Guldsmede i Danmark

Startet af Bjarne Hagelquist, 25 Apr 2011 - 18:45

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Hagelquist

Hej,
søger oplysning om ovenstående - altså ikke de flyvende, men mere jordnære af slagsen !

Og jeg ved ikke om jeg har placeret mig i det rettet forum, det håber jeg, hvis ikke bliver jeg nok "flyttet".
Men som skrevet, søger oplysninger om guldsmede i Danmark. Har skrevet til guldsmed.dk men de har nok travlt med at samle guld, for de svarer mig ikke.

Findes der et sted hvor man kan hitte hvem der er udlært og har arbejdet hvor ?
Tidsrummet er fra ca. 1920-60 !

Håber at der er nogen af de dygtige folk kan hjælpe mig - tak

med venlig hilsen
Bjarne Hagelquist

Mogens Fabritius

Hej... Det er nok en stor mundfuld... Der var/er noget der hed "Guldsmede standens Bibliotek" ? men det er hvist lukket ned, til bedere tider... Der er nok mange gode tip, jeg kender det af erfaring, så jeg er med på en "lytter"... Svendeprøver kunne være noget frivilligt (1920erne) En kvindelig sølvsmed her i Aarhus, måtte man rette i svendebrevet, da det stod fortrykt i hankøn.... Det var en komision med politimesteren i spidsen, der stod for svendeprøver, (2 gange om året?)
Kunne du oplyse navn og sted, så er der måske mere kød på at hjælpe...

Venlig hilsen Mogens Fabritius...

Bjarne Hagelquist

Hej Mogens,

tak for info ! Det drejer sig netop om Aarhus og en guldsmed ved navn Svend Aage Weng Hagelquist. Grunden til at jeg søger ham, er at i div. KB'er står som henholdsvis guldsmed, maler, konditor og buschauffør, så jeg vil "bare" gerne vide om det med guldsmed var "ægte nok.
Han er født i Aarhus i 1905 og død i 1987.

Med venlig hilsen
Bjarne

Hans Poulsen



Hej Bjarne

Prøv dette link:

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Kunsth%C3%A5ndv%C3%A6rk_og_design/Guld-_og_s%C3%B8lvsmedekunst,_smykker_og_stene/guld-_og_s%C3%B8lvsmedem%C3%A6rker

Eller brug Google med diverse søgeord:

- Sølvsmede
- Mestermærker
- Bøje
+ alle dem, der kommer af sig selv, havde jeg nær skrevet.

Venlig hilsen
hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Mogens Fabritius

Hej.... Jeg kan starte med at udvide antallet med af stillings betegnelser, da din Svend Aage Hagelquist er indskrevet på Teknisk Skole som "Juveler". Det er en Carl Nielsen i Bruunsgade der betaler, Det er nok hans læremester, jeg har ikke kontrolleret det. SAaH er født 20-11-05, og er nu 16 år. Betaling for ham er 20,00 kr. Han får nogle dårlige vidnesbyrd, og vedtegnes som "syg i kvartalet"
Året efter er Svend Aage Weng Hagelquvist, Guldsmed. Guldsmed Nielsen, Brammersgade 50, står som betaler, 10,00 kr. SAaWH, født 20-11-05, står nu som 15 år. Vidnesbyrd: flid mg, kundskaber mg.
Jeg vil lige finde de rigtige årstal, Det er de eneste 2 år eller 4 semestre, jeg lige kan finde SAaH. Jeg er ikke bekendt med hvor længe "man" gik på aftenskole, da det åbenbart et frivilligt foretagende, fra en side. Mange betaler selv, eller faderen står som betaler. (?)
Kilde: Aarhus Tekniske Skoles, afleveringer til Erhvervsarkivet.

Mvh. Mogens Fabritius...

Bjarne Hagelquist

Kære Mogens,

mange tak for oplysningerne, interessant hvordan man bliver guldsmed på 1 år !!

Og nu kan han så også tilføje juveler på sit CV - ikke dårligt !

Finder du mere vil jeg gerne have det med også - tak !!

MVH/Bjarne