Hvem underskrev fødsel på Thor Larsen 1763

Startet af Bente Larsen, 23 Okt 2017 - 12:38

Forrige emne - Næste emne

Bente Larsen

Hej

Thor Larsen blev født 1763 i Gundsømagle, men hvilken måned/dato, Sømme Roskilde Amt. Men hvem underskrev i forbindelse med hans fødsel, han er åbenbart blevet døbt baptist. Endvidere er det svært at tyde, hvad der står i forbindelse med selve fødslen. Er der nogen, der kan hjælpe mig med en oversættelse, så ville jeg være rigtig glad.

Venlig hilsen
Bente Larsen

Peter Kristiansen

Det vil være umådelig brugervenligt, om du skrev et opslags nr. - så at vi ikke skal til at rode rundt i 1700-tals kirkebøger -men jeg fandt en Thor døbt i 1763 - er det ham ?

Opslag 81 - højre side, 1. spalte, lige over midten

Endnu bedre er et direkte link til opslaget - for så slipper jeg for mindst 11 museklik og en masse rullen op og ned.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=150666#150666,24988602


1763
Dom: Invoc: Lars Hansen Gaard
Mands Søn Thor, baaren af Jørgen
Skrædders Hustrue - Test:
Ellen Andersdatter
.. Niels Pedersens Hustr.
Niels Thomsens Hustrue
Peder Svenssens Hustrue
Ole Povelsens Enke.

Thor er døbt Invocavit søndag - som er 1. søndag i festen - i 1763 var det den 20. feb.
http://xn--dinslgt-qxa.dk/helligdager.php

Test: = testes = vidner - altså faddere ville vi kalde dem i dag.

Kolonnens overskrift Baptisati - betyder simpelthen de døbte - og har ikke noget med Baptister at gøre. De blev forøvrigt også først opfundet 100 år senere.
M.v.h. Peter Kristiansen

Bente Larsen

Hej Peter

Allerførst tak for din hjælp, det hjalp mig meget.

Jeg er bare ked af, at jeg bliver skældt ud, da jeg lige efter skrev igen og opgav de oplysninger, der skulle bruges. Da jeg ikke er en ørn til at sende på den måde, du angiver, håber jeg stadig, det kan lade sig gøre med div. opsl.

Venlig hilsen

Bente Larsen

Peter Kristiansen

På det tidspunkt du skrev supplerende oplysninger, så var jeg allerede igang med løsningen af dit problem - derfor så jeg ikke beskeden.

Selvfølgelig kan du da spørge igen og det er også kun ment som et hip til at huske alle oplysninger om hvor at problemet skal findes.
M.v.h. Peter Kristiansen