Slægtsforskning for begyndere

Startet af Carsten R. Nielsen, 15 Okt 2017 - 12:03

Forrige emne - Næste emne

Carsten R. Nielsen

Jeg har for nylig opdateret min online guide "Slægtsforskning for begyndere", der i ti korte artikler med tilhørende eksempler og links giver en introduktion til, hvordan man kommer i gang med slægtsforskningen:

http://www.slaegtsoglokalhistorie.dk/slaegtforbegyndere.html

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Carsten

Tak for det - og det er jo altid svært lige at sætte en finger på noget af det du skriver i den vejledning, men alligevel:

Dato: Jeg bruger selv altid at skrive måneder som januar o.s.v., altså f.eks. datoen den "5. februar 1607", for så er der ikke noget at tage fejl af.

Tilsvarende synes jeg, at du mangler at præcisere, at man bedst skriver "opslagsnummeret", som man finder sin ane under i kirkebogen. Man skal tit og mange gange tilbage til samme oplysning i kirkebogen igen - og så er det praktisk at have den oplysning, og så har man også dokumentation for, at man rent faktisk "selv" har set oplysningen i kirkebogen.

Jeg kunne så have  tænkt mig 1 til 2 slægtsprogrammer mere, men det er jo så det.

Der er da givet mere - men andre slægtsforskere kan så også give deres besyv med; med håb om, at du så ser med milde øjne på vores hjælp til dig - og så de nye slægtsforskere, som gør brug af dine oplysninger :D

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Carsten R. Nielsen

Tak for kommentarerne. Altid godt at få nogle forslag til forbedringer af guiden. Jeg må dog sige, at jeg ikke er enig med dig her:

Jeg synes, det er helt ligegyldigt, hvordan man som nybegynder skriver datoer, fordi de fleste jo før eller siden begynder at bruge et slægtsprogram, hvori man definerer og kan ændre datoformatet.

Jeg har undladt at råde begyndere til at skrive opslagsnummeret, fordi de så nemt kan gøre den fejl at skrive opslagsnummeret hos Arkivalieronline og ikke sidetallet i kirkebogen. Det førstnævnte kan ændre sig. Senere i guiden (under omtalen af kirkebøger) anbefaler jeg i stedet, at man downloader opslaget og gemmer det på sin computer.

Tilsvarende er der kun foreslået ét slægtsprogram til Mac OS og ét til Windows for at gøre det så enkelt som muligt.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Lis B. Jensen

#3
Hej

Jeg sætter et link ind i min kildehenvisning.
Jeg har naturligvis både side nr. og personens nr. på siden med
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Christian Konstmann Autzen

Hej Carsten

Ja, ja - men det må du jo selv om, men da dejligt at du laver en hjælp for begyndere, at jeg så ikke er helt enig er så en anden ting.

Jeg har så ingen hjemmeside, men havde jeg - og ville skrive en vejledning for begyndere - så ville jeg nok have været mere radikal og skrevet den med de oplysninger, som vitterligt kan være vigtige for en nybegynder, hvordan en nybegynder så ellers kunne tænke sig det (jeg husker ikke lige da jeg selv startede - via "learning by doing").

Om datoer - den "2. marts 1765" kan jo skrives som "2/3 1765", men også som "3/2, 1765" = vel som i USA (?). Ved at skrive "marts" med bogstaver, så giver det ingen forvanskningsproblemer.

Du mangler vel så også kirkedage - og hvordan de omsættes til vore dages kalenderdage.

Om navne - da vigtigt at man lige får det navn, som præsten skriver med, men for at kunne finde personen (i sit slægtsprogram), så ville jeg skrive navnet som det staves i dag og så under biografifeltet skrive:  "Kirsten - eller Chiesten som navngivet ved dåben". Jeg bruger så Brothers Keeper.

Senest var jeg i Maribo amt, og her var en ane angivet som Chatrine, og flere andre Chatrine'r var der så også. Her ville jeg i hvert fald bruge navnet "Cathrine", og det gjorde jeg så.

- Men du mangler vel så også noget om navneforordningen af 1828, for hertugdømmet Slesvig fra 1771, samt hvilken rækkefølge af navne man gav sine børn, farfars navn, farmors navn o.s.v.

Kildehenvisninger er utroligt vigtige - men oplysninger på internettet undergår jo hele tiden ændringer, også hvad links angår.

Og så vel det vigtigste - man skal helst holde samme generelle form hele tiden, ellers bliver det mere forvirrende end godt er.

Men - dig om hvad du skriver på din egen hjemmeside.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.