Periode mellem trolovelse/copulation – hvor kort/lang må den være?

Startet af Mikkel Eide Eriksen, 20 Okt 2017 - 09:47

Forrige emne - Næste emne

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Hvor hurtigt kunne et par gifte sig efter trolovelsen? Var der en maxgrænse for hvor længe de måtte vente?

Kigger jeg i min egen database, tyder det på at førnævnte var i størrelsesordenen 6 måneder, men jeg vil gerne have en håndfast henvisning. Jeg har ikke umiddelbart fundet noget i Danske Lov 1683.

I det aktuelle tilfælde drejer det sig om en vielse i 1794.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Christian

Nej, desværre.

Jeg har nu fundet en afhandling: Fra selvfølge til symbol af Anette Jensen, SDU, 2003. Her skrives:

CitatReglerne for trolovelse blev indskærpet i 1783, således at parret skulle gifte sig inden to måneder.602 Trolovelsen var derefter kun "gyldig" i den korte periode, men på den anden side blev det også lettere for de trolovede par at gå fra hinanden. Trolovelsens bindende kraft var uden tvivl svækket, og den blev endelig afskaffet i 1799 med den begrundelse, at det var tidsspilde og medførte unødige omkostninger.603 Hermed kan man hævde, at vielsen kom til udgøre et skarpt skel mellem at være gift og ugift.604

Noterne:
602 Forordning 19. februar 1783.
603 Forordning 4. januar 1799.
604 Telste i: Kari Melby, Anu Pylkkänen og Bente Rosenbeck (red.): (1989). s. 149-176. I Norge førte det til, at de, der levede forargeligt, blev forhørt; dog var der efter sædelighedslovgivningens afskaffelse i starten af 1800-tallet ikke mulighed for at straffe dem.

Hvad loven sagde før 1783 har jeg ikke fundet, men den må jo have været længere.

Jeg har iøvrigt kigget lidt nærmere i min database og den korteste periode er 19 dage (1789 Vejerslev), den længste 11 måneder, 5 dage (1763–64 Færøerne).

mvh
Mikkel

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Randi Overgaard

Nærmeste jeg kan finde i Chr. 5. danske Lov af 1683 er i 3. bog, 16. kapitel § 14, 5:

" Dersom nogen, efter Trolovelsen skeet er, drager hen fra sin Fæstemø, og bliver længe fra hende imod hendis Villie og Samtykke, da maa hun efter tre Aar gifte sig med een anden, om Fæstemanden ikke er i lovlig Forfald forhindret. Det samme er om Fæstemøen drager fra Fæstemanden; Dog skal det først giøres bevisligt, at den Person haver været saa længe borte".

Så man kunne altså trække en trolovelse over 3 år

Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Mikkel Eide Eriksen

Tusind tak Randi, det havde jeg overset :)

Tre år, det var alligevel længe :o

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986