Hulda Thomasson

Startet af Mårten Thomasson, 18 Okt 2017 - 19:59

Forrige emne - Næste emne

Mårten Thomasson

Jag söker efter spåren av min farfars syster Hulda Thomasson eller Thomasdotter om var född i Örkened Sverige 11 Maj 1890 och reste till Danmark 18 mars 1907 och kom tillbaka 7december 1907.
Jag gissar att hon var korgmakare eller att hon födde ett barn som hon sedan lämnade där.
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig här?

MVH
Mårten 

Eva Morfiadakis

Förnamn: Hulda Efternamn: Tomasson
Födelsedatum: 1890-- Civilstånd: OG
Yrke/titel: Arbetaredotter Kön: K
Utfl år: 1909 Nationalitet: 
Utfl församling: Örkened Utfl län: Kristianstad
Destination: Tyskland


Hon gav sig iväg till Tyskland 1909. Från den "turen" är hon inte tillbaka, tycks det.

Nu har jag inte tittat i församlingsboken så jag vet inte hur det ser ut, men datum för utflyttning är den dag personen fick sin attest. En person kan har varit borta i ett par år med s.k. arbetsattest. Prästen skrev inte alltid in arbetsattesterna. Prästen brukade anteckna nattvardsgång. Har personen inte tagit nattvarden på väldigt länge kan det tyda på att personen varit frånvarande.

Om hon födde barn kan hon gjort det på den s.k. Födselsstiftelsen, en institution där många ogifta kvinnor i Köpenhamn med omnejd födde sitt barn. Du får kolla i kyrkboken om du kan finna henne. Problemet är att kvinnorna kunde föda anonymt.

http://ao.salldata.dk/index.php?type=kb&n1=K%C3%B8benhavn&n2=&n3=F%C3%B8dselsstiftelsen


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej,

Tänkte inte på att hon var bara 17 år. Sen det här med nattvarden gäller inte i församlingsböckerna bara i husförhören.

Eva M
Eva M

Mårten Thomasson

Hon for till Tyskland och fick en dotter där. Sedan lämnade hon dottern där och for vidare till USA. Sedan vet jag var hon tog vägen men hon hörde aldrig av sig igen. Hennes barnbarn i Tyskland försöker jag hjälpa att finna spår av henne. När hon for till Tyskland var homn med barn och var korgmakare. Kan vara att hon så var i Danmark också...