hvor begravedes afdøde fængselsfanger

Startet af dagny elisabeth salomonsen, 24 Nov 2017 - 13:16

Forrige emne - Næste emne

dagny elisabeth salomonsen

Jeg vil meget gerne høre, om I kan sige noget om, hvor personer, der døde I fængslet, blev begravet.  F.eks. yderligere I tilfælde af, at pågældende ikke havde pårørende på nogen måde.  Der er tale om slutningen af 1800-tallet.  Pågældende døde I arresten I Aarhus, og dødsfaldet er registreret I kirkebogen for Vor Frue Sogns kirke I Aarhus.  Hvem besluttede I sådanne sager.

På forhånd tak for hjælpen
Dagny Salomonsen

Louise Pedersen

Hej Dagny,

Jeg ved ikke, hvor megen hjælp det er til. Men fandt denne fine beskrivelse (i PDF) af døden og begravelsen i 1800-tallet.
Det kan være, at du evt. kan finde noget inspiration deri eller blot få en god læsning.

http://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/frilandsmuseet/pdf-filer/Undervisningsmateriale_-_Doed_og_begravet.pdf

Håber du finder ud af det :-)


Med venlig hilsen
Louise Pedersen
Aupairagent.dk - Find au pair til familien her

dagny elisabeth salomonsen

Hej Louise.

Tusind tak for din hjælp.  Jeg undskylder mange gange, at jeg ikke tidligere har reageret på dit svar.  Jeg  - havde egentlig opgivet, at der kunne gives noget svar - og p.g.a.  travvlhed med mange ting her mod jul,  var jeg ikke på nettet.  Jeg siger dig mange tak for det link, du gav til beretningen om liv og død og begravelser I 1800-tallet.  Der var rigtig megen overtro forbundet med døden, og man havde f.eks. en tro på, at selvmordere "gik igen".  Det er spændende læsning, der giver stof til eftertanke. 
´

Jeg har snakket med landsarkivet I Viborg, og der kan være nævnt noget om begravelse I en protocol - men det må vente til efter nytår

Endnu en  gang - tusind tak for din hjælp.

Dagny