Hjælp fra skibskyndige til at indentificere et skib ved navn Danmark

Startet af Anette Eriksen, 25 Nov 2017 - 19:22

Forrige emne - Næste emne

Anette Eriksen

Hej.

Min oldefar, Rasmus Jensen Haukrog, sejlede mellem ca. 1880 og 1890 som sømand på et skib ved navn Danmark. Skibet transporterede bl.a. kreaturer fra Danmark til England og kom ud i hårdt vejr, som gjorde, at man besluttede at kaste alle ombordværende kreaturer over bord. Skibet og besætningen (pånær én) klarede sig. Jeg har vedhæftet et foto af min oldefar iført en trøje, hvorpå der står DST Danmark. Der står også Danmark på hans kasket.

Kan nogen mon udfra ovennævnte finde frem til skibet og evt. historien bag?

Mange hilsner
Anette Eriksen


[vedhæfting slettet af admin]

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Karsten Damén

#5
Fra gammelt forum
https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,221677

Meget tyder på, at billedet stammer fra en periode, hvor han var påmønstret Thingvallas skib "Danmark"

Imidlertid har dette skib aldrig sejlet kreaturer til England, så hændelsen, hvor kreaturerne blev kastet over bord, må være med et andet skib.

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=danma

Gitte Johansen

Det er jeg enig i. Derfor var jeg også i tvivl om skibet.

Men et skib med last af kreaturer har vist ikke folk med uniformer om bord, vel??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karsten Damén

#7
Jeg vil tillade mig at konkludere, at "familiehistorien", som set så ofte før, har blandet sammen på tingene.

Rasmus Søren Jensen må på et tidspunkt i 1880'erne have sejlet med et skib, som fragtede bl.a. kreaturer fra Danmark til England. Levende kreaturer (og andre dyr) blev normalt ført som dækslast i bure.  I dårligt vejr har man valgt at lade dækslasten gå over bord.

Oldefar har efter billedet at dømme også sejlet med Thingvallas S/S Danmark på rejsen København - Kristiania - New York og retur i 1888/89.  Den eneste rejse, som skibet fuldførte under dansk flag og navnet "Danmark".
På den næste rejse til New York i marts-april 1889 forliste S/S Danmark i Atlanten, men her var Rasmus næppe ombord - så havde familien nok hørt om det!

mvh
Karsten

Anette Eriksen

Kære alle,

1.000 tak for alle jeres fine svar. Det er jo rigtigt, at jeg ikke kan være sikker på, at tøjet på fotoet er fra turen, der gik galt.

Mange hilsner
Anette Eriksen