Hvad betyder dette notat i kirkebogen i faderens fødesogn?

Startet af Marianne N Hansen, 15 Okt 2017 - 19:57

Forrige emne - Næste emne

Marianne N Hansen

Hej

Hvad betyder nedenstående – og hvorfor er det noteret i kirkebogen i faderens fødesogn?

Det drejer sig om min faster, hun bliver født i Aalborg Vor Frue Sogn i 1921 og døbes i Gammel Haderslev Sogn i 1921 – i forbindelse med fødslen, står der i kirkebogen i Aalborg:

KB1917F-1921F - Vor Frue Sogn, Aalborg, Opslag 371, nr. 23
1921 21. Febr.

Aalborg Vor Frue Sogn, klokkestøbervej 5 I.
Else Anna Margrethe Larsen
Chauffør Viggo Sofus Mikael Larsen. 31 Aar, f. 25/4-1889 i Fausing pr. Struer
og Hustru Agnete Kathrine Kristiane Larsen, 27 Aar, f. 6/3-1894.
12. Juni 1921
Gl. Haderslev Kirke
x) Viede i Aaby Kirke pr. Aarhus 25/10-1916
Barnet har Fødehjemstedsret pr. Ølby-Asp Fausing Kommune indført i Fausing Sogns Kirkebog 27/222

Hvad betyder notatet i nedenstående – som er faderens fødesogn?

KB 1912FKVD-1932FKVD   Fovsing Sogn, Opslag 58, nr. 0
1921 21. Febr.
Vor Frue Sogn Klokkestøbergade 5, Aalborg
Chauffør Viggo Sofus Mikael Larsen og Hustru Agnete Kathrine Kristiane f. Jensen af Aalborg
Noteret på Begæring af Ølby-Asp Fousing Sogneraad ifølge Skrivelse af 15/2-1922 efter Fattiglovens §18 jvf. Lov No. 305 af 28. Juni 1920

Her er så dåben i Gammel Haderslev Sogn:

KB F1899-1923 - Gammel Haderslev Sogn, Opslag 139, Nr. 37
12. Juni i Kirken
21. Febr. i Aalborg Vor Frue Sogn
Else Anna Margrethe
Larsen Viggo Sofus Mikael, Chauffør - Hustru Agnete Kathrine Kristiane f. Jensen, af Haderslev By og Storegade 91, Viede i Aaby Kirke 25. Okt. 1916
Landmand Jens Larsen, Hustru Karoline Margrethe i Aalborg, Barnets forældre, Mejerist Ernst Larsen, Storegade 91,

Håber en eller anden kan hjælpe mig med betydningen af bemærkningen i kirkebogen i Fovsing

Mvh
Marianne N. Hansen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Marianne N Hansen

Hej

Tusinde tak for hjælpen.

Kan jeg på grund af indskrivningen i faderens fødesogn udlede, at familien var fattig og underlagt fattigvæsenet?

Jeg ved, at familien bestod af dåbsbarnets mor, storebror, farbror (den eneste der var i arbejde), farfar (arbejdsløs) og farmor. Faderen arbejdede og boede i Haderslev.

vh
Marianne N. Hansen

Inger Toudal

#3

Nej, den konklusion kan du ikke drage. Notatet har udelukkende den funktion at oplyse, hvilken
kommune der skulle udbetale eventuel fattigunderstøttelse til barnet efter det fyldte 18. år.

Det er så den samme kommune, hvor forældrene havde fødehjemstedsret ved barnets fødsel
(den kommune, der skulle udbetale eventuel fattigunderstøttelse til forældrene på det tidspunkt).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal