Hvor og hvornår døde Viggo Søndergaard, født 17. juli 1900 i Viborg Søndre sogn?

Startet af Lass Mahler, 18 Okt 2017 - 14:40

Forrige emne - Næste emne

Lass Mahler

Hej

For en efterlevende slægtning søger jeg oplysninger om, hvor og hvornår Viggo Søndergaard døde.

Han var født 17. juli 1900 i Viborg Søndre sogn og døbt Viggo Søndergaard Nielsen, og hans forældre var Postbud Jens Peter Søndergaard Nielsen og Dorthea Madsen. Navnet Nielsen blev slettet i 1905.

Søskende: Hans Gustav, født 15. februar 1903 og Arthur, født 30. oktober 1905.

I FT 1901 boede han Lille Sankt Mikkelsgade 38, Viborg

I FT 1906 og 1911 boede han Mageløs 4, Viborg

I midten af 1920'erne var han bosiddende i Halle, Tyskland med tysk hustru og 2 børn. Efter skilsmisse boede han som fraskilt i FT 1930 i Flinterenden 6.5.th., København og arbejdede som typograf hos Tvenstrups Bogtrykkeri, København.

I 1933-34 var han i København, og i 1945 var han i live og bosiddende i Aarhus.

Her ender sporene. Jeg håber, at nogle i dette forum kan bidrage med oplysninger.

Lass Mahler, Bornholm

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hvis jeg skriver "Viggo Søndergaard" Typograf kommer denne bl a. frem.

Den eneste for Aarhus efter 1960

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lass Mahler

Hej Gitte

Rigtig mange tak for de fundne oplysninger.  :)

Viggo Søndergaard står således nævnt i Aarhus Stifts-Tidende, den 17/6-1970 side 21 i 1. sektion.

Jeg har ikke mulighed for at læse den digitale avis, men hvis du eller andre har adgang til avisens digitale arkiv, vil jeg være glad for at se omtalen – om det er en dødsannonce og/eller nekrolog.

Venlig hilsen
Lass

Gitte Johansen

Hej Lass


John Damm Sørensen vil garanteret gerne hjælpe dig. Det har han gjort før for andre.

Han kan findes i medlemsafdelingen :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

John Damm Sørensen

Viggo Søndergaard døde i følge dødsannoncen i Aarhus Stiftstidende den 13. juni 1970.

En mand med samme navn optræder i en artikel fra 21. juli 1945 om udlændinges udvisning fra Berlin som fremmedfører for journalisten. Denne Viggo Søndergaard skulle angiveligt tidligere have været typograf på Dagbladet Politiken, men på tidspunktet for artiklens tilblivelse have være tbosat i Tjekkoslovakiet i en årrække. Artiklen blev bragt i flere af landets dagblade og omtalte også et par danske modstandskvinder, som havde været i tyske fangelejre. De var blevet befriet af russerne, og da de intet tøj havde, blev de udstyret med russiske uniformer med et påsyet Dannebrog. Modstandskvinderne hed Ellinor Sørensen, 23 år gammel og Inge Nielsen, 19 år gammel. Inge var blevet arresteret i Odense og Ellinor havde tilbragt 3 uger i Vestre Fængsel, da de bgege blev deporteret til Tyskland. Inge kom til Gleiwitz og Kattowiz. Ellinor kom til Køpenick.

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Lass Mahler

Hej John

Rigtig mange tak for hjælpen. Interessante oplysninger. Nu resterer så at finde ud af, om Vera Søndergaard var hans hustru, og Jytte var hans datter, samt finde hans bisættelse/data i Statens Arkiver eller via folkeregistret.

Venlig hilsen

Lass