kan være faderen - jeg har dog brug for en dokumentation!

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Tak til alle der har hjulpet mig i denne sag. Jeg har ikke været aktiv i længere tid, men i foråret fandt jeg beviser for at Edvard Carl Nicolai Sihm var min farfar. Det skete da jeg på Rigsarkivet fandt frem til adoptionssagen, og heri lå bl.a. et brev fra Edvard der erklærede sig som far til min far.
Endnu engang tak for hjælpen.
Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry