Herredsfogeden Las Michelsen, Obling, og forb. til Nørkjærgård i Nr. Bork

Startet af Vera K. Madsen, 07 Okt 2017 - 15:05

Forrige emne - Næste emne

Vera K. Madsen


At herredsfogeden Las Michelsen i Obling, (f. i slutn. af 1400-tallet) var efterkommer af Nis Lauesen/Lagssen, der var bonde på hovedgården Nørkjærgård i Nr. Bork o. 1500, fremgår bl. a. af

Troels Dahlerup: Det kgl. Rettertings domme, bd. II, s. 723:
154o, "Terckel Pedersen hagde breff af Nørherresting, som Las Michelsen met fler hagde utgiffuitt i 1540, lydende at hans fuldmyndig hagde udskilt af Nis Lausens arffuinge Las Michelsen og Eske Michelsen, hvis breve og adkomst, the haffue po thet gotts, som Nis Lauesen fick af Josep Reckhals, som lygendes er y Obeling i Sønder Bork sogn."

Landbohistorisk Selskab, Adkomstregistrering og Navneforskning, oplyser yderligere:
1540, Eske Mikkelsen, bd i Nr. Horne herred, Nis Lauesen, bd, død i Nr. Horne herred. Arvinger Eske og Las Michelsen; Reckhals Josef Christensen til Søndersthoved, (lever i 1513), g.m. Edel Clausdatter, datter af Claus Jensen (Skeel?) til Søndervang; væbner Terkel Pedersen (jyske linje) til Føvling, g.m. Birgitte Josefsdatter Rekhals."

En søgning tilbage i tiden:
Trap, 5. udg., s. 474: Om Søndervang, Stadil sogn:
"Har muligvis tilhørt Bo Høg, der pantsatte til sin svoger på Vosborg.
1424, havde hans sønnesøn Lage Rød en trætte med Ingeborg Vendelbo til Vosborg.
1496, tilhørte den væbneren Claus Jensen (Skeel?), hvis datter fru Edel (død efter 1552) ægtede Josef Rekhals, som 1511 nævnes til Søndervang.
Josef Rekhals datter, Birgitte, bragte den til sin mand, Terkel Pedersen Væbner til Føvling (død 1564)."

Landbohistorisk Selskab, (uddrag u. Nørkjærgård):
1517, Bertel Eskildsen, bd og dmd på Nr. Horne herredsting,
Mikkel Terkelsen, bd på Nr. Horne herredsting,
Nis Lauesen(Lagssen), bd i Nørkjærgård,
Nis Mikkelsen, bd på Nr. Horne herredsting, (vistnok birkefoged i Lønborg),
Las Mikkelsen, herredsfoged, (nævnt i forb. med en sag om kirkejord i Oddum).

Det ser således ud til at Josef Rekhals til Søndervang i begyndelsen af 1500-tallet havde gods i Obling, Nr. Horne herred.
Spørgsmålet er så:
1) Om faderen til herredsfogeden Las Michelsen, har været den Michel Terkelsen, der nævnes herover, som kunne have været gift med en datter af Nis Lauesen/Lagssen??

2) Om den Lave/Lage, der var far til Nis Lauesen/Lagssen, kunne have været Lage Rød, - hvordan slægtsforbindelsen til Josef Rekhals så end har været??

Jeg håber, der er nogen, der kan kaste lidt mere lys over sagen.

I mit næste indlæg vil jeg redegøre for min teori om, hvem Jens Iversen Bandsbøls 1. hustru har været.

Mvh
Vera K. Madsen


Egon Hansen

Jeg mener at jeg ien tidligere tråd her, har set Las Mikkelsens far nævnt som Mikkel Ibsen?
Mvh Egon Hansen

Vera K. Madsen


Hej Egon.
Det er rigtigt nok, at den Las Michelsen, der levede i Sdr. Bork (på Vrågården) i 1600-tallet, var søn af Michel Ibsen. Han var ikke selv herredsfoged, men gift med en søster til herredsfogederne Las Lauridsen i Vestergård og Niels Lauridsen i Grimlund m. fl.
Han har uden tvivl også været efterkommer af den gamle Las Michelsen, herredsfogeden, som menes at være død midt i 1500-tallet. Det er sidstnævntes herkomst jeg forsker lidt i her. Mere om hans efterkommere følger ...

Mvh Vera

Egon Hansen

Hej Vera.
så har jeg fejllæst det om Las Michelsens fader !
jeg glæder mig til at følge din tråd, jeg skal frem til præstens søn og svigerdatter som fæster en part af Rahbæk og deres datter som bliver gift med Christen Ivarsen.
Kender du kilden til den anden tråd, om det bare er mig som ikke kan læse eller der er fejl i tråden?

Vera K. Madsen


Hej.
Jeg har også set udlægningen i den anden tråd, men kender ikke kilden.

Der er mange, der har fabuleret over og givet deres bud på sammenhængene i herredsfogeden Las Michelsens efterslægt - der er især skrevet meget om den halshuggede herredsfoged og hans søn, Lars Nielsen i Bindesbøl, (som nogle nok har tillagt flere børn,
end han har kunnet tilkomme ;-) - her iblandt også Jens Iversen Bandsbøls 1. hustru, Anne.)

I mit forsøg forsøg på at finde frem til hendes herkomst, er jeg gået ad lidt andre veje - og jeg tror, jeg har fundet hende!
Det vi ved om Las Michelsens gods og hans efterkommere stammer bl.a. fra sagerne "Strid om jord i Sdr. Bork", 1622 og 1624, og "Strid om arv" i 1637.
Blandt efterkommerne er det i denne sammenhæng især børn af de to søskende, Niels Lassen den halshuggede, og søsteren Sidsel Lasdatter, der er interessante.

Niels Lassen, død 1600, g.m. Maren NN.
Af deres børn kendes:
Las Nielsen, Bindesbøl, g.m. en Vistesdatter. (efterkommerne vistnok rimeligt velbeskrevne).
Christen Nielsen, Obling, (død o. 1622), g.m. Birgitte Clausdatter. (gården i Obling, som Jens Iversen Bandsbøl også fik adkomst til).
Niels Nielsen Obling
Jørgen Nielsen

Sidsel Lasdatter, død o. 1594, g.m. Jens NN, en gård i Bovnum.
Af deres børn kendes med sikkerhed:
Michel Jensen, som i 1622 gør krav på arv i en gård i Sdr. Bork.
Nu er min teori, at denne Michel Jensen også har haft brødrene Ib Jensen i Sdr. Bork og Lars Jensen i Toftum (hvis datter Anne formodentlig er hende, der blev gift med Jens Iversen Bandsbøl).

Her følger lidt, som understøtter teorien:
H.K. Kristensen i bogen om Nørre Horne herred, s. 271, Toftum:
1534 nævnes Nis Knutssen i Toftum
1573 svarer Chr. og Lars Jensen i Toftum 1 ørte byg til kronen af en eng under Nørkjærgård.
1578 fik Ribe Domkapitel 1 gård Terman Kristensen påboede og "Bandsbøl byggested", Kr. Nielsen boede på, og nok en gård, Nis Larsen påboede.

Og Sdr. Bork, krongods, s. 177:
1573, Mikkel og Ib Jensen
Terben Jensen, Nis Madsen m. fl.
Nævnt også hestegæsteri: Mikkel Ibsen af 5 heste...

Michel Jensens børn:
Las Michelsen, Uldbæk
Chr. Michelsen, Lyne
Kirsten Michelsdatter, Lyne

Ib Jensens:
Mikkel Ibsen, Vrågården, Sdr. Bork
Hans søn, Las Michelsen,fæstede Vrågården i 1643, g.m. Anne Lauridsdatter (søster til herredsfogederne Las og Niels Lauridsen).

Lars Jensens:
Anne Larsdatter, (som iflg. min teori) blev g.m. Jens Iversen Bandsbøl o. 1578.
måske også den Nis Larsen, (på Ribe Domkapitels gård i 1578).

Anne Larsdatter døde o. 1598, og Jens Iversen blev så gift med hr. Iver Gregersens datter, Anne, (søster til Iver Iversen Hemmet i Ribe).

Ribe byfoged tingbog, 1603:
10b. "Mester Iver Iversen læsemester, spørger Jens Iversen i Bandsbøl, om hans salig fader, hr. Iver Gregersen, har selv leveret ham den medgift, blev Jens Iversen ..."
11. "Iver Gregersens bo er endnu uskiftet..
      En svoger (og) Nis Larsen i Toftum ... "

Dette er hvad jeg har samlet. Kommentarer, yderligere oplysninger m.v. er naturligvis velkomne!

Mvh Vera


Egon Hansen

Ak ja! Den Niels Lassen. ham er der mange forlag der har tjent penge på! - - og ikke mindst hans kone og hendes afstamning ! selv om jeg syntes han afslører sig selv allerede i første led, hvor han anfører Niels Clausen til Noes som den samme som Niels Clausen til Nørholm, selv om begge nævnes i en Reces af 1543, af hver sin slægt!
Ærgeligt at sagen mod herredsfogeden ikke er bevaret,  Jeg har set i Kancelliets brevbøger at hans søn Christen Nielsen i Obling, efter sagen klager over at han "forfølges i den sag hvor hans far er henrettet, og at kancelliet bestemmer at Lensmanden skal sikre ham Fred hvis han indbetaler et større beløb som skal gå til lenest fattige.
De tre sager du nævner om Las Michelsens efterkommere - er det noget vi kan læse? Hvor?
Jeg må indrømme at det meste af det jeg "har" stammer fra H.K. Christensen og forskellige slægtsbøger, og min egen sikre viden begynder med Christen Ivarsens yngste søn, Hans, som gifter sig ind på Bundsgaard.
De ejere af Rabæk som nævnes i 1688, ud over Christen Vistisen i Odense, er det også Visti Lassens børn/svigerbørn?  Og der skrives også at de to fæstere ud over Jens Christensen skulle være familie, men det kan jeg ikke få til at passe?
Mvh Egon

 

Vera K. Madsen


Ja, det kunne have været interessant at se sagen mod herredsfogeden.

Om sagerne, så tror jeg måske at de alle findes i "Jydske Domme og Dokumenter 1440-1700", ved H. Hertzum-Larsen, udg. 1998.
Men Hertzum-Larsen har også bragt dem i sit "kritiske" værk, som vist kan ses på DIS ?
Her følger listen med angivelse af, hvor jeg har læst dem:

"Strid om jord", 1622 , i Hertzum-Larsens værk, (s. 77 ff.)
Kilde: Viborg Landstings dombog C, 23. nov. 1622, s. 381a)

Om samme sag i:
Jydske Domme 1440-1700. Kilde: Viborg Landstings dombog C, 23. nov. 1622, s. 388b ff.

Og 1624, i Hertzum-Larsens værk, (s. 70). Kilde: Viborg landstings dombog C, s. 80a ff. Her findes bl.a. oplysning om Sidsel Lasdatter i Bovnum.

Strid om arv, 1637, i Hertzum Larsens værk, (s. 23). Kilde: Viborg Landstings dombog B24 - 568, s. 227a ff. Her findes der bl.a. oplysning om Anne Lasdatter, på gården i Sdr. Bork.

Om ejerne på Rabæk ved jeg ikke meget. Jeg har set noget om, at Jens Christensen Rabæk skulle være søn af præsten Chr. Clausen i Oddum, og gift med Maren Vistesdatter (Viste Lassens datter ?). Jeg skal ved lejlighed prøve at kigge nærmere.

Mvh Vera

Egon Hansen

Hej Vera.
Tak for mailen I Nørre Horne Herred står der at Rabæk er væsentligt større  end en søsterlod, derfor må Maren og
Jens nøjes med at fæste deres part af gården.
For mig ser det ud til at de så igen deler hårparten mellem deres to børn, det bekræftes også af efterslægt af deres søn som jeg har været i forbindelse med her gennem fora.
Jeg fik en del Oddum gårdhistorie fra u afdøde Viuf-Sørensen i Viborg, bl a. om Christen Ivarsen og hans forslægt.
Hans søn, Hans Christensen ser ud til at have været medfæster af Rabæk (de ældste af hans børn er født som "af Rabæk" inden han overtager svigerfaderens selvejergård, Bundsgaard, og Christen Ivarsens datter og svigersøn, Christen Jensen Debel tager over og køber gårdparten til selveje .
Da de ikke selv får nogen børn testamenterer de gården til hendes brorsøn Christen. Nogle år senere bliver Christen Hansen gift med en datter af Jens Jensen Debel junior, fra Tarm.
Hvis der også har været en J.J,Debel, senior, og denne havde været bror til Christen Jensen Debel. kunne gården være testamenteret til både Christen Jensen Debel og hans kones slægtninge- Karen Jensdatter var dog kun 12 år på testamentetidspunktet, men med indstillingen til "ejendomsjord" blandt bøndr på dette tidspunkt (og til dels endnu!) kunne der jo være sket en forlovelse allerede dengang
Nå det er en teori som bliver vanskelig at bevise, der er ingen kirkebøger fra dengang i Tarm, og heller ikke vielser i Oddum! så jeg kan ikke se om slægtsskabet mellem "Deber erne" overhovedet er realistisk.
Mvh Egon

Vera K. Madsen


Hej Egon.
Først skal jeg lige høre, om du har fået styr på præsten Christen Clausens herkomst? Han var jo sønnesøn af Christen Nielsen i Obling, der døde o. 1622, og som var bror til Las Nielsen, Bindesbøl. (Kilde: Sagen "Strid om jord", 1622).

Teorien om at Jens Iversens 1. hustru skulle have været datter af Las Nielsen, Bindesbøl, synes således ikke at holde stik.
Ligeledes har jeg i en tidligere tråd - med udgangspunkt i Hertzum-Larsens kritiske værk - fremlagt oplysninger, der afkræfter den meget udbredte - men udokumenterede - påstand om, at Las Nielsen Bindesbøl, også skulle have været far til herredsfogeden Las Lauridsen i Vestergård (g.m. Jens Iversens datter, Lisbeth) og alle hans søskende.
(Tråden: Jens Iversen, slægt og forslægt .... , 20. sept. 2014)

Som Hertzum-Larsen også er inde på, var de måske børn af den Las Nielsen i Obling, der nævnes flere gange i Lundenæs Lensregnskab i årene 1797 - 1615, og som ikke var identisk med Las Nielsen, Bindesbøl. Men det er jo en anden del af historien.
Ved man egentlig noget om, hvilke børn Las Nielsen, Bindesbøl, havde udover de "afgangne" sønner og Viste Lassen, som ser ud til at være den, der fører Bindesbøl-linjen videre?

Med baggrund i ovennævnte (veldokumenterede) sager, vil jeg i mit næste indlæg gøre nærmere rede for "den reviderede udredning" vedr. herredsfogeden Las Michelsens efterkommere.

Mvh Vera


Vera K. Madsen


Egon Hansen

Hej Vera.
tak for mailen. Nej jeg vidste ikke at præstem i Oddum også var efterkommer af Las Michelsen. Jeg burde nok lige have slået ham op hos Wiberg.
Foreløbig glæder jeg mig til at se dine lister over Las Michelsens efterkommere. Ikke fordi jeg vil indføre dem i mine slægtslister på computeren, men for at få supleret anetavlen.
Takket Viuf-Sørensen gar jeg Christen Ivarsens fædrende forslægt til hans tip-tip oldefar fer levede fra ca 1480 til 1540 og var selvejerbonde i Stoustrup.
Jeg mener at jeg har set Hertzum-Lauritsens -domme og dokumener engang. jeg må se om biblioteket kan skaffe den. De andre kilder fra hans hånd, er de også udgivet, eller kan jeg finde dem på nettet?
og hvordan med Lundenæs lensregnskaber? Jeg er desværre ikke så mobil mere at jeg kan rejse ind og se film på RA.
Mvh Egon

Vera K. Madsen


Den "reviderede udredning" skal først og fremmest ses i forhold til den af Abildtrup fremsatte.
Det er Hertzum-Larsens noter, Uddrag af Jydske Domme og Dokumenter, som jeg kalder hans "kritiske" værk, og som også kan ses på DIS. Her finder man dem nemt: Kilder - Afskrevne kilder - Skriv i søgefeltet over den grønne bjælke: Slægten Abildtrup.
Værket er på 125 s., men er ikke ordnet, hverken kronologisk eller på anden måde, så det kan være lidt svært at finde rundt i. Sidetallene på 1. side henviser til, hvor man finder sagerne i Jydske Domme og dokumenter.
I værket bringer han også relevante ting fra Lundenæs Lensregnskaber. Så vi behøver heldigvis ikke at rejse langt for at se dem ;-)

Først en udredning vedr. Chr. Clausen, sognepræst i Oddum (far til Jens Christensen Rabæk):
Sønnesøn af Christen Nielsen Obling,og Birgitte Clausdatter (sognepræsten Claus Mortensens datter).
Søn af Claus Christensen, Nørkjærgård, g.m. Birgitte Christensdatter (Høst).
(Se fx. Varde Købstad, skiftebreve 1666-1674, lb.nr. 25) Karen Christensdatter i Varde, 1670.)

Christen Clausens hustru er ikke nævnt med navn, men det var altså Birgitte!

Flere oplysninger om herredsfogedens efterkommere følger.

Mvh Vera

Vera K. Madsen


Af de forskellige sager - læst i Viborg Landstings Dombøger - fremgår det, at Las Michelsen i hvert fald har haft 5 børn:
Bertel Lassen, Jørgen Lassen, Sidsel Lasdatter, Anne Lasdatter og Niels Lassen.

Her følger en nærmere udredning, sådan som jeg har forstået tingenes tilstand, men jeg håber meget, at der er nogle, der har lyst til at læse med og som også vil være med til at undersøge, diskutere og forstå (nogle af) sammenhængene i den gamle herredsfogedslægt.
Supplerende såvel som korrigerende oplysninger er ligeledes velkomne.

Flg. sager fra Viborg Landstings Dombøger som jeg i denne omgang har læst i:
"Strid om jord", Dombog C, 23. nov. 1622, s. 381a ff. (H H-L (Hertzum Larsens værk), s. 77 ff.)
"Strid om salg af ejendom", Dombog C, 23. nov. 1622, s. 388b ff.
"Strid om jord", Dombog C, 1624, s. 80a ff. (H H-L, s. 70 ff.)
"Strid om arv", Dombog B24-568, 1637, s. 227a ff. (H H-L, s. 23 ff.)

1) Bertel Lassen, g.m. NN, Obling, herredsfoged
Af børn kendes:
-Las Bertelsen, nævnt o. 1621 i Obling
-Knud Bertelsen i Sjælsbøl
-Matthias Bertelsen
-Dorthe Bertelsdatter, gift o. 1591 (til Nr. Bork)

2) Jørgen Lassen, g.m. NN, Sdr. Bork, en gård
Af børn kendes:
-Niels Jørgensen, på gården i Sdr. Bork
-Matthias Jørgensen, på gården i Sdr. Bork
-Las Jørgensen, Sdr. Bork, død før 1622
-Jens Jørgensen, død o. 1611
-NN Jørgensdatter, g.m. Niels Graversen
-NN Jørgensdatter, g.m. 1) Jep NN i Nebel. 2) m. Jørgen NN
-nok også Knud Jørgensen i Bovnum, nævnt i sagen 1637.

3) Sidsel Lasdatter, død o. 1594, g.m. Jens NN i Bovnum
Af børn kendes:
-Michel Jensen
Iflg. min teori også:
-Ib Jensen, hvis søn Mikkel Ibsen, kom til Vrågården i Sdr. Bork
-Lars Jensen, Toftum,
-Terman Jensen på ½-gård i Obling

4) Anne Lasdatter, g.m. Søren (Nielsen?), på gården (efter Jørgen Lassen) i Sdr. Bork,
-En søn, Niels Sørensen, nævnt i 1637.

5) Niels Lassen, død 1600, Obling, herredsfoged, g.m. Maren NN
Af børn kendes:
-Jørgen Nielsen
-Las Nielsen, Bindesbøl, g.m. NN Vistesdatter
-Christen Nielsen, død o. 1622, g.m. Birgitte Clausdatter
           (12 børn. En søn Claus Christensen, g.m. Birgitte Christensdatter Høst, Nørkjærgård)
-Niels Nielsen Obling, g.m. Maren Jensdatter af Nr. Nebel (hendes mor var søster til Jens Iversen, Bandsbøl).
           Deres Børn:
           Niels Nielsen, g.m. Maren Olufsdatter Borch?
           Chr. Nielsen
           Maren Nielsdatter, g.m. Peder Clausen Fanø
           Kirsten Nielsdatter, død 1653, g.m. Hans Hansen Bagger (hans 2. æ.sk. med Maren Jensdatter af Bandsbøl).
           Anne Nielsdatter, g.m. Jens Jørgensen til Låge og forpagter på Stovgård.

Mvh Vera


Egon Hansen

Hej Vera.
Tak for mailen. Jeg går ud fra at Christen Nielsen i Obling er ham som måtte "-købe sin fre " af kongen (kancelliets brevbøger) . Hvor var hans svigerfar Præst ?
Søsteren Maren, som var gift med Peder Clausen Fanø, (var det ham som var præst i Aal ? for så har vi fælles familie der også. Peder Clausens far var præst på Fanø fra 1604 til efter 1648. Claus Pedersen var søn af en skipper i Ribe, Peder Pedersen og hustru, Lene Clausdatter. Ud over sønnen Peder havde Claus Pedersen mindst 2 piger. Den ene var gift med degnen Claus Lauritsen Vind. (eller Wind).
Min Kones farmor var født i Nordby på Fanø og kan føre sin slægt tilbage til bl. a. Claus Pedersen. medens det er hendes farfars mor de kan føres til herredsfogedslægten.
Mvh Egon


Vera K. Madsen


Hej Egon.
Du har helt ret m.h.t. Christen Nielsen Obling, der var g.m. Birgitte Clausdatter. Også m.h.t. søsteren, Maren, der blev g.m. Peder Clausen Fanø, præst i Aal.
Christen Nielsen Oblings svigerfar, var Hr. Claus Mortensen, der var præst i S. Bork. Det skulle være hans søn, Oluf Clausen Borch, (bror til Birgitte), der var g.m. en Margrethe Lauridsdatter, som blev præst i Nr. Bork og far til professor m.m. Oluf/Ole Olufsen Borch.

Også tak for udredningen. Det er spændende slægter at forske i :-)

Mvh Vera

Egon Hansen

Hej Vera.
Tak for mailen. Nu hvor jeg alligevel havde fat i Wiberg -Net, for at se om de rettelser som Jens Olsen i Roskilde (min jyske slægt) 0g jeg havde indsendt om Klaus Pedersen på Fanø (han levede og var præst betydeligt længere end Wiberg oprindeligt havde skrevet).men den tilføjelse som Aage Dahl havde lavet i sir eget eksemplar af bogen, som Rigsarkivet nu har, om at hans hustru skulle hedde Marianne Gregersen er stadig ikke blevet undersøgt.
Men når Klaus kommer som helt ung kapelan lyder de vel også mest sandsynligt at han giftede sig med den gamle sognepræsts datter+ og a det er hende som bliver moder til børnnene?. Hvis det andet navn er noget somm Aage Dahl har fundet i et skifte kan Klaus jo være blevet enkemand og gift igen?   Jeg tør ikke lægge mig fast på noget.
Jeg kikkde så lige på Oddum og Bork.
Nørkjærgaard har Trap jo først fra 1645, og ikke noget om tidligere slægter der. har du også den mellemliggende række?
Mvhh Egon